9.5.2023 klo 14:14
Uutinen

Kilpailuetua aidoilla teoilla

B Corp-sertifikaatin saaneessa Impact Agency Fabrikissa painotetaan vastuullisen yritystoiminnan merkitystä.

Joensuulainen Impact Agency Fabrik sai maaliskuussa neljäntenä yrityksenä Suomessa B Corp-sertifikaatin. Sertifikaatin takana on kansainvälinen yritysyhteisö, jonka tavoitteena on yritystoiminnan avulla hillitä ympäristövaikutuksia ja lisätä sosiaalista oikeudenmukaisuutta.

– B Corpissa yritysten toimintaa ohjaa kestävämmän maailman edistäminen ja uudistavat liiketoimintamallit, Fabrikin toimitusjohtaja Perttu Kouvalainen kuvailee.

Sertifiointiprosessin myötä Fabrik panosti etätöiden tekemiseen, sitoutui tekemään pro bono -työtä kahden prosentin edestä liikevaihdostaan ja sai pienennettyä hiilijalanjälkeään kolmannekseen lähtötilanteeseen verrattuna.

Pari vuotta kestäneen prosessin aikana myös Mainostoimisto Fabrikina tunnetun yrityksen nimi ja omistajapohja vaihtui. Kouvalaisen lisäksi omistajia ovat nyt Jonna Ekroos, Samuli Kuittinen ja Ville Timonen. Nykyään Fabrik tarjoaa yrityksille yritysvastuuosaamista, jonka tarkoituksena on Kouvalaisen mukaan tukea myös organisaation kilpailukyvyn parantumista.

Takana seisottava

Kouvalaisen mukaan yritykset tarvitsevat Pohjois-Karjalassa, kuten koko Suomessa, eniten apua yritysvastuullisuuden saattamiseksi toteen pelkän puheen sijaan. Yritysvastuun hyödyntäminen kilpailuetuna ja uuden, ympäristöystävällisen liiketoiminnan löytäminen on vielä melko vähäistä.

– Emme voi enää sanoa, että muut saastuttavat enemmän: meillä on tietoa, vaurautta ja kykyä muuntautua. Konkreettisesti näkyvällä vastuullisuuden huomioimisella saa kilpailuetua viidestä kymmeneen vuotta, sen jälkeen kaikki muutkin jo hyödyntävät sitä.

Toisena tulevaisuuden vastuullisuusteemana Kouvalainen näkee ihmisten välisen oikeudenmukaisuuden niin kulttuuritausta-, palkka- ja seksuaalikysymyksissä kuin sukupuolten välisessä tasa-arvossakin. Hän painottaa, että asioiden takana on seisottava aidosti, ettei kyse ole viher- tai sateenkaaripesusta.

Ideoiden kulta-aikaa

Jos yritysvastuullisuuttaan haluaa kasvattaa, neuvoo Kouvalainen ensin tarkastelemaan toimintansa nykytilaa: mitkä ovat yritystoiminnan negatiiviset ja positiiviset vaikutukset henkilöstölle, asiakkaille, yhteiskunnalle ja ympäristölle? Sen jälkeen voi alkaa vähentää negatiivisia vaikutuksia ja positiivisia lisätä.

– Tästä löytyy sitä uutta liiketoimintaa ja kilpailuedun avaimet. Hyvä esimerkki on tuttu mobiilipankki: säästyy aikamoinen hiilijalanjälki, kun ei tarvitse lähteä konttoriin laskuja maksamaan, ja asiakkaallekin se on kätevää.

Kouvalainen painottaakin, että nimenomaan yritykset voivat olla isona osana ongelmien ratkaisua, ja että vastuullisuuskysymykset pitäisi jo alkaa nähdä positiivisen, ei negatiivisen kautta.

– Tämä on varsinaista uusien liikeideoiden kulta-aikaa, koska eihän maailmasta nyt ongelmat lopu, hän kannustaa.

Teksti ja kuva: Susanna Lehikoinen-Eriksson