YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Kimblestä tuttu kotimainen pelivalmistaja pelastui yllättävällä tavalla: “Norjassa tuli toinen joulu”
Tactic Games on kärsinyt erikoiskauppojen ovien sulkemisesta Euroopan isoissa maissa. Apua hiipuneeseen kysyntään on tullut Pohjoismaista.
Porilainen pelivalmistaja Tactic Games Oy on sekä hyötynyt että kärsinyt koronaviruksesta. Ihmiset ovat kotona enemmän kuin pitkään aikaan ja ajanvietettä kaivataan. Tactic valmistaa muun muassa lauta- ja palapelejä. Yksi sen tunnetuimmista peleistä on alun perin Yhdysvalloissa keksitty Kimble.
– Myynti ei varsinaisesti ole noussut sen takia, että toiminnasta yli 70 prosenttia tulee Suomen rajojen ulkopuolelta. On isoja maita kuten Ranska, Englanti ja Yhdysvallat, joissa lähes kaikki kaupat ovat kiinni. On selvää, että se aiheuttaa meille ongelmia, perheyrityksen hallituksen puheenjohtaja Markku Heljakka sanoo.
Toinen iso ongelma on Heljakan mukaan se, että isot verkkokaupat lähinnä Keski-Euroopassa keskittyvät nyt etupäässä ruuan ja lääkkeiden toimitukseen ja toimittavat vain rajallisesti leluja ja pelejä. Tämä on puolestaan nostanut erikoisliikkeiden myyntiä, mutta monessa maassa ne on suljettu hallituksen määräyksestä.
Yrityksen tilannetta on parantanut pohjoisen Euroopan kysynnän pysyminen kohtuullisen hyvänä.
– Suomessa ongelmana on tosin se, että isojen keskusliikkeiden ostajat ovat pitkälti etätöissä eivätkä osta tavaraa samalla tavalla kuin normaalisti. Emme ole päässeet toimittamaan uusia tuotteita kaupoille. Osto-organisaatiot eivät toimi kunnolla ja ostoissa on selkeitä viiveitä, kun meille tärkeät henkilöt ovat etätöissä.
Norjassa Tacticille tuli Heljakan mukaan ”tuplajoulu”, kun pääministeri kielsi kansalaisten matkat mökeille.
– Ihmisillä on paljon pelejä mökeillä. Nyt he joutuivat ostamaan pääsiäiseksi uudet pelit. Kysyntä nousi Norjassa selvästi. Ilman Pohjoismaiden hyvää kysyntää olisimme lirissä.
Palapelit tekevät kauppansa
Yksi Tacticin tilannetta parantavista tuoteryhmistä on ollut palapelit.
– Niitä on myyty niin paljon kuin on ulos saatu. Myynti on kasvanut useissa maissa kaksinumeroisilla lukemilla, Heljakka sanoo.
Kauppansa tekevät nyt etenkin aikuisten palapelit.
– Se on edullinen harrastus. Hinnaltaan 10-20 euron palapelissä riittää tekemistä moneksi illaksi ja toinen ihminen voi koota pelin uudestaan.
Yksi Tacticin normaalivuosien suosikkipeleistä on Mölkky. Sen myyntilukemiin on luvassa iso lovi koronakriisin seurauksena.
Tacticin liikevaihdosta 70 prosenttia tulee ulkomailta.
– Niissä maissa joissa kaupat ovat kokonaan kiinni, kauppa on seis. Ranskan myyntiorganisaatiomme ei ole tehnyt kuukauteen mitään. Asiakkaat eivät ole paikalla, kaupat ovat kiinni ja myyjät hoitavat kotona lapsia.
Suomen tehtaansa Tactic on pyrkinyt pitämään toiminnassa normaalisti.
– Pyrimme pyörittämään tuotantoa koko kesän. Onneksi kukaan ei ole sairastunut. Kävimme henkilöstön kanssa asiat läpi ja päätimme laskea osaa palkoista.
Osa toimihenkilöistä tekee nyt kolmepäiväistä työviikkoa toistaiseksi. Heljakka on pyrkinyt varmistamaan, että kassassa riittää rahaa.
– Se on yrityksen omistajan tärkeä tehtävä. Jos tilanne äityy pitkäksi, kassassa on oltava puskuria.
100 000 euroa Business Finlandilta
Ulkoisia haasteita on tuonut muun muassa se, että osa asiakkaista on pidentänyt omalla ilmoituksellaan laskujen maksuaikoja.
– Eräs tanskalainen kauppaketju lähetti ilmoituksen, että se siirtää kuukaudella kaikkien laskujen maksamista. Yhdysvalloissa perinteisiäkin kauppaketjutja on joutunut selvitystilaan, muun muassa JCPenney. Myös Britanniassa on isoja uhkia, että asiakkaitamme kaatuu. Riskinä meille ovat isot luottotappiot ja se, että korvaavia jakelukanavia on vaikea löytää, Heljakka kertoo.
Näillä näkymin Tacticin kassavarat riittävät hyvin yli kesän.
– Olemme hakeneet Business Finlandin koronakehitysavustusta ja saimme 100 000 euroa verkkokaupan tuotekehitysprojektiin. Kehitämme erityisesti verkkokauppamyyntiin sopivia tuotteita.
Pitkään perheyrityksen johdossa ollut Heljakka ei aio siirtyä eläkkeelle lähivuosina.
– Olen tällä hetkellä hallituksen puheenjohtajan vakanssilla, mutta koko ikäni olen ollut yrittäjä. Ei sellainen yrittäjä jää koskaan eläkkeelle.
Hän on tyytyväinen siihen, miten Tactic onnistui varautumaan koronaviruksen vaikutuksiin.
– Olimme vielä tammikuussa ja helmikuussa alan messuilla maailmalla. Teimme varautumissuunnitelman koronan varalta hyvissä ajoin. Onni onnettomuudessa oli, että ennätimme tilata pelien osia ennen kiinalaista uutta vuotta.
Kuva: Jussi Partanen
Pauli Reinikainen
pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi