YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

7.11.2017 klo 14:32
Uutinen

”Koko omistajanvaihdoskenttä on huonosti markkinoitu” – Todennäköisyydet menestyä ovat hyvät

Helsingin Kurottajapalvelu Oy oli hiljaisessa myynnissä, kun Jaakko Hakula sattui kuulemaan edellisen omistajan myyntiaikeista ollessaan asiakaskäynneillä. Omistajanvaihdos 2017 -konferenssi kokoaa tänään omistajanvaihdosten asiantuntijat pohtimaan askelmerkkejä.

– Olin työmaakopissa ja kuulin sivukorvalla, että Miku Ruotsalainen oli kysellyt ja kertonut aikeistaan. Sitten vähän soittoa, ja seuraavana päivänä istuimme Mikun kanssa samassa pöydässä, Jaakko Hakula kertoo yrityskauppojen tapahtumien kulusta.

Ruotsalaisella oli yhtenä vaihtoehtona ollut pillien pusiin laittaminen ja koneiden myynti.

– Se on käytetyn arvon ostoa, vasta sitten kun arki alkaa, tulee pikkuhiljaa selväksi, mihin olet lähtenyt, sanoo viisi kuukautta yrittäjäuraa omaava Hakula.

Omistajanvaihdos 2017 -konferenssin panelistit pohtivat näkökulmia siihen, miten yrityskaupalla aikaansaadaan kasvua.

Finvera Oyj:n aluepäällikkö Janne Koivuniemen mukaan siinä, miten yrityskaupalla voi kasvaa, on kaksi peruskanavaa.

– Toinen se, että kasvetaan ja yrityskaupalla haetaan lisää kasvua. Toinen tapa on se, mitä tapahtuu siinä yrityksessä ennen kuin alkaa suunnitella yrityskauppaa ja sitten mitä sen jälkeen. Eli Hakulan yritys on tässä loistava esimerkki. Entinen kaveri oli tyytyväinen siihen liikevaihtotasoon ja sitten tulee kasvuhakuinen kaveri toteuttamaan uusia suunnitelmia.

Mitkä avaintekijät yrityskaupassa määrittelevät, lähteekö yritys kasvu-uralle?

– Kyllä se ihmisestä on kiinni. Valtaosa yrittäjistä on sellaisia, jotka omistautuvat työlleen, eivätkä ole kasvuhaluisia. Perustajayrittäjät haluavat omistautua sille työlle, jota tekevät. Jatkajat ovat nimenomaan bisnesorientoituneita, Suomen Yrityskaupat Oy:n toimitusjohtaja Juha Rantanen toteaa.

Hamari auditorium furniture solutions Oy sai alkunsa vuonna 2015.

Toimitusjohtaja Jari Jääskelä aloitti silloisella P.O. Korhosella vuonna 2003 ja lähti pyörittämään auditorioliiketoimintaa vuonna 2006, ja lopulta osti liiketoiminnan vuonna 2015.

– Omistautumisesta tuli omistajuus, kun jouduin ja pääsin tähän hommaan. Minulta kysyttiin, otanko tämän homman, nyt olen tässä ja aion tehdä tästä ison ja kovan homman, toimitusjohtaja Jari Jääskelä kertoo.

Hamari toimittaa auditorioratkaisuja ympäri maailman yhteistyössä asiakkaiden ja suunnittelijoiden kanssa.

Yksi huolenaihe, kuinka moni myynnissä oleva yritys on ostokuntoinen

Jaakko Hakula on kauppatieteiden maisteri Vaasan kauppakorkeakoulusta eikä aiemmin ajattelut, että olisi joskus ”konepuolen yrittäjänä tankkailemassa vehkeitä”.

– Tämä firma on vuodesta 1997 tehnyt aina voitollisia tilikausia. Äkkiä näimme, että kasvun mahdollisuudet on, jos ruoriin tulee eri lailla virtaa, seitsemän henkilöä yhtiökumppaninsa ja entisen yrittäjän kanssa työllistävä Hakula kertoo.

Paneelin vetäjä toimitusjohtaja Matti Härkönen, Kasvun Roihu Oy:stä hauskuutti yleisöä epäilemällä, että koko omistajanvaihdoskenttä on huonosti markkinoitu ja viittasi aiemmin kerrottuihin todennäköisyyksiin menestyä.

– Todennäköisyys, että yritys lähtee vaihdoksen jälkeen kasvamaan, ja se todennäköisyys, että pysyy pystyssä. Tämänhän pitäisi olla 20 000 ihmisen tapahtuma.

Finnveran aineiston mukaan pk-yrityskaupat ovat yleisesti luultua vähemmän riskinen tapahtuma yrityksen elinkaarella, sillä kolmen vuoden kuluttua toimintaansa jatkoi vielä 92 prosenttia ja viiden vuoden kuluttua yli 80 prosenttia omistajanvaihdoksen tehneistä yrityksistä.

– Omistajanvaihdos ei liity vain yrittäjän ikääntymiseen. Se on yritysten kehittymiseen ja kehittämiseen liittyvä luonnollinen asia yrityksen elinkaaressa, elinkeinoministeri Mika Lintilä korosti Omistajanvaihdos 2017 -konferenssissa.

Paljonko yrityskauppoja on tulossa lähitulevaisuudessa?

– Valistunut arvaus, että muutama tuhat kauppaa tehdään vuosittain, Juha Rantala veikkasi.

Yksi huolenaihe panelisteilla oli, se, että paljon on yrityksiä myynnissä, mutta kuinka moni niistä on ostokuntoinen.

– Jos ajattelemme, että tuolla valtava määrä pk-yrityksiä, jos ne vähän lähtisivät kasvamaan. Samoin se, ettei puhuta enää sitä, että tuolla on 70 000 yrittäjää, joiden pitäisi päästä eläkkeelle. Vaan tässä on kyse uudistumisesta ja kasvusta, että niille yrityksille löytyy jatkaja, Koivuniemi sanoi.

Joskus mielikuva yrittämisestä saattaa olla liian raadollinen.

– Ei se yrittäminen ole niin raadollista, sulla voi olla myös muu elämä. Tarkoitan, että sun ei ehkä tarvi tehdä viikonloppuna sitä samaa määrää töitä, Helsingin Kurottajapalvelu Oy:n Jaakko Hakula rauhoittelee.

Kuvassa Jaakko Hakula

Riikka Koskenranta

riikka.koskenranta (at) yrittajat.fi