YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

Kolmen nuorukaisen kehittämä kofeiinivesi sai lentävän lähdön – ”Isojakin valmistajia tullut pikkuisen puhumaan”
Kolme kaverusta keksi sekoittaa veteen kofeiinia. Nyt tuote on päässyt jo markettien hyllyille.
Espoolainen Henri Palonen, 19, perusti kahden kaverinsa Touko Ursinin, 19, ja Emil Vainion, 20, kanssa VerkkoVenture-nimisen yrityksen, jonka toiminta alkoi noin vuosi sitten ohjelmistokehityksellä. Huomiota kolmikko on kuitenkin saanut Vauhti-nimisellä energiavedellä, joka on saanut huomiota etenkin TikTokissa.
Mutta mistä nuoret saivat mieleensä kehittää maustamattoman juoman, jossa kofeiini sekoitetaan pelkkään veteen? Henri Palonen on vieraana Yrittäjän podcastin uusimmassa jaksossa.
– Energiajuomissa on vähän mitä sattuu ja ainesosaluettelo voi olla kilometrin mittainen. Niistä menee hampaat pilalle, ja moni haluaa näistä tuotteista vain yhden ainesosan, joka piristää. Eli kofeiinin. Ajattelimme, että mitä jos laitamme veden sekaan vain sitä. Siinä on tuotteen idea.
Yrittäjien mukaan maku ei ole yhtä tärkeää kuin piristävä vaikutus. Viime aikoina veden juonnista on tullut eräänlainen trendi.
– Verkossa törmää yhä enemmän ihmisiin, jotka kertovat haluavansa juoda vain vettä. Nuorisonkin keskuudessa on terveysajattelua. Molemmat ääripäät korostuvat. Toisia ei terveysajattelu kiinnosta lainkaan ja sitten on niitä joita se kiinnostaa paljon, Palonen kertoo podcastissa.
Vauhti-tuotteen brändäyksessä yrittäjät miettivät ensin, onko pelkän kofeiiniveden kehittämisessä ylipäätään järkeä.
– Mietimme, että erilaisia juomamerkkejä on paljon ja markkinoille on vaikea päästä, koska markkinointi on kallista, halusimme tehdä jotain tosi erottautuvaa. Siksi teimme äärimmäisen rajauksen, että tuotteessa ei ole mitään muuta. Kun rajaus oli tehty, arvioimme, kuinka paljon kofeiinia yhdessä pullossa on.
Nuorukaiset päätyivät 100 milligramman määrään per pullo.
Ennen tuotteen valmistamista nuorten piti selvittää muun muassa se, mitä Suomen lainsäädäntö edellyttää elintarvikkeilta.
”Musiikinsoittoa tuntien alussa”
Yrityksen perustajat kuuluvat itse kohderyhmään. Palosen mukaan energiajuomien korkkausäänet ovat tuttuja oppitunneilta. Juomia siis kulutetaan ahkerasti sekä tuntien aikana että niiden ulkopuolella.
– Se on sellaista musiikinsoittoa aina tuntien alussa. Ymmärtääkseni juomien käyttö on yhä edelleen yleistymässä.
Ennen tuotteen valmistamista nuorten piti selvittää muun muassa se, mitä Suomen lainsäädäntö edellyttää elintarvikkeilta.
– Saimme kaiken tarpeellisen tiedon verkosta, esimerkiksi Eviran verkkosivuilta.
Tuote pullotetaan rekisteröidyssä keittiötilassa, joka sijaitsee Espoossa. Tilassa on valmistukseen sopivat mittausastiat.
– Pullot tilaamme Itävallasta, mutta niiden toimitus on melko kallista. Siksi olisi hyvä, että saisimme muovipullojen valmistus nopeasti Suomeen. Aika usein juomapullot puhalletaan paikan päällä muovista, mutta meillä ei ole vielä mahdollisuutta siihen, Palonen kertoo podcastissa.
”Menimme paikan päälle esittelemään tuotetta esitteen ja näytepullojen kanssa. Sitä kautta saimme myyntisopimukset.”
Henri Palonen
Suosiota somessa
Kolmikon yrityksessä Touko Ursin ja Emil Vainio hoitavat pääasiassa tilauksia. Emil editoi somevideoita, joilla Touko ja Henri esiintyvät. Ensimmäiset videot julkaistiin TikTokiin, ja suosio seurasi nopeasti.
– TikTokista alkoi tulla nopeimmin suosiota. Siellä saa huomiota selvästi enemmän.
Varsinainen hitti tuli kolmannesta videosta, joka poiki parikymmentä tuhatta näyttökertaa.
– Se antoi toivoa tähän touhuun ja innosti eteenpäin. Nyt isompiakin valmistajia on pikkuisen alkanut tulla puhumaan, mutta rekkalastillisia ei vielä myydä, Palonen kertoo podcast-jaksossa.
Videolla esiteltiin, keitä nuorukaiset ovat ja mistä Vauhdissa on kyse. Vielä tuolloin tuote ei ollut myynnissä.
– Strategiamme mukaisesti tunnustelimme ensin mielenkiintoa ja vasta sen jälkeen laitoimme tuotteen myyntiin.

Tällä hetkellä Vauhtia myydään yrityksen omassa verkkokaupassa, minkä lisäksi tuote on saatu myyntiin muutamassa K-kaupassa. Kaupan hyllylle pääsy oli iso voitto yrittäjille.
– Teimme ensin tutkimusta, miten tuotteen voi saada kauppaan. Osoittautui, ettei se ole kovin helppoa. Olimme yhteydessä muutamaan kauppiaseen, ja saimme heiltä tietoa, koska netistä tietoa ei juuri löytynyt. Menimme paikan päälle esittelemään tuotetta esitteen ja näytepullojen kanssa. Sitä kautta saimme myyntisopimukset. Yllätyimme, miten nopeasti tuote pääsi myyntiin. Kauppiaat kertoivat, että hyllytila on varsin kilpailtua etenkin juomissa, Palonen kertoo.
Maustamattomissa kofeiinivesissä kilpailua ei juurikaan ole. Yrittäjän mukaan vastaavia tuotteita on yksittäisiä Yhdysvaltojen markkinoilla.
Kuuntele podcastista, miten kaupan valikoimiin pääsy vaikutti yritykseen ja miten armeija hankaloitaa yrityksen pyörittämistä. Yrittäjän podcastin jaksot kuunneltavissa Spotifysta, Suplasta ja Applen podcast-palvelusta.
Vinkkaa meille juttuaihe!

Pauli Reinikainen
pauli.reinikainen@yrittajat.fi