Holmströmin suku on saanut elantonsa meren ääreltä useita sukupolvia taaksepäin; Tomas Holmström nyt koneurakoitsijana.
30.11.2023 klo 14:33
Uutinen

Koneurakointi Tomas Holmström – Meriyrittäjälle tukea suureen hankintaan

– Pienen yrityksen olisi vaikea toteuttaa suuria hankintoja ilman avustusta, toteaa mereltä leipänsä tienaava yrittäjä Tomas Holmström Loviisasta, myös pikaveneilyn maailmanmestari. Hankinnan kohteena oli 300 tonnia kantava lautta. Töitä olisi kellonympäri vuodenympäri, mutta pula työntekijöistä estää tämänkin yrityksen kasvamista.

Holmströmin suku on saanut elantonsa meren ääreltä useita sukupolvia taaksepäin. Tomas muistaa lapsuutensa troolarien kannella, kun isoisä Henry Holmström omisti troolareita, muun muassa troolarin nimeltä Julanta.

Tomas teki alkuun merellä ruoppaustöitä palkollisena, mutta vuonna 2005 hän perusti yrityksen.

– Palkkatyöt ei ollut mun juttu. Olin kiinnostunut koneista ja halusin yrittämisen vapautta. Ensimmäinen koneeni oli 30 tonnin kaivinkone New Holland. Tein aliurakoitsijana vesi- ja viemäritöitä kunnille. Maalla toimiminen alkoi kuitenkin kyllästyttää 6-7 vuoden jälkeen ja meri veti puoleensa.

Nyt Koneurakointi Tomas Holmströmillä on neljä kaivinkonetta, kolme lauttaa, kaksi hinaajaa, traktoreita, erikoisruiskukalustoa yms.

Yritys tekee merellä ”kaikkea mahdollista meren ja taivaan väliltä”, kuten ruoppausta, merikuljetuksia, kaapelien asennusta ja korjausta, puiden kuljetusta, vedenalaisia erikoisnostoja.

Hyvä sopimus vaikutti hankintaan

– Ely-keskuksen tuki pitää anoa ennen hankintaa. Sopimus metsäyhtiön kanssa puiden kuljetuksesta saaristosta mantereelle oli kimmokkeena lautan hankkimiseen, Holmström toteaa.

– Tuen anominen oli vaivatonta. Tämä oli toinen kerta kun hain tukea Ely-keskukselta, ensimmäinen oli sekin lauttaa varten vuonna 2014. Vuonna 2022 soitinkin ensin Ely-keskukseen samoille henkilöille, että mites tämän ison lautan kanssa. Sanoivat että laita hakemus sisään.

– Odotellessani tukea pyysin tarjouksia lautantekijöiltä kotimaasta ja ulkomailta, kuten Hollannista. Suomalainen FB-Pontons oli vähän halvempi ja hyvä puoli lisäksi se, että saattoi seurata lautan rakentamista. Lautan runko rakennettiin Porissa, josta se siirrettiin kahtena palasena Loviisaan viimeisteltäväksi, ihan tähän meidän lähelle.

– Tuki oli 20 % hankintahinnasta – joka oli melkein miljoona, mutta ei ihan – ja se tuli kuten oli sovittu. Itse lautta saapui maaliskuussa 2023.

Kesän 2023 Tomas Holmström ja firman kaksi työntekijää kuljettivat uudella lautalla metsää saaristosta mantereelle yötä päivää. Meriyrittäminen on säästä riippuvaista, kovalla tuulella homma ei onnistu.

– Kelit on tämän yrittämisen suurin haaste. Säätiedotuksiin ei nykyään voi paljoa luottaa, paras kun katsoo aamulla ikkunasta ulos. Onneksi viime kesänä oli vain neljä myrskypäivää. Syksyisin myrskyt tuplaantuvat – tuulet ovat voimistuneet viimeisen 5-10 vuoden aikana. Jäätkin hidastavat hommaa, mutta firmalla on aina 30 cm asti jäätä särkevä hinaaja.

– Firma pyörii koko ajan, aina on joku töissä. Jos ei pääse merelle, on huoltohommia.

– Parasta työssä on kun saa mennä kuten haluaa. Konttorinäkymä on upea auringonnousuineen ja -laskuineen.

Rekrytointi haasteellista

Alalle on vaikea saada työvoimaa, pääasiassa koska työajat ovat epäsäännölliset ja usein ennalta arvaamattomat. Lisäksi työntekijällä pitäisi olla kotimaanliikennelaivurin paperit sekä silmää ja motivaatiota toimia merellä. Tällä hetkellä yrityksessä on 25-vuotias ja vähän yli 50-vuotias työntekijä.

– Kesällä nukuttiin välillä viikon aikana 6­–10 tuntia, olisi saanut olla lisää porukkaa. Käytämmekin sitten aliurakoitsijoita. Lautat kuormattiin päivällä tukeilla ja siirrettiin yöaikaan, jolloin tuulee vähemmän.

– En pidä verottajasta, vievät yrittäjältä viimeisetkin rahat, on liian kireätä. Virossa on parempi systeemi, kuten että verotetaan vain kun yrityksestä otetaan rahaa ulos. Yritystä ei veroteta.

Loppusyksystä 2023 yritys korjaa Pirjo-myrskyn tuhoja Vaalimaalla.

– Piti olla kahden päivän savotta, mutta nyt on tehty jo melkein kaksi kuukautta.

Tulevaisuudessa on ainakin töitä – vuodet 2024–2025 on jo myyty loppuun.

Tomas Holmström on harrastanut kilpaveneilyä pienestä pitäen, isä kun rakensi kilpaveneitä. Vuonna 2014 hän voitti maailmanmestaruuden yhdessä Marcus Johnsonin kanssa 2-litraisten avomeriluokassa. Veneet kulkevat yli sataa solmua. Nykyisin 12-vuotias poika Arthur harrastaa kilpaveneilyä.

– Meillä on saaristossa kesäpaikka, jossa yritän olla perheen kanssa mahdollisimman paljon. Olen syntynyt merelle ja sanotaan, että ken on siellä syntynyt, sinne myös jää, Tomas Holmström toteaa pilke silmäkulmassa.

Juttu on tehty Maaseuturahaston tuella osana Onnistumme yhdessä Uudellamaalla -hanketta.

Teksti ja kuva: Jukka Nissinen