YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Punainen väri on pitänyt pintansa, mutta tämän joulun trendiväri on yllättävä. Kuva: Getty Images
11.12.2024 klo 15:04
Uutinen

Koristeletko joulukuusesi sesongin trendivärillä? Kotimainen valmistaja huomasi yhteyden Linnan juhliin: ”Ei ehkä se perinteisin”

K. A. Weiste Oy on tuonut juhlavuotensa kunniaksi koristeisiin vanhaa tyyliä. Vuosikymmenten takaisia koristemateriaaleja ei enää käytetä.

Joulukoristeita valmistavan K. A. Weiste Oy:n tuotteiden vilkkain myyntisesonkin on käynnissä, mutta perheyrityksen tuotekehitysosastolla mietitään jo vuoden 2025 joulua.

– Kovasti teemme koko ajan ensi vuotta. Sen kanssa pitää olla tässä vaiheessa jo pitkällä, koska ensimmäiset messut ovat tammikuussa ja helmikuussa aloitamme myynnin suomalaisille jälleenmyyjille, Weisteen omistajasukuun kuuluva tuotevastaava Johanna Weiste kertoo.

Tänä vuonna Weiste on juhlinut 100-vuotiasta taivaltaan. Marraskuussa yritys järjesti kolmet eri juhlat: henkilöstölle, suvulle ja asiakkaille. Henkilöstölle tarjottiin illallinen, asiakkaille ja suvulle cocktail-tilaisuus.

Yrityksen omistavat Matti Weiste, 77, Antti Weiste, 76 ja Eero Weiste, 72. Kukin omistajista on edelleen aktiivisesti mukana yrityksen toiminnassa.

– He ovat usein paikalla, vaikka ovat osittain eläkkeellä, Johanna Weiste kertoo.

Syntymäpäivävuosi on näkynyt myös juhlakoristeissa, joissa on käytetty 100-vuotislogoa ja tuotu uudelleen esiin vanhan ajan koristeiden tyyliä. Se näkyy esimerkiksi latvatähden enkelikuvituksessa, joka oli käytössä Weisteen toiminnan ensimmäisinä vuosikymmeninä. Helsingin Pukinmäessä sijaitsevassa Weiste Wanha Villa -tehtaanmyymälässä on nähtävillä vanhoja joulukoristeita, jotka voivat olla monelle tuttuja isovanhempien tai omien vanhempien kotoa.

Metalliväreistä suosituin on kulta. Se on ohittanut takavuosien trendivärin hopean. Sen sijaan punainen pitää pintansa suosikkivärinä vuodesta toiseen.

Trendinä vihreä väri

Johanna Weisteen mukaan vanhat joulukoristeet kiehtovat monia, mutta siitä huolimatta moderni tyyli on kuluttajien suosiossa.

– Osa jälleenmyyjistä haluaisi vanhoja koristeita uudistuotantoon, mutta niiden valmistaminen ei ole aivan yksinkertaista. Alkuperäinen materiaali on ollut hopealanka, jota ei enää käytetä. Olemme 60-luvulta saakka käyttäneet muovia ja nykyisin biomuoveja ja puukuitukomposiitteja. Vanhojen materiaalien käyttäminen olisi tuotannon kannalta haastavaa, koska niitä ei voisi valmistaa nykyisillä koneilla. Meillä oli aikanaan tuotannossa esimerkiksi metallinen enkelikello, mutta nykyisin metallia ei enää käytetä.

Kulta on ohittanut hopean joulun suosikkiväreissä. Kuva: K. A. Weiste Oy

Vaikka joulu on perinteinen juhla, Weisteen koristevalikoimaan tehdään muutoksia vuosittain. Mallisto elää muun muassa sisustustrendien mukaan.

– Sisustuksen muotivärit tulevat pienellä viiveellä joulukoristeisiin. Itse asiassa mallistostamme uusiutuu vuosittain merkittävä osa.

Tänä vuonna yksi trendiväreistä on vihreä, joka näkyi myös itsenäisyyspäivän vastaanotolla presidentinlinnassa. Vihreä toistui monissa juhlapuvuissa.

– Joulukuusessa vihreä ei ole ehkä se tyypillisin väri, mutta se toimii yllättävän hyvin. Hieman kuusen kanssa eri sävyinen vihreä tuo elävyyttä ja variaatiota joulukuusen ilmeeseen, Weiste kertoo.

Metalliväreistä suosituin on kulta. Se on ohittanut takavuosien trendivärin hopean. Sen sijaan punainen pitää pintansa suosikkivärinä vuodesta toiseen.

Tänä vuonna K. A. Weisteen mallistossa on paljon eläinaiheita. Se näkyy esimerkiksi joulupallojen eläinkuvituksina. Osa asiakkaista haluaa Johanna Weisteen mukaan päivittää kuusensa koristeet vuosittain.

– Siinä on kahta koulukuntaa. Niitä, joilla on omat kestosuosikit vuodesta toiseen ja niitä, jotka uusivat kodin värimaailman vuosittain. Olen välillä antanut asiakkaille sellaisenkin suosituksen, että kuusia voi olla kotona useampi niin kaikkien lempivärit saadaan mahtumaan.

Näin Weisteen tarina alkoi

  • Weisteen joulukoristetehtaan historia ja samalla suomalaisten joulukoristeiden teollinen valmistaminen alkoi 1920-luvulla. Kansakoulunopettaja Kalle Aimo Weiste (1881–1963) perusti vuonna 1924 Helsinkiin yrityksen, jonka liikeideana oli valmistaa hopealangasta suomalaisia joulukuusenkoristeita.
  • Sotavuosina kutomossa valmistettiin kunniamerkki- ja kaluunanauhoja sekä olkapoletteja puolustusvoimille. Joulukuusenkoristeiden valmistus jouduttiin tilapäisesti lopettamaan säännöstelyn vuoksi.
  • 1960-luvulla siirryttiin muovin aikakauteen. PVC-kalvoja leikkaamalla pystyttiin valmistamaan entistä kestävämpiä ja värikkäämpiä koristeita.
  • Aarre Weisteen (1920–2001) johdolla yritys suuntasi voimakkaasti Euroopan vientimarkkinoille.
  • Kun K.A. Weiste Oy:lle myönnettiin vuonna 1992 Tasavallan Presidentin Vientipalkinto, palkittiin samalla Aarre Weisteen elämäntyö. Tällöin yrityksen tuotannosta meni vientiin noin 80 prosenttia.
  • Nyt 100-vuotiaan yrityksen koko tuotanto on palautettu takaisin toiminnan aloituspaikkaan Pukinmäen tehtaalle. Osa koristeista valmistetaan käsityönä.

Lähde: K. A. Weisteen kotisivut

Haastava taloustilanne

Suomen matalasuhdanne on näkynyt myös Weisteen myynnissä. Yrityksellä on vientiä lähes kolmeenkymmeneen maahan, joten kokonaisuudessa Suomen nihkeämpi kysyntä ei ole ratkaisevassa roolissa.

– Suomen tilanne on näkynyt jälleenmyyjien ostoissa. Toisaalta omassa kuluttajamyymälässämme asiakkaita on käynyt paljon. Sieltä on ostettu nyt jonkin verran edullisempia tuotteita. Tuntuu siltä, että ihmiset haluavat silti ostaa ilahduttavia tuotteita. Joulukoriste on keskimäärin melko edullinen ostos, eikä ehkä siksi kynnyskysymys.

Koristeellisia joulupalloja. Kuva: K. A. Weiste Oy

Weisteen vienti vetää erityisen hyvin Ranskaan, jossa on perinteisesti ollut kova kysyntä yrityksen joulukoristeille.

Monen muun alan ohella myös Weiste kilpailee ulkomaan tuonnin kanssa. Yritys on alallaan ainoa, joka edelleen valmistaa osan tuotteistaan Suomessa omalla tehtaallaan. Tällä hetkellä Suomessa valmistettujen tuotteiden osuus koko valikoimasta on noin 60 prosenttia.

 – Olemme kauan kamppailleet kotimaan valmistuksen kanssa. Se on vaikea yhtälö. Olemme viime vuosina supistaneet tuotantoa ja vähentäneet tuotantotoimipaikkoja. Jatkossakin tietyt ydintuotteet kuten joulukuusen koristenauhat on tarkoitus pitää omassa valmistuksessa. Niissä on vähemmän kilpailua, ja laadukkaan punoksen tekijää on hankalampi löytää, Johanna Weiste kertoo.

Sen sijaan esimerkiksi muovipohjaisten joulupallojen valmistuksesta yritys on luopunut. Niissä varastoa on kuitenkin yhä hyvin jäljellä ja yritys tarjoaa tällä hetkellä suosittuja pallolajitelmia myyntiin.

– Joudumme koko ajan arvioimaan, mitkä tuoteryhmät kannattaa valmistaa Suomessa, luovummeko jostain kokonaan vai löydämmekö korvaavan tuotteen tuonnin kautta.

Weisteellä oli aikaisemmin käsityövaltaista kokoonpanotuotantoa Virossa, mutta nyt siitä on luovuttu.

Vinkkaa meille juttuaihe!

  • Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.
Pauli Reinikainen