YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

4.12.2020 klo 15:15
Uutinen

Korona peruutti joulumarkkinat, miten käy käsityöläisten joulusesongin? – Helsinkiläisyrittäjä: ”Pienet putiikit näyttävät olevan suosiossa”

Joulumarkkinoiden peruuntuminen eri puolilla Suomea vie ison osan käsityöyrittäjien vuoden tulosta. Muun muassa saunatuotteita valmistavalle Kaurilan Saunalle vuosi on ollut muutosten vuosi. Kotimaiseen designiin keskittynyt Paloni kärsi ison kolauksen, kun Turun Vanhan Suurtorin joulumarkkinat peruttiin.

Kestävän suomalaisen muotoilun ja muodin verkkokauppa Paloni Oy toimii kesäisin pop up -myymälänä Fiskarsissa. Yrittäjä Minna Särelä on iloinen siitä, että kuluttajien tietoisuus omista ostovalinnoista ja niiden merkityksestä pienyrittäjälle on kasvanut.

– Ostohalukkuus on kasvanut. Mutta tapahtumat ja myyjäiset ovat perinteisesti joulun isoin myyntikanavamme, ja se jää vajavaiseksi tänä vuonna.

Palonin joulukauppa toimii Turussa Brinkkalan talossa Taito Shopin yhteydessä. Brinkkalan talo on Vanhan Suurtorin kupeessa. Tapahtuman järjestäjä Turun Suurtorin keskiaika ry ilmoitti keskiviikkona 2. joulukuuta joulumarkkinoiden peruuntumisesta sen jälkeen, kun Lounais-Suomen Aluehallintovirasto oli ilmoittanut uusista rajoitteista.

– Käytännössä se syö suurimman osan asiakasvirrasta, sillä joulumarkkinat tuovat ihmiset paikalle. Ilmoitus tuli niin lyhyellä varoitusajalla, ettei ole mahdollista muuttaa suunnitelmia, sillä investoinnit tähän myyntikanavaan on jo tehty, Särelä moittii.

Suomalaisen muodin ja asusteiden verkkokaupassa on haasteita.

– Yksi haaste on, että tuotteet ovat usein uniikkeja. Tuotteet ovat sellaisia, joita pitäisi päästä sovittamaan paikan päällä, sillä tuotteessa olennaista ovat tuntu ja istuvuus.

Särelällä oli Helsingissä kivijalkaliike vuosina 2011-2013.

Kesän matkailusesonki pelasti muuten heikon myyntivuoden – ”Katamme kesämyynnillä joulukaupan tappioita”

Palonin Fiskarsissa sijainneella kesäkaupalla meni hyvin. Kotimaiset matkailivat ympäri Suomea, myös Fiskarsissa.

– Kesäkaupalla meni hyvin Fiskarsissa, sillä katamme joulukaupan tappiota. Tämänhetkiset hallituksen koronatukitoimet laahaavat pahasti perässä.

Heinä-elokuun kassavirta pysyi tavoitteiden mukaisissa lukemissa, mutta loppuvuoden myynti jää Särelän mukaan tapahtumamyynnin peruuntumisen myötä puolet odotettua pienemmäksi.

Minna Särelä sai yksinyrittäjätukea alkukesästä. Lisäksi väliaikainen työttömyyskorvaus on ollut tärkeä apu.

Korona ja ihmisten sulkeutuminen rajoitusten myötä kotipiireihin on vaatinut pienyrittäjältä uusia keinoja tavoittaa asiakkaat. Särelä on tehnyt esimerkiksi livelähetyksiä Fiskarsin kaupalta.

– Olemme lisänneet someaktiivisuutta. Esittelen tuotteita ja niiden ominaisuuksia videoiden ja somen kautta. Rakensin keväällä verkkokaupan kokonaan uusiksi, ja nettiin siirretty valikoima moninkertaistui aiempaan verrattuna.

– Toivon, että korona-ajasta jäisi positiivisena muutoksena käteen se, että ymmärrettäisiin mahdollisuus äänestää omalla ostokäyttäytymisellä sellaisen yritystoiminnan puolesta, jonka halutaan jatkuvan.

Kaurilan Saunalla suhteellisen normaali joulusesonki koronasta huolimatta – Panostuksia on tänä vuonna lisätty

Kaurilan Sauna Oy on pyörittänyt vuodesta 2009 julkista saunaa, joka tosin suljettiin syyskuussa koronan vuoksi. Nyt saunarakennuksen omistajavaihdoksen myötä yleiselle saunatoiminnalle etsitään uutta rauhallisempaa sijaintia, esimerkiksi Läntiseltä Pukkisaarelta Seurasaaren kupeesta. Yritys valmistaa Kaurilan Sauna -merkillä luonnonkosmetiikkaa ja muita saunatuotteita.

Joulumyynti on aiempina vuosina muodostanut 40-50 prosenttia helsinkiläisyrityksen liikevaihdosta, ja myös Tuomaan markkinat Helsingissä ovat olleet tärkeä myyntikanava. Yrittäjä Saara Heikkisen puoliso ja operatiivinen johtaja Jaakko Heikkinen kertoo heidän viime ja tänä vuonna panostaneen omiin joulumarkkinoihinsa, ja jättäytyneen pois Tuomaan markkinoilta. Kaurilan Sauna on mukana My o My -myymälän pyörittämässä jouluisessa kimppakauppa Xmas Garagessa Kampissa.

– Joulusesonki alkaa marraskuun alussa, kun kynttiläsesonki alkaa. Tänä vuonna kolmannes koko vuoden liikevaihdosta myydään marras-joulukuussa. Meille on tulossa suhteellisen normaali joulusesonki koronasta huolimatta.

Yrittäjät kertovat hyvän myynnin johtuvan keväällä uuteen iskuun viritetystä verkkokaupasta.

Syksyisten I Love Me -messujen peruuntuminen oli takaisku. Oma myymälä avattiin Munkkiniemeen 1,5 vuotta sitten.

– Yllättävän hyvin ihmiset ovat löytäneet myymälään. Pienet putiikit näyttävät olevan suosiossa.

– Tuomaan markkinat ovat todella merkittävä myyntitapahtuma niille käsityöläisille, joilla ei ole jälleenmyyjiä.

Isoja investointeja markkinointiin – Verkkokaupan hyvää kehitystä siivittänyt ”pitkäaikainen some-seuraajakunta sekä faniosasto saunan myötä”

Yritys työllistää viisi henkilöä yrittäjät mukaan lukien. Osa-aikaisia työntekijöitä on lisäksi viisi kiire- ja sesonkiavuksi. Oman tuotemerkin tuotteet tehdään käsin Helsingissä.

Jaakko Heikkisen mukaan vuosi on ollut mielenkiintoinen: yrittäjät ovat investoineet luonnonkosmetiikan sertifiointiin ja markkinointiin isolla kädellä.

– Yllättäen just tänä vuonna on tapahtunut paljon. Olemme panostaneet huomattavia summia tuotemarkkinointiin. Olemme kiihdyttäneet markkinointipanostuksia keväästä alkaen kohti joulusesonkia.

Yrityksellä on apuna markkinoinnin yhteistyökumppaneita. Panostukset on tehty sosiaaliseen mediaan ja google-markkinointiin.

Jälleenmyyjien määrä on kasvanut tänä vuonna. Iittala-yhteistyön kautta käsintehtyjä kynttilöitä myydään ympäri maailman. Iittalan kautta myynti on korona-aikana kärsinyt, koska Iittalalla on myymälöitä esimerkiksi lentokentillä.

Yritys vaihtoi osakeyhtiömuotoon toukokuussa 2019.

– Liikevaihtomme kasvaa viime vuodesta. Liikevaihtoarvio tälle vuodelle on 700 000 euroa. Kannattavuus pienenee investointien takia.

Verkkokaupan menestymisessä on auttanut pitkäaikainen seuraajakunta sosiaalisessa mediassa sekä ”faniosasto saunan myötä”.

Eioota ei jouduta myymään perustaja Saara Heikkisen puoliso Jaakko Heikkinen iloitsee:

– Meillä ei ole vieläkään toiminnanohjausjärjestelmää, vaan Saaralla on sellainen ihmeellinen vaisto, joka toimii.

*Joululahjavinkkejä voi katsoa Suomen Yrittäjien Yrittäjät #ostapieneltä -Facebook ryhmän Joululahjavinkit-ketjusta.

Tästä Auta pientä jouluna -kampanjaan.

Aiemmin aiheesta (2018): Joulumyyjäiset ovat myyjille tärkeä sesonki – Joulutuotteiden valmistus alkaa kesäkuussa

Pääkuva: Kaurilan Sauna, kuvassa Jaakko Heikkinen ja Saara Heikkinen. Sisältösivun kuvassa Paloni Oy:n Minna Särelä.

Riikka Koskenranta

riikka.koskenranta (at) yrittajat.fi

Avaa pop-up -ikkuna