YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Taksiautojen hovivarustelija palvelee nyt myös pakettiautoasiakkaita
Suomen johtava esteettömien taksien, retkeily- ja erikoisautojen valmistaja Carsport Design on vahvasti perheyritys. 56-vuotias yritys kertoo sen myös virallisessa nimessään, jossa on jatkeena perheen sukunimi – Jonasson Oy. Perustaja Rauno Jonassonin lisäksi yritys on työllistänyt aikanaan hänen vaimonsa sekä perheen kaikki kolme poikaa, joista kaksi on vastannut firman kipparoinnista pian jo 20 vuotta ja nykyään menossa mukana on kolmaskin sukupolvi. Pirkanmaan Yrittäjä -lehti piipahti Ylöjärvellä keskustelemassa vaikeasta viime vuodesta sekä uudesta aluevaltauksesta.
Kun yrityksellä on takana yli 50 vuotta, väliin on mahtunut niin lihavia kuin laihoja vuosia. Kokemuksen myötä aivan jokaisesta töyssystä ei tarvitse vetää liinoja kiinni. Viime keväänä alkanut koronakriisi ei siis suinkaan ollut ensimmäinen perhefirman kohtaama haaste.
Jokainen kriisi on myös mahdollisuus
Epidemia oli luonteeltaan taas täysin uusi tuttavuus, mutta sellaisia olivat olleet aiemmatkin vaikeat paikat, ulottuen aina 90-luvun kotikutoisesta lamasta maailmanlaajuisten keinottelijoiden aikaansaamaan finanssikriisiin. Ja mahtuupa matkan varrelle myös yksi itseaiheutettu talousalamäki. Kuten aiemmissa ongelmatilanteissa, myös koronassa kriisi tarkoitti paitsi haastetta, myös mahdollisuutta uuden aloittamiseen.
Käytännössä taksimarkkinan romahdus tarkoitti Jonassoneilla toiminnan suuntaamista korona-aikanakin suosiotaan kasvattaneisiin retkeilyautoihin sekä laajentamista huoltoautojen kalustamiseen ja varusteluun sekä niiden verkkokauppamyyntiin. Tosin aivan kriisin alkuvaiheessa oli ensin keskityttävä ripeisiin toimenpiteisiin. Pirkanmaan Yrittäjä -lehdelle tästä ja perheyhtiön muista kuulumisista jutteli enimmäkseen Juha Jonasson, yrityksen talous- ja markkinointivastaava.
Nopeat toimenpiteet
Koronaa edeltänyt vuosi 2019 oli Carsport Designissa uusien avausten aikaa. Ylöjärvellä tuotantotiloja laajennettiin 600 neliöllä, taloon palkattiin uusi myyntijohtaja ja alkuvuonna 2020 avattiin sitten uusi Vantaan varustelukeskus. Pohjatyöt tulevaisuuden kasvutavoitteille oli siis ehditty jo valaa.
Vielä loppuvuodesta 2019 korona oli kovin kaukana, ”Aasian ongelma”, mutta vain kolme kuukautta myöhemmin hyvinkin liki. Juha Jonasson kertoo seuranneensa viime maaliskuussa uutisia hyvin vakavin ilmein.
– Muistan hyvin tarkkaan hallituksen antaneen virallisen julkilausuman perjantaina. Sitä edeltävinä kahtena viikkona olin valmistellut omaa ”katastrofilistaani”. Aiemmat kokemukset ja kriisit auttoivat paljon tässä työssä.
– Tein seuraavalla viikolla puhtaaksi toimenpidelistan siitä, mitä kaikkea meidän pitää talousmielessä ottaa huomioon.
Kassa turvattava
Juha Jonassonin johtoajatuksena oli omien luottotappioiden minimoiminen ja sen varmistaminen, että kassa riittää ja kestää pitkänkin kriisin. To do -lista piti sisällään esimerkiksi valmistuvista koritöistä osalta asiakkaista otettavat ennakkosuoritukset, tavaravaraston ajamisen kohtuutasolle sekä rahoituspuolen neuvottelut. Juha myöntää, että hän on perusluonteeltaan varmistelija. Kirstunvartijalle se ei ole lainkaan huono piirre.
– Myös henkilökohtaisessa taloudenhoidossa olen aina ollut hyvin suunnitelmallinen ja varmistanut, että minulla on varasuunnitelma ja sillä vielä varasuunnitelma. Hyvä varautuminen tekee oman oloni mukavammaksi, ja tietysti yrittäjänä tässä oli kyse myös henkilökohtaisesta taloudestani.
Siinäkin miehen aavistus osui oikeaan, että hän ajatteli heti kriisin kestävän ainakin koko vuoden 2020.
PAKETTIAUTOJEN VARUSTELUJEN ja huoltoautojen liiketoiminnan verkkokauppaa pyörittää firmassa jo kolmatta sukupolvea edustava Miikka Jonasson, toimitusjohtaja Arin poika. Hän sai hiljakkoin tradenomin opinnot päätökseen ja esittelee kuvassa firman esittelypakettiautoa hyllyineen.
Paha on varustaa autoja kun autotehtaatkin seisovat
Kovin pitkään koronan vaikutusten kokoluokkaa ei tarvinnutkaan Ylöjärvellä arvailla. Aika nopeasti selvisi, että Volkswagen, Mercedes-Benz ja Ford sulkivat Euroopassa tehtaansa kokonaan. Vaikutus tosin ulottui Ylöjärvelle viiveellä.
– Meillä tuotanto pyöri pari kuukautta normaalisti, sillä tilauskanta alkuvuodesta oli hyvä ja meillä oli pihassa autoja vajaa sata, Ari Jonasson kertoo.
Käytännössä töitä riitti kahdeksi kuukaudeksi, sillä toukokuun loppuun mennessä tilauskanta oli syöty ja piha melko tyhjä. Yrityksessä pidettiinkin viime vuonna pitkät kesälomat. Kesäkuussa oli koko taloa koskenut tuotantoseisokki, ja heinäkuussa sitten pidettiin kesälomat. Yrittäjät kiittelevät työntekijöiden asennetta.
– Työntekijät ovat suhtautuneet erittäin ymmärtäväisesti korona-ajan lomautuksiin, ja niiden syy oli kaikille tiedossa. Kun ei ollut autoja, ei ollut tekemistäkään, Ari Jonasson kertoo. Siitäkin hän oli positiivisesti yllättynyt, että työnantaja- ja työntekijäjärjestöt pääsivät nopeasti sopimukseen nopeutetusta lomautusjärjestelmästä.
– Se auttoi merkittävästi henkilökunnan määrän säätämisessä yli vaikeimman jakson.
Tukea sekä haettiin että saatiin
Viime vuoden huhti- ja kesäkuun aikana Juhaa työllistivät myös tuki- ja muut rahoitusasiat. Finnveralta yritys haki puolen miljoonan euron takausta käyttöpääomalainalle vararahastoksi, ja sen se myös sai.
– Sitä ei toistaiseksi onneksi ole tarvittu, Juha kertoo.
Business Finlandilta haettiin ja saatiin sieltäkin 100 000 euron kehittämistuki, joka oli maksimaalinen summa. Talousjohtajan mukaan tämän avulla yrityksessä on toteutettu pitkälti omin voimin yrityksen materiaalivirtojen tehostamiseen, alihankkijoihin ja logistiikkaan liittyvä hanke. Pankilta pyydettiin loppuvuosi lyhennysvapaata ja yrityksen kiinteitä kuluja pyrittiin vähentämään ”kaksin käsin”. Yritys sai myös Kustannustuki 2:sta 115 000 euroa. Tuolla jaksolla yrityksen liikevaihto oli laskenut – 46 prosenttia edellisvuoteen nähden.
– Tuet ovat auttaneet sekä taloudellisesti että myös henkisesti. Jos on yrittäjyydellä tuotettu yhteiskunnalle miljoonia veroeuroja, niin onhan se tuntunut hienolta ja lähes uskomattomalta, että raha voi liikkua toiseenkin suuntaan. Valtio on ainakin meidän osalta näyttänyt arvostavansa yrityksiä ihan konkreettisesti, eikä vain juhlapuheissa, Juha toteaa.
Yrityksille tärkeiden esteettömien ja koululaistaksien määrä putosi vuonna 2020 reilulla 40 prosentilla. Yrittäjä myöntää, että luvut ovat historiallisen kovia.
– Näin jyrkkää alamäkeä ei ole ikinä ollut. Ei edes 2009, joka sekin oli takseille vaikea.
Joululahja oli positiivinen yllätys
Carsport Designin kesä–heinäkuun tuotantotauko oli sikäli oikea-ajoitteinen, että ne alkuvaiheessa suljetut Euroopan autotehtaat olivat saaneet tuotannot käyntiin. Ei toki vielä lähimainkaan täysillä, mutta kuitenkin niin, että jo syksyn alussa autoja saatiin taas Suomeen. Syksy alkoi siis lupaavissa merkeissä.
– Kyllä siinä nousupyrähdyksestä voi puhua, sillä autoja myytiin ja uusia tilattiin mukavasti, ja elo-, syys- ja lokakuussa meilläkin tuotanto pyöri jo noin 60 prosentin kapasiteetilla. Syksyn edetessä hyvä tahti kuitenkin hiipui selvästi.
– Se johtui toisen aallon alkamisesta Suomessa, hän muistelee. Vuodenpäätteessä oli sen sijaan jälleen tarjolla hyviä uutisia. Carsportin joululahja tulikin odottamatta ja yllättäen.
– Joulukuun loppupuolella, joka ei yleensä ole mitään kummoisen vilkasta aikaa tässä bisneksessä, meille alkoi tulla tilauksia isoilta asiakkailta kuten automaahantuojilta. Varastot vuodelta 2020 alkoivat olla lopussa, ja varmasti myös nämä rokoteuutiset siihen vaikuttivat.
Paluu normaaliin kestää
Viime joulukuusta lähtien tilanne on näyttänyt, että valoa kohti mennään. Itse asiassa voidaan puhua jo huippuhyvästä tilauskannasta.
– Meillä on tällä hetkellä yli 200 tilattua korityötä, kun yleensä hyvä lukema on 150, toimitusjohtaja Ari Jonasson kertoo.
Näytti jo hetken siltä että ”kesälomat on peruttu tältä vuodelta”, mutta viimeisen viikon aikana on tullut ”takatalvi”, joka näyttäisi viivästyttävän paluuta normaaliin. Myös Suezin kanavan laivahässäkkä, ja komponenttipula sulkivat autotehtaita viime viikolla ”lennosta”, ja osittainen epävarmuus palasi takaisin. Nyt näyttää siltä, että nousu ei tapahtukaan kertarytinällä, vaan tuotannon nostaminen vanhalle tasolle vie useita kuukausia.
– Uutena on tullut myös kotimaassa raaka-ainepula, joka näkyy muovi-, lasi-, vaneri-, ja metallialihankkijoidemme toimitusajoissa. Silti kokonaistilanne on jo hyvässä mallissa ja uuteen nousuun valmistelu vauhdissa. Nyt meillä on enää muutama lomautettuna, ja toukokuun aikana saattavat kaikki olla jo töissä, jos luvatut autot saadaan sovitusti meille, Ari selkeyttää.
– Ja toki tässä eletään aika pitkässä ketjussa, sillä auton tehdastilauksesta valmiin auton toimitukseen on noin puolen vuoden aika, Juha huomauttaa.
– PAKKO ON tunnetusti yksi parhaita konsultteja, ja uutta liiketoimintaa on pitänyt löytää pikavauhtia. Tämä on neljäs talouden kriisi omalla yrittäjäurallani (1990–1992, 2004, 2009 ja 2019–2020), joista yksi on itse aiheutettu (2004) ja kolme muuta yleisen talouden kautta tulleena, listasi perheyritysvoittoista työhistoriaansa Juha Jonasson.
Pelättyä parempi saldo
Lopulta viime vuodesta ei tullut taloudellisesti niin kehno kuin vielä jossain vaiheessa ounasteltiin. Viime vuodesta kehkeytyikin firmassa ”kaikkien aikojen kehittämisvuosi”.
– Tuotteita paranneltiin, toimintatapoja kehitettiin, sertifioimme sekä ISO 9001-laatujärjestelmän että ISO 14001-ympäristöjärjestelmän ensimmäisenä omalla toimialallamme Suomessa ja lisäksi aloitimme loppuvuonna merkittävän tuotekehityshankkeen, jonka tavoitteena on nostaa vienti miljoonasta kolmeen miljoonaan parissa vuodessa, Juha listaa.
Koronavuoden tilannetta helpotti myös monikäyttöisten matkailuautojen suosio. Niiden markkina kasvoi viime vuonna 15 prosenttia, ja esimerkiksi Jonassoneilla niitä tehtiin jopa nelinkertaisesti edellisvuoteen nähden. Tämä näkyi myös luvuissa.
– Liikevaihtomme aleni viime vuonna 25 prosenttia, mutta esimerkiksi 2009 se putosi vielä enemmän eli 40 prosenttia. Uskomme, että saavutamme koronaa edeltäneen tason jo vuoden 2022 aikana, kun finanssikriisin liikevaihdon pudotusta kirimme takaisin täydet 10 vuotta, Ari Jonasson visioi.
Pakettiautokärki edellä pääkaupunkiseudulle
Kyseinen ruotsalaisbrändi on myynti- ja kehitysjohtajana puolitoista vuotta sitten aloittaneen Olli Ronkaisen löytö ja syy myös Vantaan toimipisteen avaamiseen.
– Pakettiautojen varustelubisnekseen olemme täällä Ylöjärvellä liian kaukana maahantuojista ja päättäjistä. Tästä syystä halusimme tuotantoa ja myyntiä pääkaupunkiseudulle, Juha Jonasson perustelee. Hän myöntää, että huoltoautojen kalustaminen ja hyötyautojen varusteluun liittyvä bisnes oli entuudestaan tilataksien markkinajohtajalle melko vieras maailma.
– Oikeastaan ainoa sama kumppani tässä ovat autokaupat, mutta loppukäyttäjät ovat meille aivan uutta asiakasryhmää, hän toteaa.
Pakettiautobisneksessä piisaa paljon potentiaalia. Siinä missä esteettömiä takseja ja retkeilyautoja eli yrityksen nykyisiä ydintuotteita valmistetaan koko Suomessa vuosittain vähän reilu tuhat, pakettiautojen varusteluissa vastaava luku on pitkälti yli 13 000.
– Ehdottomasti tästä haetaan meille lisätukijalkaa ja tässä nähdään selvää kasvun mahdollisuutta. Meidän Vantaan pisteemme keskittyy nyt pääosin pakettiautojen varusteluun, ja sen nimikin on Carsport varustelukeskus. Siellä palvelumme kattaa niin auton sisä- kuin ulkopuolelle tulevaa varustelua, hyllykalusteiden lisäksi lisävaloja, majakoita ja erinäisiä kromitelineitä. Siis ihan avaimet käteen -varustelua, hän markkinoi.
Teksti ja kuvat: Ville Kulmala
Artikkeli on julkaistu ensimmäisen kerran Pirkanmaan Yrittäjä -lehdessä 11.5.2021