YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

14.10.2020 klo 11:59
Uutinen

Koronajäljitys-sovellus jäljittää Lapin matkailuyrittäjien asiakkaita – “Tajusin, että meillähän on teknologia tuohon”

Talvisesongin alkaessa yrittäjät miettivät tapoja tehdä asiakkaiden olo turvalliseksi. Lyytin tarjoaa Koronajäljitys-sovellusta koronavilkun rinnalle.

Koronakriisi vaatii Lapin matkailualan yrityksiltä sekä ravintola-alan toimijoilta ideoita, miten tehdä matkailijoiden olo turvalliseksi ja sujuvaksi. Yksi ratkaisu on ohjelmistoyritys Lyytin kehittämä Koronajäljitys-palvelu, joka kerää ravintolassa tai elämyspalvelussa yli 15 minuuttia viettävien yhteystiedot automatisoidusti ja jäljittää altistuneet, mikäli samaan aikaan tilassa viettäneistä joku todetaan tartunnan saaneiksi.

– Palvelu lähti siitä, että Lapin yrittäjät suosittelivat yhteystietojen keräämistä. MaRakin kommentoi, että hyvä idea, mutta vaikea toteuttaa ilman härdelliä ja kovia kustannuksia. Totesin, että meillähän on teknologia, joka on tehty juuri tuohon, Lyytin toimitusjohtaja Petri Hollmén sanoo.

Hollmén sairasti itse koronaviruksen aiheuttaman Covid-19-taudin. Hän on iloinen, että uutisointi on keväästä muuttunut tsemppihenkisemmäksi.

– Nyt etsitään keinoja, joilla minimoidaan vahingot, mikä on hyvä linja verrattuna viime kevään kaikki kiinni -linjaan, Hollmén toteaa.

Nopeasti käyttöön sesongin alla

Hollmén soitteli lappilaisia matkailualan yrittäjiä läpi ja sai vahvistuksen, että palvelulle on kysyntää ja tilausta. Pilottihanke toteutetaan Ruka-Kuusamon alueen yrittäjien kesken.

– Viikossa nähdään, onko palvelussa hiottavaa, jonka jälkeen sen voi laajentaa muille palveluntarjoajille, Hollmén sanoo.

Ranskassa vastaavaan tietojen keräämiseen velvoittaa laki, mutta Lyyti kehitti palvelunsa siitä näkökulmasta, että matkailualaa täytyy auttaa kiireisimmän sesongin kynnyksellä.

– Nyt Pariisissa 44 000 ravintolaa pähkäilee, miten ne toteuttaisivat tietojen keräämisen. Ajattele, mikä härdelli syntyisi, jos jokainen safariyrittäjä ja jokainen ravintola keräisi lippulappuja matkailijoilta, Hollmén toteaa.

Lyyti tarjosi alustojaan ravintoloille jo viime keväänä take away -annosten jakeluun. Nyt liiketoimintamalli on se, että ravintolat maksavat maltillisen summan jokaisesta lähetetystä tekstiviestistä.

Matkailija kiinni nopeasti

Koronajäljitys ei kilpaile virallisen Koronavilkku-sovelluksen kanssa. Koronajäljitys seuraa käyttäjänsä liikkeitä, vaan henkilö syöttää itse tietonsa niissä palveluissa ja ravintoloissa, joissa hän käy. Seurueissa perheestä riittää yhdet tiedot ja pariskunnasta toinen.

Koronajäljitys ei säilö yhteystietoja kuutta viikkoa pidempään. Tarkoitus on se, että mahdollisen altistuksen tapahtuessa, matkailija saadaan kiinni nopeasti.

– Koronavilkun on ladannut noin kaksi miljoonaa käyttäjää, eli se ei ole kattava, eikä se tavoita ulkomaalaisia matkailijoita. Palvelumme avulla voimme jäljittää altistuneet minuutin tarkkuudella ja tavoitamme heidät välittömästi. Teemme yhteistyötä alueen viranomaisten kanssa ja toimimme heidän antamien ohjeiden mukaan, Hollmén sanoo.

Rukakeskuksen toimitusjohtaja Ville Aho kiittelee sitä, että yritykset voivat keskittyä ydintoimintaansa asiakastietojen keräämisen ja hallinnoinnin sijaan.

– Valintakriteerinä oli helppous asiakkaalle sekä turvallinen, GDPR:n mukainen toimintamalli. Ravintolaan mennessä palvelu kysyy matkapuhelinnumeron ja tämän jälkeen teknologia ja Lyytin tiimi huolehtii lopusta, Aho kertoo.

Juttua muokattu 14.10 klo 16.24. Lisätty tieto Hollménin sairastamisesta viime keväänä ja kommentti uutisoinnin linjasta tänä syksynä.

Elina Hakola

elina.hakola (at) yrittajat.fi

Avaa pop-up -ikkuna