27.8.2021 klo 12:47
Uutinen

Kotimainen vaatevalmistaja keksi keinon vähentää palautusruljanssia – Tarjoaa asiakkaille ilmaisen toimituksen, mutta palautus maksaa

Kangasalla toimiva Tam-Silk haluaa vähentää tuotteiden palautuksia kekseliäällä, mutta yksinkertaisella muutoksella. Yritys tarjoaa tuotteille ilmaisen toimituksen, mutta palautus on maksullinen.

Tam-Silkin toimitusjohtaja Juha Haapasaari kertoo, että yritys haluaa muutoksella kannustaa vastuulliseen kuluttamiseen.

− Palautusruljanssi on iso ympäristöä kuormittava asia kaikille verkkokaupoille. Meidän kaupassamme palautusprosentti on pienimmästä päästä, alle 7 prosenttia, mutta haluamme silti kannustaa entistä harkitumpiin ostoihin.

Muutos tuli voimaan elokuun alkupuolella. Sen jälkeen tuotteet on voinut tilata verkkokaupasta ilman toimitusmaksua, jos toimitustapana on Matkahuolto.

− Yhdeksän kymmenestä asiakkaasta ei palauta tilausta, joten he voittavat tässä muutoksessa. Verkkokaupasta ostettujen tuotteiden palautus sen sijaan maksaa.

Ensimmäiset kommentit muutoksesta ovat Haapasaaren mukaan olleet pelkästään positiivisia. Asiakkaatkin haluavat vähentää vääränlaisia ostoksia ja palautusruljanssin ympäristövaikutuksia.

Suurin syy palautuksiin on vaatteen väärä koko. Tähän Tam-Silk aikoo Haapasaaren mukaan vastata entistä selkeämmillä kokotaulukoilla ja jatkossa mahdollisesti myös sovelluksen avulla.

− Kokeilussa on sovellus, joka mittaa asiakkaan lataamasta kuvasta sopivan tuotteen ja koon. Teknologia on kehittynyt paljon ja tuo apua oikean koon valitsemiseen.

Kaikki kotimaassa

Tam-Silk on toukokuusta alkaen valmistanut kaikki kolmen brändin tuotteensa Suomessa, Kangasalla.

− Saimme myös neulosten tuotannon Tallinnasta Kangasalle, kun saimme siihen oikean kutomakoneen.

Yrityksen pääbrändi on Tam-Silk, jonka mallistossa on paljon villasilkkisiä vaatteita.

− Merinovillasilkkisten tuotteiden materiaali tehdään ja tuotteet valmistetaan kaikki Suomessa.

Suurin osa tuotteista myydään verkkokaupan kautta, mutta Kangasalla sijaitsevassa myymälässä koettiin ennätyksellisen vilkas kesä. Haapasaari kertoo, että yritys järjesti pihapiiriinsä jäätelö- ja mansikkamyynnin.

− Heinäkuun myynti oli kaikkien aikojen vilkkain myymälässämme. Järjestimme pihalle jäätelökioskin, jossa kaksi lukiolaista myi yrittäjinä jäätelöä ja tarjosimme myyntipaikan myös paikalliselle mansikanviljelijälle. Ratkaisu oli win-win-tilanne kaikille, sillä iso osa kävijöistä piipahti ostoksilla myös myymälässämme.

Haapasaari kertoo, että koko vuosi ja myös viime vuosi on ollut voimakasta kasvun aikaa yrityksessä.

− Omistajanvaihdos oli yrityksessä vuonna 2018. Sen jälkeen liikevaihto on noussut silloisesta miljoonasta eurosta viimevuotiseen 2,7 miljoonaan euroon. Suurimpana syynä on markkinoinnin lisääminen.

Tämän vuoden liikevaihdon Haapasaari ennustaa nousevan yli 3 miljoonan euron. Henkilöstömäärä on nyt 37.

− Voimakas kasvu on pitänyt tuloksen vielä nollassa, mutta tänä vuonna toivottavasti pääsemme plussalle.

Tiina Rantakoski

tiina.rantakoski (at) yrittajat.fi

Kuva: Tam-Silk Oy