YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

11.4.2019 klo 17:29
Uutinen

Kotimainen viinajäätelö valloittaa Saksaa: ”Vielä voimme lisätä alkoholiprosenttia”

Alkoholijäätelö on yrittäjän mukaan tarkoitettu aikuisten nautiskeluun, vaihtoehdoksi esimerkiksi viinilasilliselle.

Turkulainen Bad Santa aloittaa alkoholijäätelön myynnin Saksassa. Toimitusjohtaja Jens Lönnqvistin (kuvassa) mukaan kilpailevaa tuotetta ei ole tullut vastaan koko Euroopassa, mitä tulee vahvempiin alkoholijäätelöihin.

– Löytyy kyllä valmistajia, jotka tekevät alle 2,8-prosenttisia alkoholijäätelöitä.

Saksan suurimpiin kauppaketjuihin kuuluva Edeka Group ottaa Bad Santan tuotteet testimyyntiin yli 30 myymälässään huhtikuun aikana. Yhtiö aloitti alkoholijäätelön valmistuksen maaliskuussa 2018, kun uusi alkoholilaki mahdollisti valmistus- ja vientiluvan.

Bad Santan jäätelöissä alkoholipitoisuus on tällä hetkellä enintään 4,2 prosenttia.

– Tuote on suunnattu aikuisille nautiskelijoille. Ihmisille, jotka pitävät hyvästä jäätelöstä. Alkoholi on tuotteissamme lisä, ei se tärkein juttu.

Puoli oluttölkkiä yhdessä annoksessa

Lönnqvistin mukaan alkoholijäätelö on tarkoitettu vaihtoehdoksi yhdelle tai kahdelle alkoholiannokselle kuten pienelle lasilliselle viiniä. Yhden kuluttajille myytävän pikarin tilavuus on 200 millilitraa. Se vastaa runsasta puolta oluttölkkiä.

– Emme tietenkään kehota ajamaan autoa heti jäätelön nauttimisen jälkeen. On se silti aika paljon turvallisempi vaihtoehto kuin yksi olut, Lönnqvist sanoo.

Suomessa on ollut jo jonkin aikaa myynnissä koko Saksassa tarjolle tuleva valikoima, johon kuuluuhunajarommi, päärynä, laku-salmiakki ja viskikahvi. Jälkimmäinen on makuvaihtoehdoista suosituin. Tuotteiden alkoholipituisuus on 3,8–4,2 prosenttia.

Lönnqvist sanoo, että alkoholijäätelöä on vielä mahdollista vahventaa.

– Me vedämme rajan 9-prosenttiseen. Olemme tehneet kokeiluja eri alkoholijuomien kanssa. Jos alkoholia vielä tästä lisätään, ongelmana on tuotteen koostumus.

Yrittäjän mukaan alkoholin yhdistäminen jäätelöön on saanut myönteistä palautetta.

– Aluksi ihmiset olivat varovaisia, koska jäätelö on aina mielletty koko perheen herkuksi. Kun ihmiset ovat maistaneet, yleinen reaktio on ollut positiivinen.

Kaupoissa alkoholijäätelöön suhtaudutaan kuin muihinkin alkoholituotteisiin. Sitä myydään vain yli 18-vuotiaille.

Kuva: Bad Santa

Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi