YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

19.2.2020 klo 08:28
Uutinen

Kotimaisten tv-tuotantojen pioneeri paljastaa: Tämän menestysformaatti meille opetti

Intervisio Oy:n Antti Seppänen on mies Koivisto- ja Kekkonen-tv-sarjojen takana. Listalla on lukuisia muitakin menestyksiä. Kuuntele Seppäsen näkemyksiä kansainvälistymisestä Yrittäjän Podcast -jaksosta!

Tv-tuotantoyhtiö Intervisio Oy:n perustaja Antti Seppäsellä on pitkä kokemus tv-tuotannoista Suomessa. Yhtiö tunnetaan muun muassa takavuosien Staraoke- ja Tilt-suosikkisarjoista. Mies on vieraana Yrittäjän Podcastin uusimmassa jaksossa, jonka voit kuunnella Supla-palvelussa.

Viime aikoina Intervision näkyvin tuotanto on vuodenvaihteessa TV1:ssä esitetty Koivisto-sarja, joka keräsi Ylellä keskimäärin yli miljoona katsojaa yhtä jaksoa kohden. Seppänen on erittäin tyytyväinen sarjan menestykseen.

Jari Tervo on rautainen ammattilainen niin esiintymisen kuin sisällön suhteen. Hän teki loistavaa työtä haastattelijana ja katsojan johdattelijan roolissa. Lisäksi meillä oli iso tiimi tekemässä sarjaa. Menestys oli ison porukan yhteistyön tulos.

Samalla porukalla tehtiin pari vuotta sitten Kekkonen-sarjan. Intervision aikaisempia menestyksiä ovat olleet muun muassa Suomi on suomalainen, Suomi on ruotsalainen ja Suomi on venäläinen -sarjat.

”Staraoken menestys näkyi kassassa”

Seppänen oli viemässä suomalaista tv-osaamista kansainvälisille markkinoille 2000-luvun alussa.

– Laajimmalle levinnyt formaattimme, joka itse asiassa on edelleen kaikista suomalaisista tv-formaateista laajimmalle levinnyt, on Staraoke, joka sai alkunsa MTV3-kanavalla vuonna 2003.

Staraoke oli tietomonepelin ja karaoken yhdistelmä, joka oli suunnattu lapsille.

– Ohjelmassa laulaja ohjasi lauluäänellään pelihahmoa tv-ruudulla. Jos laulaja lauloi oikein, hahmo pysyi polulla ja jos meni nuotin vierestä, hahmo poikkesi reitiltä.

Seppänen muistaa, ettei formaattia ollut todellakaan helppoa myydä ulkomaille.

– Ei missään nimessä. Onnistuimme silti kohtuullisesti. Olimme vuonna 2005 pohjoismaisille lastenohjelmien tv-festareilla, jossa tapasimme sattumalta oikean henkilön, ehdotin tapaamista ja näytin hänelle Staraokesta esittelyvideon. Käytännössä hän teki päätöksen formaatin ostamisesta sen tapaamisen aikana. Siitä hetkestä noin vuoden päästä Staraokea esitettiin Unkarissa.

Kaiken kaikkiaan Staraokea esitettiin yhdeksässä maassa.

– Kyllä se näkyi vahvasti myös yrityksen kassassa. Rahallisesti merkittävin oli Cartoon Networkin sopimus. Kanavan Euroopan konttori innostui sarjasta niin, että he tekivät useisiin maihin paikalliset tuotannot, jotka kaikki kuvattiin Lontoossa legendaarisen MTV:n studioilla. Homma niin sanotusti eskaloitui.

Kuuntele lisää Seppäsen ajatuksia kansainvälistymisestä tuoreesta Yrittäjän Podcastista!

Kuva: Yrittäjät

toimitus (at) yrittajat.fi

Avaa pop-up -ikkuna