YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Kotisiivouspalvelu Koti Puhtaaksi laajentaa uuteen kaupunkiin koronasta huolimatta – “Laajentuminen on riski, mutta korona on väliaikaista”
Koti Puhtaaksi laajenee Jyväskylään, joka on kasvava kaupunki, mutta tarjoaa myös mahdollisesti työvoimaa opiskelijoista.
Kotisiivousalan yritys Koti Puhtaaksi laajenee Jyväskylään. Vuonna 2011 perustettu yritys toimii pääkaupunkiseudun ja sen ympäryskuntien alueen lisäksi Turun, Oulun ja Tampereen alueella. Jyväskylän siivoukset käynnistyvät joulukuussa.
– Taktiikkamme on puuhun tai kuuhun. Onhan laajentuminen riski näin korona-aikaan, mutta toisaalta korona on väliaikaista, ja Jyväskylässä on kiinnostavia kasvumahdollisuuksia, toimitusjohtaja ja perustaja Saana Tyni kertoo.
Koti Puhtaaksi -yrityksen liikevaihto on nyt 3,2 miljoonaa euroa, mutta tänä vuonna se nousee yli neljään miljoonaan euroon. Yritys työllistää tällä hetkellä 250 työntekijää.
Tiedossa työvoimapulaa, toiveissa joustoja työpaikoille
Koronakriisi on toki vaikuttanut kotisiivouspalvelun kysyntään. Viime keväänä tilausten määrä hiljeni hetkellisesti. Nyt kysyntää on Tynin mukaan taas kasvavassa määrin.
– Kotona vietetään paljon aikaa ja puhtaus on tärkeää, Tyni toteaa.
Siivouspalvelun resursointi on jatkuvaa palapeliä, sillä tilanteet elävät. Asiakasmäärän ja henkilökuntamäärän tarpeen ennustaminen on välillä haastavaa.
Tyni epäilee, että työvoimapula tulee olemaan tulevaisuudessa nykyistä suurempi ongelma alalla kuin alalla, sillä palveltavien määrä kasvaa ja työikäisten määrä on suhteessa pienempi.
Koti Puhtaaksi noudattaa kiinteistöpalvelualan työehtosopimusta, mutta Tyni toivoisi nykyistä enemmän joustovaraa ja työpaikkasopimisen mahdollisuuksia, mikäli ne palvelisivat sekä työntekijää että työnantajaa. Pieniä sopimuksia on tehtykin.
– Emme maksa loma-ajan palkkaa yhtenä könttänä, vaan maksamme sen normaalin palkanmaksuaikataulun mukaisesti. Työntekijät ovat pitäneet tästä ja kokevat, että se helpottaa omaa taloudenhallintaa, Tyni sanoo.
Koti Puhtaaksi on yrittänyt ehdottaa ammattiliitto PAM:ille erilaista mallia työntekijöiden palkitsemiseen, mutta sitä ei otettu ilolla vastaan.
– Olin siitä yllättynyt, koska mallimme olisi ollut työntekijöille parempi ja onnistumisen perusteella palkka olisi noussut tuntuvasti. Toisaalta, tämä saattoi olla vain sen yhden henkilön näkemys siellä. Kehitimme sitten toisenlaisen osaamiseen perustuvan palkkamallin, joka sekin on ollut ihan toimiva, joskaan ei niin hyvä kuin, mikä alkuperäinen suunnitelmani oli, Tyni sanoo.
Monenlaisia asiakkaita
Jyväskylä on kiinnostava markkina Koti Puhtaaksi -yrittäjille, koska kaupunki on kasvava muuttovoittokaupunki, missä asuu myös paljon opiskelijoita. Heistä löytyy työvoimaa, mutta myös asiakkaita.
Asiakaskuntaan kuuluu kaikkia niin vanhuksista ja vammaisista, jotka eivät pysty elämään kotona ilman tukipalveluita. Siivouspalvelu voikin olla merkittävä apu vanhukselle ja jatkaa hänen kykyään asua kotonaan palvelutalon sijaan.
Toinen merkittävä asiakasryhmä ovat ruuhkavuosia elävät perheet.
– Ymmärrän sydämestäni heitä. Omassa perheessänikin on yhtä aikaa pienet lapset, rakennustyömaa ja yrityksen rakentaminen. Meidänlaisia perheitä on paljon, Tyni sanoo.
Kolmas merkittävä asiakasryhmä ovat uraorientoituneet, joiden ei ole järkevää käyttää aikaa ja voimavaroja kotisiivoukseen, sekä toisaalta nautiskelijat, jotka ovat tehneet valinnan käyttää palveluita, vaikka aikarajoituksia tai muita esteitä ei olisi.
– Ajatus siitä, että kotitalousvähennys olisi kuitenkaan mikään hyväosaisten hinnan alennus ei pidä paikkaansa. Asiakkaissamme on paljon niitä, jotka eivät pystyisi käyttämään palveluita ilman huojennusta, mutta eivät pystyisi asumaan kotona ilman palvelua, Tyni sanoo.
Elina Hakola
elina.hakola (at) yrittajat.fi