YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Kova kasvu kääntyi historiallisen kovaksi alamäeksi – Suomalainen verkkokauppa on pulassa
Suomen verkkokauppa-ala koki historian kovimman pudotuksen keväällä.
Tuore Verkkokauppaindeksi kertoo, että Suomen verkkokauppa putosi 24 prosenttia toisella vuosineljänneksellä. Kyseessä on historian pahin pudotus verkkokaupassa.
– Ihmiset eivät kuluta, korot ja inflaatio ovat iskeneet sekä kuluttajiin että yrittäjiin, indeksiä tuottavan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski kuvailee.
Indeksissä seurataan 2000 suomalaisen verkkokaupan todellista myyntiä reaaliajassa.
– Romahdus on tyly viesti koko Suomen taloudesta ja ostovoimasta. Verkkokaupasta voi laskea hävinneen jopa kolme miljardia euroa, mikä tarkoittaa valtiolle vähintään miljardin euron verotulojen menetystä. Ja jos ihmiset eivät osta verkosta, eivät he osta muualtakaan, Korkiakoski jatkaa.
Verkkokauppaa eivät avittaneet edes suuret verkko-ostokset kuten aurinkopaneelit, sillä niidenkin kysyntä on heikentynyt selvästi.
Viime syksynä kovaa kasvua
Suomen Yrittäjien johtaja Harri Jaskari katsoo, että ostovoiman vähenemiseen on vastattava.
– Tilanne on vakava. Sekä yritysten että koko Suomen on ajateltava uusilla tavoilla. Digitalisaation myötä vientiä voi ajatella kansainvälisenä kauppana, ilman välttämätöntä tarvetta raskaisiin organisaatioihin. Nyt pitäisi saada verkkomyynti kansainvälistä kauppaa kasvattamaan. Suomi voi viedä muutakin kuin teknologiaa. Datataloudesta ja verkkokaupasta löytyy suuria mahdollisuuksia.
Vielä viime vuoden syksyllä uutisoitiin ennätysmäisestä verkkokaupan kasvusta Suomessa. Tuolloin verkkokaupan euromääräisen myynnin kerrottiin kasvaneen 40 prosenttia vuoden kolmannella kvartaalilla. Taustalla oli muun muassa aurinkopaneelien ja takkojen kova kysyntä sähkön hinnannousun avittamana.
Vinkkaa meille juttuaihe!
Pauli Reinikainen
pauli.reinikainen@yrittajat.fi