YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Kritiikki Helsingin kaupungin kuntosalikampanjaa kohtaan kasvaa: ”Vastoin kilpailuneutraliteettia”
Helsingin Yrittäjät ja Suomen Kunto- ja terveysliikuntakeskusten yhdistys SKY ry toivovat Helsingin kaupungilta reilua yhteistyötä.
Helsingin kaupungin Helsingin rennoin kuntosali -mainoskampanja on herättänyt närää ja suuttumusta liikunta-alan yrittäjien keskuudessa.
Kampanja houkuttelee kaupunkilaisia verovaroin tuotetuille kuntosaleille muun muassa kertomalla, ettei kaupungin kuntosaleilla ole ”sitovaa jäsenyyspakkoa tai liittymismaksua”. Lisäksi kampanjassa nostetaan kaupungin kuntosalien edullinen hinta, 0,40–0,70 senttiä päivässä. Muun muassa Liikku-kuntosaliketjun toimitusjohtaja Johanna Riihijärvi on kritisoinut julkisuudessa kaupungin toimintaa.
– Tämä tuntuu suoralta piikiltä yrittäjille. Väkisinkin tuli olo, että tässä toimitaan epäeettisesti markkinoita häiriköiden ja yrittäjille nälvien, Riihijärvi kommentoi Helsingin Sanomille.
Helsingin Yrittäjät ja Suomen Kunto- ja terveysliikuntakeskusten yhdistys SKY ry ovat kutsuneet kaupungin liikuntatoimen edustajat palaveriin yhteistyön kehittämiseksi. Yrittäjien ja SKY:n tiedotteen mukaan helsinkiläiset kunto- ja terveysliikunta-alan yrittäjät ovat huolestuneina ja ärtyneinä seuranneet kaupungin markkinointia ja mainontaa. Kampanjan koetaan tiedotteen mukaan ”nälvivän alan yrittäjien liiketoimintamalleja ja nostavan vastakkainasettelua yksityisen ja julkisen toimijan välillä”.
– Tarkoituksena on käydä keskustelua siitä, miten kunta toimii markkinoilla ja miten liikunta-alan yritykset ovat osana kaupungin palvelustrategiaa, HYSOTE palveluja ja Helsingin elinvoimaa sekä työllisyyttä, SKY:n toiminnanjohtaja Riitta Hämäläinen-Bister kertoo tiedotteessa.
Useita yhteydenottoja Yrittäjiin
Yrittäjät ja SKY huomauttavat, että kuntien omat liikuntapalvelut on tarkoitettu erityisesti väestöryhmille, joiden liikuntaa estävät taloudelliset, sosiaaliset, kulttuuriset tai ikään liittyvät tekijät. Liikuntamahdollisuuksia pyritään tarjoamaan erityisesti kuntalaisten omissa elinympäristöissä ja yhteisöissä.
Kuntaliiton ohjeistuksen mukaan ”terveyttä ja hyvinvointia edistävän liikunnan osalta kuntien itse tuottamien palveluiden tavoitteena on täydentää paikallista liikuntatarjontaa sekä tarkoituksena on turvata liikuntamahdollisuuksia sellaisille henkilöille ja ryhmille, jotka eivät kuulu järjestötoiminnan piiriin tai joille seurat ja yhdistykset eivät kykene järjestämään toimintaa ja joita liikuntayritysten palvelut eivät tavoita.”
Yrittäjät ja SKY katsovat, ettei Helsingin kaupungin kaikille kaupunkilaisille kohdennettu ja yksityisen toimialan vertailuun keskittyvä markkinointikampanjointi ole lainsäädännön edellyttämän kilpailuneutraliteetin mukaista. Toimialan yrittäjiltä on tullut useita yhteydenottoja Suomen ja Helsingin Yrittäjiin sekä alan toimialajärjestöön.
Helsingin Yrittäjät pitää välttämättömänä selkeyttää liikuntatoimialan tilannetta ja löytää toimivia ratkaisuja yhteistyön lisäämiseksi.
– Liikunta-alaa tulee kehittää kokonaisuutena niin, että se palvelee parhaalla mahdollisella tavoin kaikkia helsinkiläisiä. On tärkeää, että rakennamme julkisen ja yksityisten toimijoiden yhteistyönä toimialaa, hankintoja ja kumppanuuksia, Helsingin Yrittäjien toimitusjohtaja Tiina Oksala sanoo tiedotteessa.
Vinkkaa meille juttuaihe!
Toimitus
toimitus@yrittajat.fi