YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Lahtelaisyrittäjälle tulleessa laskussa mainittu lähettäjä Elämän Areena on muuttanut nimeään useampaan otteeseen.
Lahtelaisyrittäjälle tulleessa laskussa mainittu lähettäjä Elämän Areena on muuttanut nimeään useampaan otteeseen. Kuva: Getty Images
31.5.2023 klo 09:19
Uutinen

Kruunun kuva laskussa voi paljastaa huijauksen – Yrittäjä löi epämääräiselle soittajalle luun kurkkuun

Perättömän perinnän kohteeksi joutunut lahtelaisyrittäjä haluaa varoittaa tekaistuista laskuista ja antaa vinkin, miten huijaussoittajasta pääsee eroon.

Lahden NC-Työstö Oy:n toimitusjohtaja ja perheyrityksen osaomistaja Ville Saari sai viime viikolla soiton epämääräiseltä kuulostaneen perintäyhtiön edustajalta. Myöhemmin kävi ilmi, ettei kyseessä ollut oikea perintäyhtiö.

– Tyyli oli varsin aggressiivinen. Uhattiin luottotietojen menettämisellä, mustalla listalla ja asian siirtämisellä käräjäoikeuteen, Saari kertoo.

Puhelinsoiton jälkeen yritys lähetti Saarelle sähköpostitse laskun, jossa painotettiin, että runsaan 500 euron summa tulee maksaa viimeistään seuraavana päivänä.

– Kun sain laskun, homma alkoi selvitä. Laskun lähettäjä esitteli itsensä puhelimessa Lind Perinnän edustajaksi, mutta lasku tuli Elämän Areenan nimellä.

Kruunun kuva paljastaa

Saari alkoi selvittää yritysten taustoja internetistä. Sieltä selvisi, että yrityksellä ei ole vaadittavaa perintälupaa. Asiakastiedon mukaan yrityksen toimialana on puhelinpalvelukeskuksen toiminta. Yritys myy suoramarkkinointipalveluita. Suomen Yrittäjien neuvontaan on tullut puheluita kyseisen yrityksen epäilyttävästä toiminnasta.

Lahtelaisyrittäjälle tulleessa laskussa mainittu lähettäjä Elämän Areena on muuttanut nimeään useampaan otteeseen. Aikaisemmin yritys on toiminut muun muassa nimillä Citlom ja Silom MBK Consulting. Olemme kertoneet saman yrityksen toimista aiemmin täällä. Perättömissä laskuissa toistuu yksi yhteinen elementti, piirretty kruunun kuva.

Saaren saamassa sähköpostilaskussa oli useita huijauksen tunnusmerkkejä kuten se, ettei kyseiseen osoitteeseen voinut vastata. Myöskään yrityksen käyttämään puhelinnumeroon ei voi soittaa takaisin. Yritys on lähestynyt Saarta useaan otteeseen, aina eri numerosta.

Luu kurkkuun soittajalle

Ville Saaren saaman laskun perusteena oli väitetty markkinointisuojauspalvelun tilaus. Sellaista Saari ei ole koskaan tilannut.

– Olen aina kieltäytynyt jyrkästi kaikista tällaisista palveluista. Lasku on saattanut tulla sähköpostiin siitä huolimatta, että olen lyönyt luurin myyjän korvaan.

Viimeisin soitto samasta yrityksestä tuli Saarelle kuluvalla viikolla.

– Soittaja esitti vakavana asiana, etten ole maksanut laskua. Latelin vastaukseksi kaikki kyseisen yrityksen löytämäni eri nimet ja kerroin soittajalle, että tämä on selvästi huijari, enkä jatka keskustelua hänen kanssaan. Siihen soittaja totesi ”aha” ja lopetti puhelun.

Yrittäjä haluaa varoittaa muita vastaavista huijauspuheluista.

– Kannattaa aina pyytää kaikki mahdollinen todistusaineisto väitetystä tilauksesta sähköpostilla. Siihen asia yleensä tyssää, eikä huijarista enää kuulu mitään. Puhelimessa ei pidä antaa minkäänlaista suostumusta mihinkään.

Huijauspuheluja SY:n nimissä

Suomen Yrittäjien tietoon on tullut, että SY:n nimissä on lähiaikoina soitettu sosiaaliturvaan liittyviä huijauspuheluita. Soittaja on pyytänyt yrittäjiä kertomaan henkilötunnuksensa.

Suomen Yrittäjät korostaa, että jäsenten henkilötunnuksia ei koskaan kysytä puhelimessa eikä henkilötietoja pidä luovuttaa oudoille soittajille.

Yrittäjien asiantuntijan neuvo

Suomen Yrittäjien lainsäädäntöasioiden päällikkö Tiina Toivonen neuvoo tekemään pikaisen reklamaation huijausyrityksestä.

– Jos saat aiheettoman laskun, tee reklamaatio välittömästi ja vaadi mahdollinen puhelunauhoite kuultavaksesi. Usein jo tämä saa aikaan sen, että myyjä luovuttaa. Lain mukaan riitautettua laskua ei saa periä.

Myyjällä on mahdollisuus viedä asia tuomioistuimen ratkaistavaksi. Tällöin laskun lähettäjän tulee Toivosen mukaan kyetä osoittamaan, että sopimus on syntynyt ja lasku on aiheellinen.

– Reklamaatioista huolimatta myyjä tai muu laskun lähettäjä voi siirtää asian perintätoimistolle, joka lähettää siitä perintälaskun. Tällaisessa tapauksessa on tärkeää vaatia perinnän keskeyttämistä riitaisana asiana. Kirjallisen reklamaation liitteeksi kannattaa laittaa alkuperäiselle laskun lähettäjälle lähetetyt reklamaatiot. Jos laskun oikeellisuus on riitautettu, perintätoimiston harjoittamaa perintää ei voida jatkaa.

Vinkkaa meille juttuaihe!

  • Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.
Pauli Reinikainen
Avaa pop-up -ikkuna