YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Ksylitoliyrittäjä Pertti huomautti Fazeria jo vuosia sitten, mutta virheellinen väittämä ei poistunut: “Kyse on asenteesta”
Fazerilta kesti vuosia poistaa virheellinen tieto ksylitolipastillipusseistaan. Kaksi kotimaista alan pienyrittäjää kertoo mielipiteensä asiasta.
Fazerin Xylimax-pussien markkinointilause kirvoitti kiteeläisen Narskuttelu Oy:n yrittäjän Marianne Hopun kirjoittamaan aiheesta Facebookin Naisyrittäjät-ryhmään.
Fazer on vuosien ajan printannut Xylimax-ksylitolipastillipusseihin lauseen ”Ainoa kotimainen”. Näin siitä huolimatta, että Suomessa on yli viiden vuoden ajan toiminut useampia ksylitolipastilleja valmistavia yrityksiä. Narskuttelu Oy:n lisäksi valmistusta löytyy Riihimäeltä, missä toimii XyliMind Oy.
– Tämä osoittaa sen tosiasian, että isot yritykset voivat käyttää eri keinoja kuin pienet. Iso ketju voi vuodesta toiseen kertoa olevansa ainoa kotimainen. Heillä on siihen varmasti pätevä syy, Marianne Hoppu harmittelee.
Narskuttelu aloitti ksylitolipastillien valmistuksen noin viisi vuotta sitten. Alun perin suuhygienian verkkokauppana toimineelle yritykselle jäi käteen vanha Leiraksen hiilitablettilaite, joka valjastettiin uuteen käyttöön. Pian kävi selväksi, että ksylitolipastilleille on kysyntää sekä Suomessa että sen ulkopuolella. Koronavuonna yritys on yltänyt 30 prosentin kasvuun. Narskuttelu Oy on perheyritys, jonka Hoppu omistaa yhdessä miehensä kanssa.
Yrittäjä muistutti Fazeria kahdesti
Yrittäjämediat otti asiasta yhteyttä Fazerin viestintään. Yhtiön mukaan Xylimax-pussien pakkausmerkintä on peräisin ajalta, jolloin Fazerin purukumitehdas oli ainoa Suomessa täysksylitolipurukumeja ja pastilleja valmistanut tehdas.
– Olemme poistaneet kyseisen viestin pakkauksistamme vuoden 2020 puolella liukuvasti ja kaikki materiaalit ovat jo päivittyneet. Verkkokauppaamme oli kuitenkin jäänyt tuotteesta vanha kuva, Fazerin viestinnästä kerrotaan. Kuva luvattiin vaihtaa pikaisesti.
Riihimäellä ksylitolipastilleja valmistavan XyliMind Oy:n yrittäjä Pertti Könkö muistaa, kuinka hän huomautti asiasta Fazeria jo viitisen vuotta sitten.
– Olimme tuolloin toimineet vuoden. Eräillä messuilla Fazer mainosti olevansa ainoa kotimainen. Huomautin asiasta ja he lupasivat korjasivat asian. Silti pakkauksissa on pitkään sen jälkeen lukenut tuo sama lause.
Könkö huomautti asiasta uudelleen vuosi messujen jälkeen.
– Tuolloin Fazer vastasi, että heillä on edelleen myynnissä vanhoja pakkauksia, joissa on tuo teksti. En millään usko, että samoja vanhoja pakkauksia on ollut myynnissä vielä viime vuonna. Se on varmaa, että Fazer on ollut tietoinen kotimaisista kilpailijoistaan. Kyse on asenteesta.
XyliMind on erikoistunut pelkästään ksylitolipastillien tuotantoon. Yritys myy tuotteita jonkin verran myös vientimarkkinoille.
– Olemme pyrkineet löytämään pastilleille uusia käyttäjiä. Aikaisemmin ne olivat enemmän lasten juttu. Olemme hakeneet uusia makuja, jotka maistuisivat myös aikuisille, Könkö kertoo.
Teksti ja kuva: Pauli Reinikainen
pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi