YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Kuljetusalalla vahva noususuhdanne
SKAL Kuljetusbarometrin viisarit ovat vahvasti plussalla. Mutta alaa vaivaavat kuljettajapula sekä tieverkon ongelmat.
SKAL Kuljetusbarometri mittaa yritysten kuljetusmäärien ja taloudentilan kehitystä ja heijastelee vallitsevia suhdanteita. Kun useampi yrittäjä raportoi noususta kuin laskusta, erotus asemoi viisarin vihreälle sektorille. Nyt näkyy pelkää vihreää sektoria, niin kevään toteumassa kuin kesän ennusteessakin. Myönteisyys koskee liikevaihtoa sekä kuljetuksia kilometreissä ja tonneissa mitattuna. Myös kannattavuusennuste on selvästi plussalla, vaikka sen toteuma ei ollut aivan yrittäjien toivomalla tasolla.
Noususuhdanne heijastuu kalustohankintoihin ja rekrytointiin. Joka viides on palkannut lisää kuljettajia keväällä ja yhtä moni aikoo rekrytoida kesän aikana. Joka kolmannella on ollut vaikeuksia löytää henkilöitä töihin. Kuljettajapula estää yrityksiä kasvamasta ja menestymästä. Asian korjaamiseksi on tehtävä paljon töitä opetushallinnon ja kuljetusalan yhteisvoimin! Alalletuloväyliä perustason ammattipätevyyden suorittamiseen tulee lisätä laadusta tinkimättä.
Suurimmaksi huoleksi yhdistelmäpituuksien kasvattamisessa muodostuu kuljetusyrittäjien mielestä tiestö. Yli 90 prosenttia yhdistelmillä liikennöivistä katsoo, että kuljetuskaluston kasvattaminen edellyttää tiestön talvihoidon tason merkittävää parantamista. Lähes 80 prosenttia pitää tuntuvia panostuksia liikenneinfrastruktuuriin välttämättöminä muutosten johdosta. Terminaalien ja tavarankäsittelyalueiden määrän kasvattamista vaatii nelisenkymmentä prosenttia vastanneista.
– Tästä barometrista välittyy vahvasti kuljetusalan noste. Tieverkko on tässä se heikoin lenkki, ja se täytyy vahvistaa ennen kuin lisätehoja pitkistä yhdistelmistä päästään hyödyntämään, tiivistää SKAL:n toimitusjohtaja Iiro Lehtonen.
Liikennepalvelulain vaikutukset pakettiautoliikenteeseen näkyvät loppuvuoden aikana
Heinäkuussa voimaan tuleva liikennepalvelulaki muuttaa pakettiautoliikenteen sääntelyä. Liikennelupavelvoite poistuu. Kaluston on oltava kotimaan ajoneuvorekisterissä ja yrityksen rekisteröityneenä Trafiin. SKAL vaati näitä yksityiskohtia lausuntovaiheessa ja on tärkeää, että ne otettiin mukaan. Liikennepalvelulain myötä tavaraliikenteen yrityksille avautuu uusia mahdollisuuksia muun muassa taksiliikenteen harjoittamiseen yhteisöluvalla. Muutokseen on reagoimassa noin joka kuudes kaikista vastanneista.
Yrittäjistä, jotka suunnittelevat muutoksia liikennepalvelulain vuoksi, joka viides aikoo laajentaa taksiliikenteeseen. Yhteisöluvista pidetään yrityksissä kiinni. Tämä johtuu siitä, että yrityksissä on useimmiten myös kuorma-autoja, joilta edelleen edellytetään liikennelupaa. Avoimissa vastauksissa on esitetty muutoksen lisäävän kilpailua ja harmaata taloutta sekä alentavan kannattavuutta. Yrittäjät pelkäävät valvonnan vähenevän olennaisesti lain rekisteröinti- ja kotimaisuusvelvoitteesta huolimatta.
Euroopan unioni kirjoittaa parhaillaan liikenteen säädöksiä uudelleen liikkuvuuspaketissaan. EU:ssa pakettiautoille ollaan kaavailemassa liikennelupavaadetta ainakin kansainväliseen liikenteeseen.
Hämeen Yritysviestintä
toimitus@hameenyrityssanomat.fi