YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

17.1.2018 klo 11:22
Uutinen

Kuljetusyrityksillä ennätyshyvä loppuvuosi

Kuljetusyrityksillä oli ennätyksellinen loppuvuosi liikevaihdolla ja kuljetusmäärillä mitattuna. Kolmasosa yrityksistä kärsii työvoimapulasta.

Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n kuljetusbarometrin mukaan alan kannattavuuden kehitys ei ole pysynyt volyymikehityksen mukana.

Loppuvuonna noin joka kolmas yritys kasvatti kuljetusmääriään (23 % v.2017) ja 41% liikevaihtoaan (32 % v. 2017). Kuljetusmäärien laskusta raportoi 17 % ja liikevaihdon laskusta 20 % vastanneista eli selvästi vähemmän kuin vuosi sitten.

Ala on ollut nousuvireessä jo jonkin aikaa. Kuljetusyrittäjä Harri Sandell totesi Yrittäjäsanomille marraskuussa jo edellisen kuljetusbarometrin julkistuksen yhteydessä, että ”erityisesti pääkaupunkiseutu vetää aika lujaa”.

Sandellin mukaan viime aikoina on toisaalta ollut ”melko tempoilevaa”.

– Välillä ei ole mikään riittänyt, välillä taas ei ole ollut mitään.

Kannattavuus on kohentunut

Myös alan kannattavuuskehitys koheni tammikuun 2017 Kuljetusbarometrista. Silloin parannusta oli 17 prosentilla vastanneista ja heikennystä 25 prosentilla, nyt nousua ja laskua raportoi 22 prosenttia vastanneista.

Lähes 30 vuotta yrittäjänä ollut Harri Sandell tietää alan kovan kilpailun:

– Kustannuskilpailu on ollut äärettömän kovaa. Hintatasot on saavutettu kaikkialla. Välillä on vaikea ymmärtää, miten tavara voi edes liikkua. Vöitä on saanut rei´ittää, siihen on jokaisella omat konstinsa. Mitä enemmän on töitä sitä paremmin voi hinnoitella oikein, Sandell totesi.

Myös kuljetusyrittäjien odotukset keväältä ovat myönteisemmät kuin vuosi sitten. Kaiken kaikkiaan loppuvuosi oli hyvä, mutta se ei täysin heijastu yritysten investointisuunnitelmiin.

Joka kolmas yritys kärsii kuljettajapulasta

Noin joka kolmannella kuljetusyrityksellä on ollut vaikeuksia täyttää avoimia tehtäviä viimeisen kahden vuoden sisällä. Työvoimapula jakaantuu varsin tasaisesti eri kuljetuslajien kesken. Eniten kuljettajapulaa on säiliöauto- ja vaarallisten aineiden kuljetuksia suorittavilla yrityksillä, joista 48 prosentilla on vaikeuksia löytää osaavaa työvoimaa.

Keskeisimmät rekrytoinnin esteet liittyvät yrittäjien mielestä hakijoiden puutteelliseen pätevyyteen, taitoihin, kokemukseen tai sitoutumiseen. Vakavin seuraus työvoimapulasta on yrittäjän kuormittuminen (75 %). Työntekijäpulasta kärsivä yritys on haavoittuvainen erityisesti sairaustapauksissa. Työvoimapulaa eliminoivat tekijät ovat kuljetusyrityksen vetovoimaisuus ja vakiintunut tekijäjoukko.

SKAL ry:n vuoden 2018 ensimmäiseen kuljetusbarometriin vastasi yhteensä 535 jäsenyritystä.

toimitus(at)yrittajat.fi

Avaa pop-up -ikkuna