YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Kun maailma ei riitä (hypätään metaversumiin)
Olemme siirtymässä Internetin seuraavaan vaiheeseen. Metaversumi on Internetin muoto, joka koostuu pysyvistä 3D-virtuaalitiloista, jotka on linkitetty yhteiseksi interaktiiviseksi toimintaympäristöksi. Metaversumi on todellinen digitaalinen maailma, jossa on yksilöitäviä alueita, esineitä, rahaa, henkilöitä, kaupankäyntiä ja tapahtumia.
Metaversumi on myös epätodellinen, koska siellä olevia digitaalisia asioita ei ole (välttämättä) fyysisesti olemassa.
Metaversumi muodostuu useista toisiinsa kytkeytyvistä virtuaalimaailmoista, joiden välillä voi liikkua. Kuvittele, että unessa sinulla on supervoimat ja voit kulkea planeettojen välillä. Näin voit toimia metaversumissa digitaalisesti. Metaversumi rakentuu parhaillaan teknologia-alustoina ja pikkuversumeina. Rakentajina häärivät mm. Microsoft, Nvidia, Facebook ja Sandbox. Ehkä myös Apple valmistautuu virtuaalimaailmaansa. Tähän viittaa uusimmissa puhelimissa oleva lidar-tutka, jolla on näppärä tehdä 3D-virtuaalimalleja vaikkapa omasta kodista.
Digitaalinen minä on jo osa elämääsi. Tämä näkyy esimerkiksi aikana, jonka vietät sosiaalisessa mediassa tai verkkopeleissä. Yhä useammin kyseessä on oleminen digimaailmassa, eikä niinkään jonkin tekeminen. Olet ottanut ensimmäisen askeleesi metaversumiin.
Ehkä olet ostanut digitaalista sisältöä, kuten elokuvia tai musiikkia. Olet jo tehnyt ensimmäiset asiat, joita metaversumissa tehdään. Jatkossa ostoslistasi kasvaa. Voit ostaa ja hyödyntää digitaalista maata, pääsylippuja, vaatteita, taidetta, julkkisten tapaamisia, tai lemmikkejä.
Tekoälyn luomat keinotekoiset virtuaalivaikuttajat ovat metaversumin somepersoonia. Nämä ovat jo yleisiä mm. Aasiassa. Sinäkin voit olla metaversumissa täysin keinotekoinen olio mielikuvituksesi mukaan.
Metaversumi tarjoaa radikaaleja mahdollisuuksia tämän päivän ja huomisen liiketoimintaan. Jos tämän päivän liiketoiminta perustuu fyysisten tuotteiden kauppaan, voi se jatkossa tapahtua tuotteina, jotka ovat olemassa ainoastaan virtuaalimaailmoissa. Yrityksen omaisuutta voivat jatkossa olla virtuaaliset maat, kaupungit, tontit ja koneet. Kauppaketju Walmart rakentaa jo omaa metaversumitoimintaansa.
Valtaosa metaversumin liiketoiminnasta liittyy muotiin, kauneuteen, peleihin, viihteeseen ja tapahtumiin. Jatkossa on toisin. BMW:n autotehdas on herättävä esimerkki teollisuuden virtualisoinnista ja siirtymisestä digitaaliseen ympäristöön.
Back to the history – Aikamatkailu
Metaversumissa ei ole fyysisiä rajoitteita kuten painovoima, nopeus, tai aika. Metaversumissa voi lentää todentuntuisesti toiseen aikaa tai paikkaan. Huyndai kehittää virtuaalimaailmojen robotisoituja liikkumisratkaisuja todelliseen ja virtuaalimaailmaan, sekä näiden yhdistämiseksi (Mobility of Things).
Metaversumi on osa tulevaisuuden yhteiskuntaa ja normaalia toimintaa. Siihen liittyvät valtavat rahavirrat ja nykyisten toimintojen disruptiot. Tämän vuoksi metaversumi on mukana suurten yritysten strategioissa ja visioissa. Innovaatiotutka suosittelee tutustumismatkoja metaversumiin.
- 2021 BMW ja NVidia esittelivät BMW:n tehtaan, joka toimii täysimittaisesti virtuaalitodellisuudessa.
- Marraskuussa Nike ilmoitti aloittavansa yksilöllisten virtuaalikenkien myynnin.
- Tammikuussa 2022 suomalainen Zoan-yhtiö käynnisti tonttikaupan virtuaalisella Cornerstone.land -saarella. Virtuaaliset tontit myytiin välittömästi loppuun.
- Helmikuussa Beatlesin Hey Jude -kappaleen käsinkirjoitetun sanoituksen virtuaaliversio myytiin huutokaupassa lähes 80 000:lla eurolla.
- Suuryritykset, kuten Disney, Nike, Gucci ja Facebook rekrytoivat hullun lailla metaversumikehittäjiä.
Artikkeli on julkaistu ensimmäisen kerran Pirkanmaan Yrittäjä -lehdessä 8.3.2022