YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Kuntosalibisnekseen uudella otteella: Asiakas päättää, millä laitteella haluaa harjoitella
Riihimäellä toimiva kuntosaliyrittäjä uskoo, että Suomessa on vielä runsaasti tilaa uusille saleille.
Riihimäkeläisen Omasali Oy:n toimitusjohtaja Hannu Mäkelä tekee pitkää päivää. Työn alla on kaupunkiin avattava uusi sali, Kuntokeskus Riihimäki. Tilat ovat vielä pahasti vaiheessa, mutta yrittäjä lupaa salin avautuvan tammikuun aikana.
Omasali tunnetaan kuntosalivälineitä myyvästä verkkokaupasta. Uuden salin myötä yrityksen varasto siirtyy samaan osoitteeseen kuntokeskuksen kanssa.
– Konsepti on aivan uudenlainen. Koska me myymme kuntosalilaitteita, voimme päivittää niitä salille jatkuvasti ja tuoda asiakkaiden testattavaksi uusia laitteita. Toisin sanoen osallistamme asiakkaat laitekannan kehittämiseen, Mäkelä kertoo.
Tavallisesti laitteiden vaihtaminen kuntosalilla ei ole aivan läpihuutojuttu. Asiakkaita toki kuunnellaan, mutta laitevalikoima voi pysyä pitkään samana.
– Asiakkaille laitekannan vaihtuminen on iso etu. Käytössä on koko ajan uusimmat ja huolletut laitteet. Samalla pystymme vastaamaan paremmin asiakkaiden palautteeseen, Omasalin asiakkuuspäällikkö Elina Koponen huomauttaa.
Laitteilla on Hannu Mäkelän mukaan iso merkitys kuntosalin kehittämisessä.
– Tärkein kuntosalilla on mielestäni se, että laitteet sopivat kohderyhmälle ja että salilla on otettu huomioon myös aloittelevat käyttäjät. Omasalin näkökulmasta on toimiva ratkaisu, että myynnissä olevat laitteet ovat toiminnallisessa käytössä.
”Markkinoilla vielä tilaa”
Suomeen on viime vuosina perustettu runsaasti uusia kuntosaleja. Tilastokeskuksen tietojen mukaan vuonna 2015 toimialalla oli yhteensä 426 yritystä ja ne työllistivät yli 1 800 henkilöä. Yhteenlaskettu liikevaihto oli lähes 200 miljoonaa euroa. Liiketoiminnan tulos vaihtelee merkittävästi. Vuoden 2015 tilastojen valossa yhdestä kuntokeskukselle maksettavasta eurosta jäi keskimäärin yrittäjälle tulosta vain kaksi senttiä. Parhaiten pärjäsivät isot ketjut.
– Ruotsissa koko väestöstä 23-24 prosenttia käy salilla. Suomessa tästä ollaan vielä 10 prosenttia perässä, joten potentiaalista asiakaskuntaa on. Siksi en usko kuntosalien pudotuspeliin tässä vaiheessa, Mäkelä sanoo.
Omasalin tarkoituksena on kosiskella salitreenaamisen pariin etenkin uusia asiakkaita. Sali tarjoaa kuukausijäsenyyttä 20 eurolla. Riihimäen kuuden kaupallisen salin joukossa se on selvästi edullisin.
– Kun saleja on tullut lisää, myös asiakaspohja on klasvanut. Uskon, että esimerkiksi Riihimäellä on nyt enemmän kuntosalikävijöitä kuin muutama vuosi sitten.
Mäkelä on valmis villeihinkin ideoihin uuden salinsa kehittämisessä.
– Rajojen rikkomista tarvitaan. Kaikkea ei aina tarvitse tehdä niin kuin muut.
Kuva: Pauli Reinikainen
Pauli Reinikainen
pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi