YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

4.2.2025 klo 20:47
Uutinen

Kuuden leipomon yhteinen Runeberg Sixpack valloittaa herkkusuut

Jouluna syödään kinkkua, pääsiäisenä mämmiä, laskiaisena laskiaispullaa, vappuna tippaleipää – mutta Runebergin päivänä Runebergin torttua. Kuusi leipomoyritystä kehitti Runebergin tortun ystäville sixpackin, jossa on jokaiselta yksi torttu. Kunkin tortun leivosalustan pohjassa on leipomon tarra. Maisteluboxia saa Stockmannilta Helsingistä, jossa torttuja myydään omassa myyntipisteessä satoja päivässä.

Keravalaisen leipomo Uudenmaan Herkun yrittäjä-toimitusjohtaja Sirpa Bäckström kannattelee läpinäkyvää rasiaa, jossa on kuusi samannäköistä leivonnaista. Mikä tässä on se juju?

– Ne ovat kaikki erilaisia. Yhdessä on pähkinää, muissa mantelia. Yhdessä on punssia, muissa rommia. Yhden rinkula on vaaleanpunainen, muiden valkoinen. Yhdessä on käytetty margariinia, muissa voita, Bäckström avaa.

Kaikkiaan Uudenmaan Herkun Runebergin tortussa raaka-aineita on 13, joka on paljon. Runebergin tortulle lajityypilliset ainesosat ovat korppujauho, manteli ja rommi. Kostutus on merkittävin piirre.

– Somessa Runebergin torttu -harrastajat ovat innoissaan hehkuttaneet, kuinka nyt pääsee helposti tutustumaan kuuteen erilaiseen torttuun, eikä tarvitse juosta ympäri kaupunkia.

Syötyään tortun, voi tarkastaa leivosalustan pohjasta, minkä leipomon tuote oli kyseessä.

Pilotin kuusi leipomoa

Konseptin takana on Nurmileivän Anna Repo, joka on kehitellyt ideaa useamman leipomon tuotteiden maisteluboksista.

– Viime syksynä laitettiin tuulemaan ja alettiin suunnitella pilottiprojektia, johon lähti mukaan kuusi konditoriaa tai leipomoa: Nurmileipä, Uudenmaan Herkku, Kakkutalo Gilan, Leipomo Juuri, Eromanga ja Ekberg, Bäckström kertoo.

– Tarvittiin myyntipiste. Otimme yhteyttä muun muassa kauppahalleihin ja muihin paikkoihin, kunnes vastaan tuli Stockmann.

– Stockmannin vastaanotto oli mahtava. Koko henkilökunta oli otettu ja piti ideaa loistavana. Helsingin tavarataloon perustettiin pop up-myyntipiste, jonne tuli myyjiä kodintarvikeosastolta, farkkuosastolta, Jumbosta. Eräs heistä oli innoissaan erityisesti siksi, kun oli nuorempana ollut myyjänä konditorialiikkeessä.

Myyntipiste on avoinna 24.1. – 8.2. tavaratalon aukioloaikoina. Runebergin päivähän on 5.2. Torttuja myydään paitsi kuuden erissä, myös twopackeinä ja yksittäin.

Kivijalkaliikkeiden vastaisku

Uudenmaan Herkku myy Runebergin torttua ympäri vuoden. Valmistus ja myynti alkavat heti loppiaisen jälkeen. Kaikki leipomot, esimerkiksi Ekberg, eivät myy torttua jatkuvasti.

Runebergin torttu sopii erinomaisesti tällaiseen toimintaan, sillä se on kestävämpi kuin muut leivonnaiset, myyntiaika on viisi päivää, kun useimmilla muilla leivonnaisilla se on pari päivää.

– On hienoa, että kuusi leipomoa pystyy tekemään yhteistyötä. Jokaisella leipomolla on vastuupäivänsä. Ilmoitamme sitten, kenen pitää tuoda lisää torttuja, kenen tarroja, Bäckström toteaa.

– Tämä on tällainen kivijalkamyymälöiden yhteenliittymä, jossa laitetaan kampoihin isoille kaupan toimijoille.

– Tämän pop upin tiimoilta pohdimme lisää yhteistoimintaa. Katsotaan, olisiko esimerkiksi joitain muita sesonkeja. Stockmannin puolella taivas on rajana – saas nähdä, myydäänkö ensi vuonna koko kahdeksannessa kerroksessa Runebergin torttuja, Bäckström toteaa pilkettä silmäkulmassa.

Teksti: Jukka Nissinen