YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Laatureppuja valmistava suomalaisyritys hylkäsi jälleenmyyjät pakon edessä – ”Yli 600 euroa maksaneen tuotteen olisi pitänyt maksaa 1 200 euroa”
Kasperi Products lähti omalla verkkokaupallaan saman tien maailmanmarkkinoille.
Kasperi Products Oy:n toinen yrittäjä Michael Tervanen uskoo vahvasti, että Suomessa voi menestyä myös käsityöalalla.
Muun muassa olkalaukkuja ja reppuja valmistava yritys sai vastikään valmiiksi oman tehtaan Hämeenlinnassa. Runsaan sadan neliön tilassa työskentelee tällä hetkellä kaksi henkilöä, mutta tila on suunniteltu 5–6 työntekijälle.
– Tämä on ollut iso projekti. Ensimmäiset uudessa verstaassa valmistetut reput lähtivät asiakkaille syyskuun alussa, Tervanen kertoo.
Kasperi Products valmistaa laadukkaita, useiden satojen eurojen hintaisia nahkaisia laukkuja ja selkäreppuja. Arvokkaimmat selkäreput maksavat noin 700 euroa.
Yrityksen perustaja Janne Kasperi Suhonen teki töitä freelance-valokuvaajana ja kuljetti pyöräillessä tarvikkeita olkalaukussa. Sinänsä laadukas laukku hajosi aina samasta kohtaa. Takuu korvasi uuden laukun, mutta Suhosen valmistajalle antama palaute ei johtanut hänen toivomiinsa muutoksiin laukun suunnittelussa. Hän päätti tehdä laukun itse paremmin.
Aluksi Kasperi valmisti olkalaukkuja kaupunkipyöräilykäyttöön. Ideana oli kehittää tuote, joka pysyy hyvin selässä. Ensimmäinen reppumalli julkaistiin hieman myöhemmin.
Omasta verkkokaupasta tuotteet maailmalle
Kasperi Products on valmistanut tuotteensa alusta alkaen Suomessa. Kotimaisuus ja korkea laatuvaatimus johti kuitenkin siihen, että tuotteiden valmistuskustannukset nousivat korkeiksi.
– Kun kävimme esittelemässä tuotteita jälleenmyyjille, kaikki tykkäsivät niiden laadusta, mutta katetta ei ollut riittävästi. Tuotteen asiakashintaa olisi pitänyt nostaa selvästi. Yli 600 euroa maksaneen tuotteen olisi pitänyt maksaa 1 200 euroa, jotta kate olisi ollut kohdillaan, Tervanen kertoo.
Yrittäjät totesivat, että ainoa tapa valmistaa tuotteita kannattavasti on myydä ne suoraan ilman jälleenmyyjäverkostoa. Yritykselle rakennettiin oma verkkokauppa, eikä muita myyntikanavia ole.
– Se antoi meille mahdollisuuden myydä tuotteitamme mihin tahansa. Ei tarvinnut mennä kiertämään messuja ja luomaan suhteita jälleenmyyjiin vaan saatoimme aloittaa välittömästi myynnin ulkomaille.
Tervanen myöntää, että jälleenmyyjäverkosto olisi mahdollistanut suuremman myyntivolyymin. Oman verkkokaupan etuna on kuitenkin ollut se, että yritys voi ennustaa, kuinka paljon tuotteita menee kaupaksi.
– Jälleenmyyjältä voi tulla yllättäen tuhannen repun tilaus. Meillä ei olisi käytännössä mahdollista toimittaa sellaista määrää.
Tehdas vanhassa hevostallissa
Tervanen myöntää, että Kasperi Productsin valitsema strategia on harvinainen etenkin suomalaisten käsityöyritysten keskuudessa.
– Harvoin yritykset omistavat koko ketjun tuotannosta myyntiin ja toimitukseen. Meidän toimintatapamme luo harvinaislaatuisen mahdollisuuden siihen, että tuotteen tehnyt henkilö myös lähettää tuotteen loppuasiakkaalle. Tekijä myös saa suoraan palautteen asiakkaalta. Tämä on avaintekijä siinä, että voimme luoda huippulaadun kulttuuria. Pystymme lisäämään tuotteen arvoa, kun välikäsiä ei ole.
Tällä hetkellä Kasperin Hämeenlinnan tehtaalla voidaan valmistaa 80 reppua kuukaudessa. Jos tuotteita ei ole hyllyssä, yritys myy ennakkotilauksia. Tähän mennessä yritystä on kasvatettu omarahoituksella.
– Käsityön skaalaaminen ei tapahdu silmänräpäyksessä. Ensi vuodelle meillä on paljon potentiaalia, kun oma tuotanto on täysin toiminnassa.
Vanhaan hevostalliin remontoitu tuotantotila sijaitsee Perttulan kartanon tiluksilla. Tervasen mukaan tila soveltuu yritykselle täydellisesti.
– Hämeenlinna valikoitui paikaksi siksi, että täällä on yksi Suomen kahdesta suutarikoulusta. Teemme yhteistyötä koulun kanssa. Siten pystymme kultivoimaan kotimaista käsityökulttuuria.
Markkinarako löytyi
Kasperi Products pyrkii iskemään markkinarakoon, jonka yrittäjät näkevät laadukkaiden tuotteiden ja luksuksen välimaastossa.
– Toisessa ääripäässä ovat Temun kaltaiset firmat ja toisessa päässä hyperluksus. Premiumin ja luksuksen välissä on tila, jossa on kysyntää.
Tervasen mukaan Kasperi-tuotteiden hinta on jossain määrin myyntiä rajoittava tekijä. Joskus asiakas saattaa miettiä hankintaansa vuosikausia ennen kun tekevät tilauksen.
– Tällaisissa tuotteissa osamaksussa on järkeä. Laadukkaan tuotteen hankinnan voi ajatella sijoituksena. Asiakkaan ei tarvitse ostaa kymmenen vuoden aikana 3-4 reppua, koska hän pärjää yhdellä.
Yrittäjät ovat laskeneet, että suomalaisen käsityötuotteen materiaaleihin ja valmistamiseen menee noin puolet lopputuotteen hinnasta.
– Tyypillisillä jälleenmyyntituotteilla osuus on 20 prosentin luokkaa. Silti meidän tuotteellamme on parempi kate, Tervanen sanoo ja viittaa omaan myyntikanavaan.
Haasteita tulee silti riittämään myös tulevaisuudessa, sillä omaan tuotantoon investoiminen on lisännyt merkittävästi kiinteitä kuluja.
– Meidän pitää pystyä saavuttamaan tasapaino myynnin ja tuotantokapasiteetin kanssa. Alihankkijan kanssa siitä ei tarvitsisi huolehtia niin paljon. Jos myynti ei vedä, ei tarvitse tilata tuotteita. Uskon silti, että tällä meidän tavallamme käsityöala voi toimia myös Suomessa.
Tällä hetkellä Kasperi Productsin myynnistä 60–80 prosenttia suuntautuu kansainvälisille markkinoille kuten Yhdysvaltoihin, Saksaan ja Japaniin.
Vinkkaa meille juttuaihe!
Pauli Reinikainen
pauli.reinikainen@yrittajat.fi