18.2.2021 klo 13:09
Uutinen

Lähilauantai kannustaa paikallisia yrittäjiä esittäytymään ja kuluttajia tukemaan niitä – Rajoituksista huolimatta keinot ovat monet

Lauantaina 20. maaliskuuta on hyvä muistaa paikallista yrittäjää, sillä Suomen Yrittäjien paikallisyhdistykset, aluejärjestöt ja koko järjestö valtakunnallisesti haastaa yritykset mukaan kertomaan tuotteistaan ja palveluistaan sekä muistuttamaan asiakkaita tukemaan paikallista. Maaliskuun 20. päivä on nimetty Lähilauantaiksi.

Monelta pienemmältä paikkakunnalta palvelut ovat kadonneet. Koronakriisi on verottanut useimpia paikallisia palveluita.

Vuosi sitten yrittäjät saivat sympatiaa ja avuntarjouksia monelta suunnalta. Lähilauantaina on mahdollisuus osoittaa tukea konkreettisesti. Suomen Yrittäjät kannustaa kampanjalla ihmisiä ajattelemaan omien ostostensa vaikutusta omaan lähiympäristöön. Miltä tuntuisi, jos omalta paikkakunnalta katoaisivat lähipalvelut?

– Muistutamme näin ennen kuntavaaleja siitä, minkälainen kotikunta olisi, jos siellä ei olisi yrityksiä – apteekkia, parturi-kampaajaa, suutaria, autokorjaamoa, hierojaa, kenkäkauppaa. Aika monessa kunnassa ei enää ole, kenttäjohtaja Mari Kokko Suomen Yrittäjistä kertoo.

Karkkilassa vetoapua paikallislehdeltä ja somesta

Yritysten tukeminen on nyt tärkeää, sillä koronakriisi on vaikeuttanut yritysten toimintaa koko maassa. Uhkana on, että hyviä yrityksiä kaatuu turhaan, ja palvelut ja työpaikat menetetään pitkäksi aikaa.

– Turvallisia tapoja ostaa on kuitenkin olemassa: kunnon maskit ja turvavälit auttamat paikan päällä asioimisessa, ja verkkokaupasta voi ostaa kansainvälisten jättien sijasta omasta lähiyrityksestä, Kokko muistuttaa.

Jos koronatilanne kunnassa sallii, osa yhdistyksistä voi järjestää turvallisesti kevättalvisen yritysten avoimet ovet -tapahtuman lauantaina 20.3. joko ulkona tai koronarajoitukset huomioiden sisätiloissa.

Monella paikkakunnalla kokoontumiset eivät onnistu, joten kampanjoinnissa täytyy käyttää mielikuvitusta.

Karkkilan Yrittäjät tekevät yhteistyötä paikallislehtien kanssa. Niihin lähtee tiedotteet ja toiseen koottu mainospaikka yrityksille.

– Ryhmä aktiivisia yrittäjiä tekivät vastaavaa yhteistyötä syksyllä Tonttujen Yö -tapahtumassa ja se toimi tosi hyvin, Karkkilan Yrittäjien hallituksen jäsen ja Kurjenpuola-yrityksen yksinyrittäjä Jaana Syrjälä kertoo.

Samalla paikallisyhdistyksen hallitus käyttää mahdollisuuden hyväksi ja pyrkii ohjaamaan liikennettä Facebook-ryhmään ja sinen luotavaan tapahtumaan.

– Sivuilla ei ole kävijöitä ruuhkaksi asti, ja yhdistyksellä on uusi hallitus, jossa on aktiivista porukkaa. Toivomme, että tästä kasvaisi aktiivisempi tiedotuskanava. Sieltä tietoa voi jakaa myös omiin verkostoihinsa, Syrjälä kertoo.

Luovia ratkaisuja

Karkkilan Yrittäjien hallitus olisi halunnut järjestää kokoontumisia torille, jotta yrittäjät ja kuntavaaliehdokkaat olisivat voineet esittäytyä paikallisille. Lapsille oli tarkoitus järjestää Nappulahiihdot, kun kerrankin olisi lunta. Kokoontumisia Karkkilassa ei kuitenkaan uskalleta järjestää, koska takuuta turvallisuudesta ei ole.

– Kehitimme lapsille hiihtopassin, jonka voi leikata paikallislehdestä tai hakea paikallisen yrityksen liikkeestä. Lapset voivat merkitä passiin ne päivät, kun ovat hiihtäneet ja lopuksi osallistujien kesken arvotaan lahjakortti paikalliseen urheiluliikkeeseen, Syrjälä sanoo.

Koronatilanne toki rajoittaa paljon, mutta erilaisia ratkaisuja on mahdollista löytää. Lähilauantain voi järjestää virtuaalisesti: yritykset vinkkaavat tarjouksistaan somessa, koostavat yhteisille sivuille mukana olevia yrityksiä ja suosittelevat paikallisia yrittäjäkavereita.

Lue lisää: lahilauantai.fi

Elina Hakola

elina.hakola (at) yrittajat.fi