YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Lecklén työyhteisössä kannustetaan aitouteen. Etualalla veroasiantuntija ja videoiden ”vakinäyttelijä” Jari Ramberg, keskellä toimitusjohtaja Jouni Sivunen, takana viestintäjohtaja Timo Kankaanpää. (Kuva: Juho Ranta-Ylitalo)

Lakitoimisto haluaa eroon kädenlämpöisyydestä ja taistelee juristikliseitä vastaan – työyhteisössä persoonat saavat kukkia

Liikejuridiikkaan ja verotukseen keskittynyt Lecklé kannustaa työntekijöitään riisumaan juristin haarniskansa. Yritys on ottanut somen haltuun humoristisilla videoilla, joista osa on toimitusjohtajan sanoin "aivan puuta heinää".

Lecklé haluaa erottua joukosta. Vuonna 2017 perustetussa lakitoimistossa viestintä ja markkinointi on otettu haltuun tavalla, joka on hieman vieraampi konservatiivisella lakialalla.

– Meille on ollut alusta asti tärkeää lähteä tekemään tätä vahvasti brändin rakentamisen kautta, Lecklén toimitusjohtaja Jouni Sivunen sanoo.

Brändin rakentamisessa taas muun muassa sosiaalisella medialla on iso rooli. Lecklé on aktiivinen Instagramissa, Facebookissa ja LinkedInissä, joissa seuraajia on yhteensä noin 6000. 

– Tavoitteellisesti tunnettu brändi on iso työkalu asiakashankinnassa. Sosiaalinen media vahvistaa meidän brändiämme ja auttaa siis välillisesti asiakashankinnassa, Sivunen sanoo.

Lecklé haluaa brändätä itsensä positiivisella juridiikalla, niin asiakkaiden kuin työntekijöiden näkökulmasta. Liikejuridiikkaan, verotukseen ja myyntitoimeksiantoihin keskittyneessä lakitoimistossa työskenteleviä kannustetaan unohtamaan työrooli ja olemaan rohkeasti omia itsejään. Yrityksen toimintatavoissa ja arvoissa korostuu vahvasti henkilölähtöisyys ja persoonallisuus.

– Pahimmat kiukunpuuskat voi ehkä jättää pois, jos on sellaiseen taipuvainen, mutta muuten persoonat saavat kukkia, Sivunen naurahtaa.

Hän painottaa, että lakibisnes perustuu luottamukseen, ja siksi olisi hyvä, että työntekijätkin riisuisivat juristin haarniskansa ja olisivat helposti lähestyttäviä. Leckléllä kaikki parisenkymmentä lakimiestä ja asiantuntijaa tekevät myös viestintää ja esiintyvät säännöllisesti lakitoimiston somekanavissa. Monesti he tuntuvatkin asiakkaista jo ennestään tutuilta, kun nämä ovat törmänneet some-videoihin.

Asiakaskuntana yritykset

Lecklé syntyi, kun Sivunen jättäytyi pois isosta, kansainvälisestä konsulttitalosta. Parisen vuotta hän pyöritti Leckléä yksin tai pienellä porukalla, kunnes päätti, että yritykseen pitäisi panostaa kunnolla. Lecklén tavoite on kasvaa yli 50-henkiseksi yritykseksi, jolla on toimipisteitä eri puolilla Suomea siinä, missä pääosin liikejuridiikkaan keskittyneet lakitoimistot sijaitsevat Helsingissä.

– Alueellisuus ja maakuntapainotteisuus on meille tärkeää. Haluamme osaltamme edesauttaa sitä, että maakunnissa olisi mahdollista työllistyä liikejuridiikkaan, ja että siellä voisi saada paikallista apua liikejuridiikassa ja verotuksessa. 

Nyt Leckléllä on toimistot Tampereen pääkonttorin lisäksi Jyväskylässä, Seinäjoella ja Helsingissä. Yrityksen asiakaskunta koostuu pääosin yrityksistä ja niiden omistajista sekä julkisesta sektorista, kuten kunnista. Yksityishenkilöitä on asiakkaina hyvin vähän.

 Työnantajana Lecklén maine on niin hyvä, että valtaosa työntekijöistä on tullut yritykseen avoimen haun kautta.

– Meille tulee suhteellisen paljon avoimia hakemuksia. On tärkeää saada töihin hyviä, osaavia tyyppejä, jotka sopivat tiimiin.

Ei hampaat irvessä, suu supussa

Lecklén yritysfilosofia juontaa juurensa oikeastaan haluun rikkoa lakialan vanhoja, konservatiivisia kaavoja. 

– Juristeista on usein kliseisiä mielikuvia asiapitoisina ja vähän tosikkomaisina persoonina. Monesti ajatellaan, että kun juristi tulee pöytään, seuraa vain ongelmia ja kysymyksiä. Me haluamme omalta osaltamme keventää ja modernisoida sitä mielikuvaa. 

Sivunen painottaa, että Lecklén juristit ja muut asiantuntijat tekevät työtä, joka vaatii tarkkuutta ja ammattitaitoa, mutta sitä työtä voi tehdä monella tapaa.

–  Sitä ei tarvitse tehdä hampaat irvessä ja suu supussa.

Somesta huolehtii yhdessä työntekijöiden kanssa viestintäjohtaja Timo Kankaanpää

– Moni idea on lähtenyt asiantuntijoilta, jotka esiintyvät myös videoilla. Vaikka he eivät ole näyttelijöitä, he esiintyvät paljon työssään, joten heillä on siihen taitoa, Kankaanpää sanoo.

Kankaanpää on järjestänyt julkkiksiakin esiintymään Lecklén videoille, useimmiten kysymällä suoraan videon luonteeseen sopivalta henkilöltä. Suosituimmat videot ovat keränneet lähes 100 000 katsojaa. Tällaisia ovat esimerkiksi hiihtäjä Aino-Kaisa Saarisen pitämä hiihtokoulu ja videot, joissa koomikko Simo Frangén esiintyy.

Jouni Sivunen huomauttaa, että Lecklén somessa ei juurikaan tehdä videoita, joissa neuvotaan esimerkiksi erilaisten sopimusten kirjoittamisessa, vaan sisältö on enimmäkseen ”aivan puuta heinää”. Tarkoitus on ollut lähinnä herättää seuraajien kiinnostus. 

– Haluamme välttää kädenlämpöisyyttä. Kun alkaa tuntua liian lämpöiseltä, olemme yrittäneet keksiä poikkeavaa, erilaisempaa. Videoiden tulee kuitenkin olla aika harmittomia. Jos niiden katsomisen jälkeen jää hymynkare kasvoille, olemme onnistuneet.

Tähän liittyy myös nimi Lecklé. 

– Kun nimi sanana ei kerro mitään toimialasta, se haastaa meitä luomaan brändiä aktiivisesti. Teemme päivittäin töitä, jotta brändistä tulee tunnettu, ja jotta se alkaa tarkoittaa ihmisille positiivista juridiikkaa, Sivunen sanoo.

Vinkkaa meille juttuaihe!

  • Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.

Vinkkaa meille juttuaihe!

  • Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.
Kaisu Puranen