YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

13.6.2017 klo 14:19
Uutinen

Lammilaisia yrityksiä siirtynyt pikakuljetuksen käyttäjiksi – ”Olemme menettäneet Postin takia kauppoja”

Joukko lammilaisia yrityksiä on lopettanut Postin pakettipalvelujen käytön kokemiensa lukuisien toimitusongelmien seurauksena.

EU-Global Trading Oy:n toimitusjohtaja Jouko Vironen kertoo Yrittäjäsanomille polttaneensa pinnansa lopullisesti Postin kanssa hiljattain.

– Kolme lähetystämme oli palautunut samaan aikaan. Posti pyysi kaikista näistä reilun yhdeksän euron asiakaspalautusmaksua. Yksi paketti oli ollut matkalla kolme kuukautta. Sanoin Postin palvelupisteellä, etten maksa omista tuotteistamme palautuksista yhtään penniä. Olin jo kertaalleen maksanut lähetyksen, ja vielä lähetän uudestaan, että joutuisin kolmeen kertaan maksamaan, Vironen kertoo.

Virosen yritys tuo maahan muun muassa biovoimaloita ja puukomposiittilautaa.

Postin virkailija oli neuvonut lammilaista yrittäjää tekemään vahinkoilmoituksen.

– Postin vahinkopalvelujen nettipalvelu on niin vaikeaselkoinen, ei meillä ole aikaa täällä harjoitella postin nettipalvelua. Postin toiminta on törkeää.

”Vein tavaran itse asiakkaalle 60 kilometrin päähän”

Maahantuontiyritys on menettänyt kauppoja, kun jälleenmyyjille lähetetyt tavarat ovat jääneet matkalle. Posti on epäonnistunut lähetysten toimittamisessa lukuisia kertoja. Ongelmat Postin kanssa alkoivat tänä vuonna. Vironen oli Postin asiakkaana 15 vuotta kevääseen asti, hän on ollut noin 40 vuotta yrittäjänä.

– Olemme nyt hävinneet pari kauppaa, 3000 euron ja 5000 euron kaupat hävisimme. Asiakas sanoi, että olisivat ostaneet, mutta kolme kertaa yritimme lähettää tälle kyseiselle asiakkaalle. Tavaraa ei ole löytynyt mistään vielä tänä päivänäkään.

Vironen mainitsee useamman asiakkaan, Riihimäen Rautiasta alkaen, mitkä eivät ole saaneet EU-Global Tradingin Postin kautta lähettämää pakettia.

– Eräällä asiakkaalla on sopimus Postin kanssa, että kaikki Postiin tulleet tuodaan heille tiskille. He maksavat palvelusta – silti tavara palautui meille. Senkin kaupan hävisimme, vein tavaran itse Riihimäelle, 60 kilometrin päähän.

Posti ei ole Virosen mukaan ainoa ongelmatoimija kuljetuksissa, toinen on Kiitolinja.

– Se ei vie koskaan tuotteitamme ehjänä perille. Joka päivä tulee palautetta, kuljetuksissa on älyttömän huolimattomia ihmisiä, hän moittii.

Jouko Vironen on lähettänyt sähköpostia Postin toimitusjohtaja Heikki Maliselle edellä mainituista ongelmista.

Pikakuljetuspalvelulla halvempi hinta kuin Postilla

Virosen yritys solmi keväällä pikakuljetuspalvelun kanssa sopimuksen varmentaakseen liiketoimintansa jatkuvuuden.

– Yritän yhdistää lammilaisia yrittäjiä pakettipalveluun niin, että saisimme paremman hinnan yhdessä. Käytämme kuljetuspalvelua päivittäin.

DHL:n pikakuljetuspalvelun hinta on Postia edullisempi, yrittäjä kertoo.

– DHL hakee tavarat ovelta, ja vievät perille 110 prosenttisesti.

Posti vastaa huonoa palvelua kokeneelle yrittäjälle

Postin viestintäpäällikkö Anniina Kajasviita on tänään ollut yhteydessä Jouko Viroseen.

Yrittäjä kertoi haastattelussa, että on tiedustellut paketin kohtaloa vastaanottajalta ja vastaanottaja ei kertomansa mukaan ole saanut tekstiviestiä paketin noudosta. Kuinka usein kuulette Postissa vastaavaa?

– Heiltä [Viroselta] löytyi paketin lähetystunnus, paketti oli mennyt vastaanottajalle seuraavana päivänä, oli laitettu tekstiviesti ja muistutusviesti paketin noutamisesta. Normaalin prosessin mukaisesti, jos vastaanottaja ei nouda pakettia, se lähetetään lähettäjälle, Kajasviita kertoo Yrittäjäsanomille.

– Erittäin harvoin kuulee, ettei olisi mennyt tekstiviesti perille. Pääsääntöisesti, jos tämmöinen erhe tulee, se tulee siinä, että lähettäjä on antanut väärän puhelinnumeron. Meillä näkyy tässä, että tekstiviesti on mennyt onnistuneesti perille lähettäjän antamaan puhelinnumeroon.

Lähetyksessä oli EU-Global Tradingin kansio tuote-esitteineen.

Vironen on tyytyväinen, että Postista otettiin häneen yhteyttä.

– Olen äärettömän tyytyväinen, että postista soitettiin. Kyllähän asiaan pitää ottaa kantaa, ei näitä juttuja voi maton alle peitellä, Vironen sanoo.

Kajasviidan mukaan jos Postin toiminnasta löytyy korjattavaa, he korjaavat tietysti omat erheensä ja virheensä.

KORJAUS klo 15.00: EU-Global Trading Oy:lla ei ole ollut yrityssopimusta vaan ovat käyttäneet kirjeitä, joissa on maksu suoritettu. Juttuun lisätty Postin viestintäpäällikön kommentit.

Riikka Koskenranta

riikka.koskenranta@yrittajat.fi

Avaa pop-up -ikkuna