YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Maalämpö
Komponenttipula vaikeuttaa pahoin maalämpöpumppujen saatavuutta. Kuva: Getty Images
10.6.2022 klo 14:51
Uutinen

Lämpöpumppuja myyvät yritykset vaikeassa tilanteessa, kun tilattu maalämpöpumppu ei tulekaan – ”Sietokykyä koetellaan”

Maalämpöpumppujen toimitusviivästykset ovat venyneet pahimmillaan puoleen vuoteen. Yrittäjät joutuvat nyt lepyttelemään asiakkaita.

Lämpöpumppualalla eletään erikoisessa tilanteessa. Tilauskirjat pullistelevat, mutta tilausten purkaminen kangertelee saatavuusongelmien pahentuessa.

Alan suurimpiin Suomessa lukeutuvan Tom Allen Seneran toimitusjohtaja Johan Holma myöntää, että tilanne on nyt vaikea eikä ennakointia voi juuri harrastaa.

– Kapasiteetti ei vain kasva yhtä nopeasti kuin kysyntä. Elektroniikan ja komponenttien pula vaikuttaa siihen, että laitteiden toimitusajat ovat pitkittyneet. Tulee yllättäviä viivästyksiä, hän kertoo.

Pahimmillaan maalämpöpumppujen toimitusajat ovat pitkittyneet 5-6 kuukaudella. Alan yritykset eivät ole voineet ennakoida tilannetta.

– Toimittaja saattaa ilmoittaa, että toimitusajasta ei olekaan tietoa, koska tarvittavaa osaa ei olekaan saatavilla. Tämä on tuonut paljon ennustamattomuutta alalle.

Ilmalämpöpumpuissa saatavuus ei ole yhtä huono, mutta tilanne voi muuttua syksyllä.

– Ilmalämpöpumppuja ja ilma-vesilämpöpumppuja tehdään isommissa sarjoissa ja logistiikkaputkessa tuotteita on matkalla isoja määriä. Maalämpöpumpuissa ongelma on isompi, koska niitä valmistetaan pääasiassa Skandinaviassa. Ilma-vesilämpöpumput valmistetaan Aasiassa ja siellä tuotanto on huomattavasti suurempaa, Holma kertoo.

Ongelmia uudiskohteissa

Jos rakenteilla olevaan uudiskohteeseen on sovittu maalämpöpumpun asennus, saatavuusongelmat ovat saattaneet aiheuttaneet ikäviä tilanteita.

– Urakoitsija joutuu neuvottelemaan pettyneen asiakkaan kanssa. Sietokykyä varmasti koetellaan. Yrittäjä joutuu perustelemaan ongelmia ja on vaikean tilanteen edessä globaalin ongelman kanssa. Toimittajille vastuuta on vaikea vyöryttää, koska ne vetoavat force majeure -pykäliin, Holma sanoo.

Häviäjänä on yleensä loppuasiakas, joka ei saa taloaan valmiiksi, kun lämmitysjärjestelmä puuttuu. Yrittäjän tilanne voi olla hankala, koska asiakas voi vaatia hyvitystä. Joissain tapauksissa saatetaan päätyä tilapäiseen lämmitysratkaisuun.

– Kyllä yrittäjä joutuu tässä tuleen. Sopimusten tekemisessä täytyy olla nyt tarkkana, että muistetaan varoittaa asiakkaita vallitsevista kriiseistä. Toisaalta tällä hetkellä ongelmat ovat varsin hyvin tiedossa, Holma huomauttaa. Hän muistuttaa, että lämmitysjärjestelmissä on tärkeää saada kokonaisuus valmiiksi. Jos yksikin osa-alue ei ole valmis, järjestelmää ei voi käyttää.

Pauli Reinikainen
Avaa pop-up -ikkuna