YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Lankayrittäjä yllättyi verkkokauppansa suosiosta: ”Laitan paketit heti menemään”
Perinteikkään lankakaupan seitsemän vuotta sitten ostanut porilainen Merja Lepomäki pohtii, miten pitkään kivijalkakauppaa vielä kannattaa pyörittää.
Porin Kutomakoneessa työskennellyt Merja Lepomäki sai seitsemisen vuotta sitten ikäviä uutisia. Hänen työsuhteensa päätettiin yllättäen.
Ystävä vinkkasi työttömäksi jääneelle Lepomäelle myynnissä olevasta lankakaupasta, jonka yrittäjä halusi päästä viettämään ansaittuja eläkepäiviä.
Lepomäki marssi liikeeseen ja kertoi haluavansa ostaa sen. Myyjä pyysi selvästi enemmän kuin mitä Lepomäki olisi ollut valmis maksamaan.
– Ehdin pudota potkujen jälkeen peruspäivärahalle. Kävin koko ajan kauppaa liikkeestä, mutta se ei ollut helppoa. Myyjä ei osannut määritellä myyntihintaa. Siinä meni vuosi ennen kuin saimme kaupat tehtyä. Sain apua kaupantekoon Satakunnan Yrittäjiltä.
Porin Antinkadulla sijaitseva Lanka- ja käsityöliike Lavikko on lähes 100 vuotta vanha yritys. Nimensä liike sai aikaisemman yrittäjän mukaan.
– Yrittäjinä on minua ennen ollut kolme Lavikon sukupolvea.
Lepomäki on haasteellisella alalla. Hän myy edullista pientavaraa, jota marketit myyvät vielä edullisemmin.
– Kun ostin kaupan, kasvatin reippaasti lankamallistoa. Nykyisin minulla on myynnissä 420 eri lankalaatua. Suomessa ei ole montaa niin laajaa repertuaaria myyvää liikettä. Olen nähnyt, että se on minun yritykseni vahvuus.
Lepomäen yrityksen tiloissa on kerhotila, jossa hän järjestää neulomiskerhoja ja iltakursseja.
– Ihmiset tulevat omien käsitöidensä kanssa istumaan, neulomaan ja juomaan kahvia, Lepomäki selvittää.
Verkkokauppa tuonut lisää tilauksia
Lepomäki on jo jonkin aikaa pyörittänyt verkkokauppaa kivijalkaliikkeen ohessa.
– Tilasin kaupan ulkopuoliselta yritykseltä, kerroin vain heille millaisen haluan. Ei se ole vieläkään ihan sellainen kuin ajattelin, mutta kehitystyötä tehdään koko ajan.
Lepomäki on ollut yllättynyt verkkokaupan menekistä.
– Nyt sen osuus on 10-15 prosenttia myynnistä, mikä on enemmän kuin ajattelin.
Lepomäki kilpailee isoja verkkokauppoja vastaan nopella toimituksella. Hän on löytänyt verkon kautta uusia asiakkaita ympäri Suomea. Etenkin sukkapuikot tekevät hyvin kauppansa verkossa.
– Yritän laittaa paketit menemään vuorokauden sisällä. Jos tilauksia on tullut, herään aikaisemmin ja lähden postittamaan.
Yhä suurempi osa ostoksista siirtyy verkkoon. Kivijalkakaupan tulevaisuus on osittain hämärän peitossa.
– Tavaran saatavuus on muuttunut, kun lankaa voi tilata lähes mistä tahansa. Toisaalta lanka on sellainen tuote, jota täytyy yleensä päästä tunnustelemaan ja hypistelemään käsissä ennen ostamista. Olen kyllä miettinyt, että miten kauan kivijalkakauppaa kannattaa enää pitää. Vielä kannattaa. Asiaa mutkistaa se, että marketit dumppaavat lankoja puoleen hintaan.
Etuna on käsitöiden uusi tuleminen. Käsillä tekeminen on Lepomäen mukaan suositumpaa kuin aikaisemmin.
– Kaikkea itse tehtyä arvostetaan, se on hyvä juttu.
Kuva: Merja Lepomäen kotialbumi
Pauli Reinikainen
pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi