YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Lapsi inspiroi Anni Ruuthin taisteluun yrityksensä puolesta – “Olin imettämässä vauvaa, kun minulle tuli olo, ettei tämä voi olla tässä”
Kun vaatesuunnittelija Anni Ruuth oli viimeisillään raskaana, hän teki paniikissa laskelmia miettien, kuinka lakkauttaisi kannattamattomaksi muuttuneen yrityksensä. Hän ponnisti lapsen maailmaan – sekä päätöksen taistella yrityksensä puolesta.
Heinäkuussa 2021 yrittäjä ja vaatesuunnittelija Anni Ruuth oli viimeisillään raskaana.
– Sen sijaan, että olisin pakkaillut sairaalakassia, näpyttelin exceliä ja mietin, kuinka selviäisin laskuista ja miten voisin lopettaa yritykseni mahdollisimman pienin vaurioin. Koin monia paniikkikohtauksia yön pimeinä tunteina, hän kertoo.
Anni Ruuth on vuosien varrella noussut julkisuuteen siksi, että hän on suunnitellut kymmeniä asuja itsenäisyyspäivän Linnan juhliin. Hän on loihtinut puvun muun muassa entiselle pääministerille Sanna Marinille, joka käytti samaa asua häissäänkin, sekä viime vuonna vuoden nuoreksi yrittäjäksi valitulle Emmi Lehtomaalle.
Kuinka mainetta niittänyt yritys ajautui lakkautuksen partaalle, ja miten Ruuth puski firmansa jälleen pinnalle?
Designia ja höyheniä
Anni Ruuth perusti omaa nimeään kantavan yrityksen vuonna 2013, ja vuonna 2018 hän rykäisi toiminnan kunnolla käyntiin.
Yrityksen ytimessä on made-to-order-liiketoimintamalli: Ruuth suunnittelee tuotteet tilauksesta ja säästää varastokuluissa. Hääpuvut ovat pääbisnes, mutta muitakin vaatteita kuuluu repertuaariin.
Vaatteet ovat designia luonnonläheisistä materiaaleista, ja Ruuth käyttää runsaasti höyheniä.
– Inspiroidun vintage- ja haute couture -muodeista.
Ruuth tekee myyntituloilla tuotekehitystä ja teettää vaatteet alihankkijoina toimivilla ompelijoilla.
Vuosina 2018–2020 kulut pysyivät kurissa myös siksi, että Ruuth työskenteli kotona. Yrityksen toiminta rullasi hyvin, ja vaatesuunnittelijan tunnettavuus kasvoi. Sitten talousvaikeudet alkoivat vähitellen.
Pandemia vei pukutilaukset
Tammikuussa 2020 Ruuth vuokrasi liiketilan Helsingistä yhdessä toisen yrittäjän kanssa. Maaliskuussa iski korona.
Pandemia ei heti nakertanut Ruuthin yrityksen katetta, sillä moni halusi tukea vaikeana aikana suomalaisia pienyrittäjiä. Verkkokauppa veti, ja Ruuth rohkeni palkata työntekijän vastaamaan yrityksensä sosiaalisesta mediasta.
– Jälkikäteen ajatellen luotin liikaa vuoden 2020 tulokseen, sillä pian ihmisten ostovoima heikkeni.
Yrityksen alamäki jyrkkeni vuonna 2021. Hääpukujen suunnittelijalle ei enää juuri tullut tilauksia, kun ihmiset peruivat pandemian takia häitään. Niin ikään ehtyi toinen merkittävä tulonlähde, Linnan juhlien pukutilaukset.
– Taloudellinen paine alkoi kasaantua, kun kiinteät kulut juoksivat.
Samalla lisääntyi henkinen stressi, ja heinäkuussa Ruuth koki aallonpohjan.
– Esikoinen oli syntymässä, mutta en pystynyt synkkinä hetkinä keskittymään siihen, mikä oli elämässä tärkeintä. Päätin, että laskuista selvittyäni lopetan yritykseni, sillä se ei ole sen arvoinen, että rikon mielenterveyteni.
Hän oli aina maksanut laskunsa ajoissa, mutta nyt hän pyysi suurimmilta laskuttajiltaan lisää maksuaikaa.
Pakko katsoa kortit loppuun
Ruuth kaavaili yrityksensä hautajaisia, vaikkei hänellä ollut velkoja eikä maksuhäiriömerkintää luottotiedoissa. Tulot eivät vain riittäneet kattamaan menoja.
Kuun lopussa esikoistytär näki päivänvalon. Kauan ei tuore äiti ehtinyt olla kotona pienokaisen kanssa, kun hänessä heräsi yhtäkkiä tahto taistella yrityksensä puolesta.
– Olin imettämässä vauvaa, kun minulle tuli olo, ettei tämä voi olla tässä. Missä lienee superhormoneissa olin silloin, Ruuth naurahtaa.
Hän vakavoituu ja kertoo saaneensa inspiraation taisteluun lapsesta.
– Ajattelin, että haluan tuon pienen ihmisen voivan olla minusta ylpeä jonakin päivänä.
Ruuth visioi itsensä myös vanhaksi harmaahiuksiseksi naiseksi, jolla on yrityksen vankka konsepti yhä ympärillään.
– Halusin, että lapseni voisi sanoa, että äitini sai tuon aikaan. En nähnyt itseäni kotiäitinä. Tahdoin yhä jotakin omaa, johon olin pannut ison siivun taloudellisia ja henkisiä varoja. Koin, että minun on pakko katsoa kortit loppuun.
Tämän vuoden alussa Ruuth kirjoitti Instagram-päivityksessä:
”Katsoin meidän vastasyntynyttä tytärtä ja ajattelin, että jos mä sain maailmaan jotakin näin ihmeellistä, ei yksi yrityksen pelastaminen ole juttu eikä mikään. Musta oli just tullut äiti, mutta siitä huolimatta yritys oli ja on mulle rakkaimpia asioita maailmassa.”
Kun tytär oli kolmen viikon ikäinen, Ruuth piti ystävämyynnin, josta saaduilla tuloilla hän maksoi rästissä olleita laskuja. Hän myös rukkasi tuotteidensa hintoja.
Sitten hän sai idean, joka sittemmin siivitti yrityksen uuteen nousuun. Hän ryhtyi kehittämään hääpukumallistoa, jonka ylä- ja alaosia voisi käyttää häiden jälkeen muissakin tilaisuuksissa. Kehitystä varten hän otti ensimmäistä kertaa pienen lainan.
Mallisto lanseerattiin marraskuussa 2021.
– Jännitin paljon sitä, kuinka asiakkaat suhtautuvat. Tilauksia alkoi tulla, mutta en pystynyt vielä uskomaan yritykseni selviämiseen. Päätin katsoa maaliskuussa, pistänkö sittenkin lapun luukulle.
Vuoden 2022 alussa Ruuthin optimismi heräsi.
– Hääpukumallisto on tähän saakka pitänyt yritykseni pinnalla ja talouden vakaana.
Luottamusta ja sinnikkyyttä
Kuoppakohta kesällä 2021 opetti Ruuthille, että terveys ja perhe tulevat ensin.
– Raha on vain rahaa. Talousasiat selviävät aina jotenkin.
Paljon muutakin hän oppi pohjakosketuksesta.
– Itseluottamukseni, oman työni arvostaminen ja resilienssi kasvoivat, kun selvisin vakavasta tilanteesta. Kun maailma on täynnä menestystarinoita, miksi minä en voisi olla yksi niistä? Taivas on rajana, kun tahdonvoimalla menee eteenpäin.
Samalla Ruuth korostaa, että yrittäjän pitää olla realisti.
– Pelkkä usko ei riitä, vaan yrittäminen on myös verta, hikeä ja kyyneleitä. Pitää selvittää, mikä mättää tekemisessä, ja luottaa intuitioonsa.
Hän haluaa kannustaa muita talousvaikeuksien kanssa painivia yrittäjiä.
– Luota omaan juttuusi. Jos sinulla on pienikin tunne siitä, että sinulla on jotakin, minkä puolesta kannattaa taistella, anna kaikkesi. Keskeistä on yrityksen ytimen löytäminen.
Ruuthin mielestä on tärkeää, ettei yrittäjä pelkää puhua epäkohdista ja tuoda aitoa persoonaansa ja arvojaan esille.
– Silloin ihmiset näkevät, mitä asioita yrittäjä tekee sydämellään eikä vain euron kuvat silmissä.
Hänen mukaansa avoin kommunikointi saa aikaan yhdessä tekemisen meiningin.
– Yrittäjät ovat asiakkaiden yhteistyökumppaneita. Vaikeuksista puhuminen saa asiakkaat ymmärtämään, että verkkokaupankin takana on ihminen, jolla on tunteet.
MILLA RAUTIAINEN