25.10.2021 klo 16:21
Uutinen

Lasse Salminen perusti esports-joukkueen ja irtisanoutui päivätöistä – ”Tässä lajissa kuka tahansa voi pärjätä päätyyn asti”

Kahden lapsen isä Lasse Salminen jätti varman kuukausipalkan ja keskittyi kavereidensa kanssa perustamansa kilpapeliorganisaation pyörittämiseen.

Alkuvuonna 2016 tuolloin 31-vuotias Lasse Salminen seurasi kotonaan, kun hänen hyvistä kavereistaan koostunut kilpapelijoukkue pelasi strategiapeli Dota 2:ta. Kaveriporukan tavoitteena oli kansainväliset turnaukset ja rahapalkinnot. Lasse pelasi harrastusmielessä itsekin, mutta taidot eivät riittäneet kilpapelijoukkueeseen asti.

– Katsoin tiiviisti pelejä ja näin aitiopaikalta toistuvan kaavan: joukkue pääsi aina tiettyyn pisteeseen lähelle isoja turnauksia, kunnes seinä tuli vastaan. Pelaaminen sujui, mutta organisointi ja taustatuki puuttuivat. Se ärsytti minua, Lasse kertoo.

Suomessa esports oli vielä tuohon aikaan vasta alkanut saada laajempaa huomiota. Lassen kaveripiiri oli täynnä lahjakkaita kilpapelaajia, mutta ratkaisevien edistysaskeleiden ottaminen oli haastavaa. Lasse itse oli tuohon aikaan töissä mediamyyjänä. Myydessään asiakkaalle isoa mainoskampanjaa hän havahtui miettimään oman kilpapeliorganisaation perustamista.

– Tämäkin firma laittaa tähän yhteen mainoskampanjaan valtavan summan rahaa. Tästä maasta on pakko löytyä yrityksiä, jotka näkevät jotenkin kilpapelaamisen arvon ja sen kohderyhmän, Lasse mietti tuolloin, ja tuosta samasta hetkestä ajatus lähti muhimaan.

Hän alkoi puhua aiheesta somemarkkinointia työkseen tehneen Heikki Pohjosen sekä pelikavereidensa Toni ”toNppa” Luhtapuron ja Janne ”kuppi” Kuparisen kanssa. Palaset alkoivat loksahdella paikoilleen.

Kaikki alkoi Nintendosta ja Amigasta

– Olen pelannut pikkupojasta asti Nintendoa, Amigaa ja Pleikkaria kotona ja kavereiden luona. Lukioaikoina koulun tietokoneisiin asennettiin CS, jota pelattiin hyppytunneilla. En ole saavuttanut ikinä missään pelissä korkeaa tasoa enkä ole sitä tavoitellutkaan, sillä minulle pelaaminen on ollut ennemmin sosiaalinen tapahtuma ja olen saanut eri pelien kautta valtavasti kavereita, Lasse kertoo.

Koulusta hän sai vuosituhannen alussa ylioppilasmerkonomin paperit, meni pian sen jälkeen naimisiin ja aloitti samoihin aikoihin orastavan uransa kilpapelaajana.

– Oma aktiivinen peliharrastukseni alkoi, kun menimme naimisiin ja muutimme yhteen. Saimme häälahjaksi tietokoneen, joten kävin heti ostamassa Counter-Strike: Source -pelin siihen, Lasse naurahtaa.

Lasselle yhteisön merkitys on ollut aina suuri. Sillä ei ole väliä, mitä peliä pelataan, vaan kenen kanssa. Tämä johti lopulta myös HAVUn perustamiseen.

HAVU Gaming Oy:n perustivat keväällä 2017 Lasse Salminen, Toni Luhtapuro, Janne Kuparinen, Heikki Pohjonen, Taneli Veikkola ja Miikka Rahikainen. Luhtapuro myi myöhemmin osuutensa, ja pienosakkaiksi tulivat Tuomas Kujansuu sekä Sani Leino.

Lasse jatkoi vielä töitään myyntimiehenä Elisan palveluiden parissa, kunnes loppuvuodesta 2017 hän siirtyi perustamansa kilpapeliorganisaation täysipäiväiseksi toimitusjohtajaksi.

Kumppanuudet suurin tulonlähde

HAVUn ensimmäinen tiimi syntyi, kun jo olemassa oleva viiden hengen CS-joukkue pohti liittymistä joko HAVUun tai toiseen suureen suomalaiseen ENCEen. He valitsivat HAVUn, ja alku oli upea, sillä joukkue voitti 12 ottelua putkeen. Lasse kiersi joukkueen mukana ympäri Suomea eräänlaisena isähahmona ja kustansi muun muassa omilla rahoillaan majoituksen, bensat ja ruoat.

Merkittävin tulonlähde HAVUlle ovat sponsorit ja kumppanuudet, joiden osuus on 90 prosenttia liikevaihdosta. Loput tulot koostuvat lähinnä tuotemyynneistä. Pelaajille maksetaan kuukausipalkkaa, jonka lisäksi he saavat mukavia bonuksia turnausvoitoista.

HAVUn vahvuus kumppaneiden kannalta on se, että se pystyy tavoittamaan kohderyhmiä, joita välttämättä isommat yritykset ja mainostoimistot eivät pysty saavuttamaan.

– Tavoitamme 16–45-vuotiaita pelaamisesta kiinnostuneita ihmisiä, joista valtaosa on miehiä. He eivät vietä juurikaan aikaansa telkkarin, radion tai sanomalehtien parissa vaan pitävät pelaamisesta ja pelien seuraamisesta. He ovat todella mainontakriittisiä ja käyttävät usein esto-ohjelmia. Mainontakeinot tälle kohderyhmälle ovat vähissä, joten me olemme merkittävä taho kumppaneillemme, Lasse sanoo.

Puolet Lassen työarjesta kuluu kumppanuuksien ylläpitämiseen ja hankintaan, puolet erilaisiin käytännön töihin. Vapaa-ajallakaan Lassen aika ei käy pitkäksi, sillä hänellä on 10- ja 5-vuotiaat lapset. Pitkäaikaisesta vaimosta tuli taannoin ero, mutta välit ovat säilyneet hyvinä. Rakas pelaamisharrastus on pysynyt edelleen.

– Lapsiperhearjessa olen tinkinyt omasta unestani, sillä olen pelannut iltaisin ja halunnut olla osa sitä sosiaalista ympäristöä. Laskin tuossa, että olen pelannut elämäni aikana yli 12 000 tuntia Dota 2:sta. Se on aika paljon, hän hymyilee.

Arjessa paljon rutiineja      

Ihmisillä on edelleen paljon ennakkoluuloja esportsia kohtaan. Monen mielikuva esportista on se, että pelaajat istuvat vuorokauden ympäri tietokoneensa ääressä kellarissa, syövät pizzaa ja juovat energiajuomaa. Luulot johtuvat Lassen mukaan pääosin siitä, etteivät etenkään nuorten vanhemmat täysin ymmärrä, mistä on kyse.

– Fyysinen kunto on kaikkien omalla vastuulla, mutta jokainen pelaajamme kertoo, että fyysisellä hyvinvoinnilla on iso merkitys. Kyseessä on kuitenkin peli, jossa refleksit, reaktioaika ja nopea ajattelu ovat vahvuuksia. Jos nukut, syöt ja liikut hyvin, ne vaikuttavat suuresti menestymiseesi, Lasse toteaa.

Helsingissä sijaitsevassa HAVUn toimistossa on harjoitushuone, jossa pelataan isot turnaukset, pidetään harjoitusleirejä, kuvataan videot ja otetaan kuvat.

Lassen mukaan CS:GO-kilpapelijoukkueen harjoitukset alkavat yleensä puoliltapäivin, jolloin pelaajat saapuvat koneilleen. Aluksi pelaajat menevät yhdessä ”servulle” eli hyppimään omilla hahmoillaan tyhjälle serverille. Sitten joukkue pelaa muutamia harjoitusotteluita Euroopan TOP-30 joukkueita vastaan. Varsinaisissa otteluissa pelataan yleensä kolme karttaa kuudesta mahdollisesta: yksi molempien joukkueiden valitsema ja yksi ylijäämä.

Kuka tahansa voi pärjätä

HAVU on noussut merkittäväksi organisaatioksi, joka pystyy poimimaan potentiaalisimpia pelaajia pienemmistä tiimeistä. Samalla kuitenkin Ruotsin, Tanskan ja Yhdysvaltojen isoimmat tiimit pystyvät taas houkuttelemaan palkkioillaan HAVUn pelaajia.

Organisaatiota voi vaihtaa maasta toiseen ja pelata silti edelleen kotona.      

– Tämä skene on sellainen, että jos pärjäät, voit pärjätä päätyyn asti. Esimerkiksi jääkiekossa HIFK voi voittaa vain Suomen mestaruuden eikä päästä NHL:ään tavoittelemaan Stanley Cupia. Esportissa sinulla on se polku ihan ylös asti – vaikka maailmanmestariksi – jos vain voitat kaikki pelit, Lasse fiilistelee.

Suomen kaksi suurinta organisaatiota HAVU ja ENCE tekevät keskenään myös yhteistyötä.

– Olemme saaneet luotua makean fiiliksen ja vastakkainasettelun keskinäisiin kamppailuihimme. Olemme jo pitkään miettineet yhdessä, miten saisimme kasvatettua fanikulttuuria lisää. Vaikka kilpailemme keskenämme, hyötyvät molemmat, kun saamme luotua lisää tunnetta ja kulttuuria, Lasse kertoo.

Suomessa isoimmat esports-lähetyksiä tekevät tahot ovat Pelaajat.comin oma Twitch-kanava sekä Elisa ja Telia. Ne ostavat oikeuksia turnauksiin ja lähettävät niitä suomeksi selostettuna. CS:GO on edelleen ylivoimaisesti seuratuin peli Suomessa. Keväällä 2021 HAVUn ja ENCEn kolmen tunnin kamppailulla oli yli 100 000 uniikkia katselijaa Twitchissä.

Tällä hetkellä HAVUlla on CS:GO:n lisäksi Playstationilla pelattavassa NHL:ssä oma tiimi. Lisäksi HAVUlla on oma kymmenen hengen Stream Team eli vaikuttajayhteisö, joka tekee omia livelähetyksiä.

Mikä esports?

Elektroninen urheilu eli esports on videopelien pelaamista kilpaillen toisia vastaan.

Tiedetysti ensimmäinen kilpapeliturnaus järjestettiin vuonna 1972 Stanfordin yliopistossa Spacewar-pelaajille.

Tavallisimmat kilpapelit ovat tietokoneella tai konsolilla toimivia viihdepelejä, jotka jakautuvat useampaan genreen. Ammattilaistasolla pelaajille järjestetään liigoja ja turnauksia. Niissä yleisimpiä pelattavia pelejä ovat Dota 2, Overwatch, Fortnite, Starcraft II ja League of Legends sekä Counter-Strike.

Lassen ja monen muun eri-ikäisen yrittäjän tarina on luettavissa kokonaan tuoreessa Pienestä ponnistaneet – koko perheen yrittäjyyskirjassa. Tilaa Pienestä ponnistaneet – koko perheen yrittäjyyskirja osoitteesta www.pienestaponnistaneet.fi. Saat kampanjakoodilla yrittäjät -10% alennuksen.

Toimitus
Toimitus