18.12.2019 klo 10:00
Uutinen

Lauri ja Anni Vuohensilta menestyvät räjäyttämällä ja liiskaamalla asioita hydrauliprässillä – ”Puolet ideoista ei onnistu”

YouTube-videoharrastuksesta yrittäjäksi lähtenyt Lauri Vuohensilta julkaisi maanantaina LinkedIn-profiilissa aikajanan kymmenvuotisen parisuhteensa kunniaksi.

Suomi24-treffipalvelusta vuonna 2010 toisensa löytäneet Lauri ja Anni Vuohensilta ovat sittemmin menneet naimisiin ja ryhtyneet yrittäjiksi yhdessä. Pariskunta on tuttu Hydraulic Press Channel – ja Beyond the Press -kanavistaan.

Vuonna 2011 Vuohensillat muuttivat ensimmäiseen yhteiseen asuntoon ja menivät kihloihin, ja seuraavana vuonna naimisiin. Vuotta 2013 leimasi Road Trip Yhdysvalloissa. Vuonna 2014 syntyi ensimmäinen yhteinen hanke, Ratareisi 24 h -pyöräilytapahtuma, sillä Vuohensillat ovat intohimoisia maastopyöräilijöitä. Viiden kesän jälkeen se on luovutettu toisen pyöräilyseuran jatkettavaksi.

Vuonna 2015 syntyivät ensimmäiset YouTube-videot.

– Olin katsonut Youtubesta Cars and Water -kanavaa, jolla kuvataan tulikuuman nikkelipallon käsittelyä. Välillä se päästää ääniä, räjähtää tai syttyy tuleen. Ajattelin, että tuollaisen videon tekeminen vie vartin ja saa miljoonia näyttöjä. Sitä olisi siisti kokeilla itsekin, Vuohensilta.

Oikeasta vivusta

Lauri Vuohensilta työskenteli suvun konepajalla, missä oli koneita jos jonkinlaisia. Vuohensiltojen kohtaloksi valikoitui hydrauliikkaprässi. Siihen voi laittaa mitä vain, eikä tarvitse kuin vivusta vääntää.

– Teimme kuusi ensimmäistä videota, mutta niitä ei katsonut oikein kukaan. En silloin ymmärtänyt, että videoita pitäisi markkinoidakin jotenkin. Yleisö löysi ne vasta maaliskuussa 2016, kun joku oli laittanut videoitamme Reddit-sivustolle, Lauri Vuohensilta kertoo.

Reddit on kuin internetin kerhohuone, jossa käyttäjät voivat jakaa linkkejä kiinnostaviin sisältöihin. Parhaat nousevat listojen kärkeen.

Vuohensiltojen video pääsi ensin Reddit Videoiden ykköseksi ja sitten koko Redditin ykköseksi. Video sai yhdessä vuorokaudessa yli kaksi miljoonaa katselukertaa.

Nousujohteinen meno

Siitä lähti Vuorensiltojen menestystarina. Vuonna 2016 syntyi HPC Entertainment -yritys ja jo seuraavana vuonna Vuohensillat saivat kansainvälisen Shorty Award -palkinnon, esiintyivät Hartwall Areenalla ja saivat tehtäväkseen mainosvideon yhdysvaltalaiselle 20th Century Fox – elokuvayhtiön Wolverine-elokuvalle oman brändinsä kautta.

Vuonna 2018 Vuohensillat tekivät mainokset Netflixille, Fazerille ja Fortnitelle sekä ostivat sijoitusasuntoja.

Tänä vuonna olikin liikevaihtoennätys, videoille myytyjen Adsense-mainosnäyttöjen ennätys sekä ensimmäinen kuukauden kesäloma.

Vuonna 2019 liikevaihto oli 326 000 euroa ja voitto 116 000. Tästä tilikaudesta tarkkoja lukuja Vuohensilta ei uskalla sanoa.

– Meillä menee tilikausi poikki kesäkuussa, joten vielä on mahdotonta sanoa, mikä liikevaihto tulee olemaan. Jotain 300 000 ja 500 000 euron välillä. Luultavasti lähempänä 300 000 euroa. Tuo 500 000 on sellainen luku, joka on mahdollinen, jos kaikki onnistuisi kerrankin, Vuohensilta täydentää itkunauruhymiön kera.

Räjähtääkö vai liiskaantuuko?

Youtube-tähtien menestystä kerratessa saavutukset kuulostavat hienoilta ja helpoilta, mutta menestys on vaatinut työtä.

Hydraulic Press Channelilla on 2,37 miljoonaa seuraajaa sekä toisella Beyond the Press -kanavalla 600 000. Instagramissa seuraajia on 1,2 miljoonaa ja TikTokissa 900 000.

Toimintaa täytyy kuitenkin kehittää ja laajentaa koko ajan, sillä internetissä trendit tulevat ja menevät. Enää tavaroita särkemällä ei pääsisi internetsuosioon, sillä se trendi meni jo.

– Tämä oli trendikästä silloin ja sillä on edelleen oma yleisönsä. Vieläkin on paljon ihmisiä, jotka eivät ole nähneet meidän videoita. Marraskuu 2019 oli meidän paras kuukausi. Mutta koko ajan pitää satsata enemmän ja löytää uutta kulmaa tekemiseen.

Vuohensiltojen videoissa kiehtoo se, mitä tavaralle tapahtuu, kun ne laitetaan hydrauliikkaprässiin. Räjähtääkö vai liiskaantuuko esine?

Jos ennen jännittäviä prässättäviä olivat esimerkiksi keilapallot, nyt prässin lisäksi täytyy käyttää voima-antureita ja suurnopeuskameroita ja kuvata mielenkiintoisempia juttuja.

– Täytyy keksiä mahdollisimman huono idea ja miettiä, miten sen toteuttaisi, Vuohensilta kiteyttää.

Työ on opettanut, että Youtubessa odottamattoman asian räjähtäminen kappaleiksi on kiinnostavaa, Instagramissa taas visuaalisesti liiskaantunut sisältö toimii paremmin. Vinkkejä tulee yleisöltäkin, mutta useat niistä on jo käytetty.

Uusia kuvioita

Beyond the Press -kanavalla sisältö on monipuolisempaa Myytinmurtajat -tv-ohjelman tyylistä tiede- ja tekniikkakokeilua.

Anni Vuohensillalla on oma lifestyle- ja fitness -kanava. Pariskunta harrastaa voimanostoa ja pyöräilyä.

– Videot tuovat tarpeeksi rahaa ja liikevaihdosta 66 prosenttia tulee Google-mainoksista, mutta silloin meillä olisi vain yksi tuote ja yksi asiakas. Olemme hajauttaneet toimintaa niin, että meillä on nyt markkinointitoimiston tyylisiä palveluita, videotuotantoa, mainoksia muille, Live-showta, mobiilipelejä ja konsultointia, Vuohensilta sanoo.

Työn alla on liiketoimintamuotojen kehittäminen niin, että myös muista somekanavista saisi tuloja. Yhdysvaltalainen yhteistyökumppani ajaa sisältöjä muihin kanaviin, kuten Facebookiin ja Snapchatiin.

– Meillä on aina ollut bisnesideoita Excelissä, mutta tämä sattui toimimaan. Joskus ihmiset sanovat, että meillä on käynyt tuuri. Puolet ideoistamme on kuitenkin mennyt päin helvettiä. Jossain välissä olimme mukana startupissa, joka kehitti alustaa videoille, mutta siitäkään ei tullut mitään, Vuohensilta naurahtaa.

Yritys järjestelee yhtiömuotoaan myös uuteen uskoon. Se mahdollistaa laajan toiminnan ja turvaa selustaa.

– Jos jenkeistä tulee yksi oikeuskiista, se voi viedä koko firman nurin.

Lauri Vuohensillan aikajanasta puuttuu pari merkittävää tapahtumaa. Pariskunta hankki kaksi kissaa vuonna 2014. Anni Vuohensilta on valmistunut myös yliopistosta yhteiskuntatieteiden kandiksi vuonna 2015.

– Minä olen ikiteekkari. Ne paperit on jäänyt saamatta yrittäjäpolun takia, Lauri Vuohensilta naurahtaa.

Elina Hakola

elina.hakola (at) yrittajat.fi