YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

3.8.2018 klo 10:32
Uutinen

Lauri ja Markku perustivat oman huvipuiston, Nokkakiven tarina on täynnä käänteitä

Peliautomaatteja keräilleet työkaverukset päättivät perustaa oman huvipuiston. Nokkakivi on ollut useana vuonna säiden armoilla. Silti kävijämäärät ovat olleet kasvussa.

”Päätettiin lähteä liikkeelle amerikkalaiseen tyyliin, aloittaa rohkeasti hyvin pienestä ja laajentaa jatkuvasti.”

Tämä oli Lauri Vartiaisen ja Markku Hakolan suunnitelma omalle huvipuistolleen.

Vanhat työkaverukset olivat perustaneet oman elektroniikkayrityksen vuonna 1992.

Vartiainen kertoo aina olleensa viehättynyt huvipuistoista.

– Minua on aina kiinnostanut huvipuistot kokonaisuudessaan, se, millainen tunnelma vallitsee ja mitä kulissien takana tapahtuu. Ei siis pelkkä laitteissa huvittelu, hän kertoo Iltasanomissa.

Niinpä mies perusti oman nettisivuston huvipuistoille.

Vuonna 1995 kaksikko alkoi kerätä peliautomaatteja. Pikkuhiljaa miehet alkoivat ideoida omaa unelmapuistoaan raapustamalla ajatuksia tupakka-askin kanteen.

Vaatimuksiakin oli: huvipuiston on oltava puistomainen, rakennuskannan monimuotoista, laitekannan sovelluttava kaikille, puistoon on oltava vapaa pääsy.

”Jokaista myytyä euroa kohti euro tappiota”

Sopiva tontti löytyi Lievestuoreelta. Laiteasennukset alkoivat vuonna 2007. Paikka nimettiin Nokkakiven Puistoksi.

Avajaisia vietettiin 15.6.2007.

– Siihen asti kaunis kevät muuttui juuri avajaispäivänä sateiseksi ja koleaksi, ja koko kesä oli sateisin miesmuistiin, he muistelevat Nokkakiven nettisivuilla.

– Huvipuiston kävijämäärä olikin kesällä 2007 ainoastaan 10 000 henkilöä, alle puolet odotetusta ja lähes säälittävä luku huvipuistoksi. Käytännössä huvipuisto selvisi ensimmäisestä vuodesta vain sillä, että pienen yrityksen muu liiketoiminta toi säännöllisiä tuloja talvikaudella myymällä elektroniikkalaitteita ulkomaille.

Sadekesä toistui seuraavana vuonna. Suomi syöksyi taloustaantumaan.

– Jokaista myytyä euroa kohti tehtiin käytännössä euro tappiota. Normaalijärkiset yrittäjät olisivat tässä vaiheessa jo ripustaneet hanskat naulaan, mutta onneksi kukaan ei muistanut kertoa Nokkakiven yrittäjille, että huvipuisto on elinkelvoton.

Seuraavina kesinä kävijämäärät kääntyivät nousuun. Nokkakivi alkoi rynniä Keski-Suomen suosituimpien matkailukohteiden joukkoon.

Vuoristorata maksettiin toimitusjohtajan asuntokaupalla

Vaasassa suljetun Wasalandian vuoristorata muutti Nokkakiven Puistoon vuonna 2016.

– Käytännössä rata maksettiin toimitusjohtaja Vartiaisen myytyä Vantaan asuntonsa.

Säänhaltija ei kuitenkaan ollut Nokkakivelle suosiollinen.

Huono onni iski erityisesti ulkotapahtumiin. Sadetta tuli jokaisena tapahtumapäivänä.

– Kesän ehdoton pääpäivä, Amerikan päivä, epäonnistui. Myös lasten karaokekilpailut, lasten olympialaiset ja muut tapahtumat, menivät kaikki sateen takia penkin alle. Prinsessapäivät ja lasten muotinäytös jouduttiin sateen takia kokonaan peruuttamaan. Erityisen pahasti iski se, että heinäkuussa, jossa tehdään puolet kesän myynnistä, oli 12 sadepäivää, eli melkein puolet aukiolopäivistä.

”Lämpöä yli yksi aste ja välillä satoi rakeita”

Viime kesästä odotettiin todellista läpimurtoa, yli 100 000 kävijää.

– Esimaksua saatiin jo kevään luokkaretkistä. Lämpöä oli yksi aste, ja välillä satoi rakeita.

– Pitkään näytti jopa siltä, että avajaiskesästä 2007 alkanut kasvuputki loppuu, eli puistoon tulee ensimmäinen kesä jolloin se ei kasvata yhtään myyntiä. Kasvua tuli lopulta 1 prosentti.

Nyt puistossa on noin 20 laitetta.

– Näiden säiden vaikutus on kuitenkin järkyttävä: ensin tulee kesä, jota ei ole olemassakaan, sitten mennään toiseen ääripäähän. Voisi sanoa, että onni ei ole tässä suosinut rohkeaa, Vartiainen kertoo IS:lle.

Lähde: Nokkakiven nettisivut

toimitus (at) yrittajat.fi

Kuva: Nokkakiven Puisto

Avaa pop-up -ikkuna