YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Lauri kehitti rommirusinapullan, joka räjäytti somen – Resepti syntyi 25 minuutissa: ”Näitä menisi 3000 päivässä, jos ehtisi leipoa”
Yrittäjä Lauri Kaivoluoto toivoo, että rommirusinapullasta nousseen hypen jälkeen ravintola voisi keskittyä ”oikeisiin töihin”.
Vantaalaisen Ravintola Backaksen yrittäjä Lauri Kaivoluoto vastaa puhelimeen kiireisellä hetkellä, sillä ravintolan lounasserviisi on loppusuoralla.
Kiireitä on viime päivinä teettänyt myös rommirusinalla maustettu laskiaispulla, josta on tullut hitti TikTokissa ja Instagramissa.
– Kyllähän se yllätti, miten laukalle homma lähti. Tällä hetkellä kysyntä on vähintään tuplasti isompi kuin mitä pystyy tarjoamaan.
Päivän aikana Backaksen kokit pystyvät leipomaan muiden töidensä ohessa noin 1 500 pullaa. Kysyntää olisi noin 3 000 pullalle.
– Hallinnon ihmisistä kolme vastaa toimituksista ja kaksi hovimestaria tai tarjoilijaa hoitaa pakkauspuolta. Näiden lisäksi on tietysti normaali arki eli lounaat ja yritystilaisuudet, joiden määrä on toki varsin pieni, Kaivoluoto kertoo.
Yrittäjä kertoo keksineensä rommipullan reseptin ”lennosta”, 25 minuutissa.
– Teimme keittiövuoropäälliköiden kanssa ensin kaksi koevedosta. Kolmannen kohdalla totesimme, että se kestää kuljetuksen ja pysyy hyvänä kaksi myyntipäivää. Sillä mentiin. Emme uskoneet, että tämä päätyisi kauppoihin näin laajasti myyntiin. Kyseessä piti olla yhden kerran kokeilu Malmin Citymarketin kauppiaan Teemu Tikkalan kanssa.
TikTok nosti ilmiö esille
Rommirusinan käyttö sai alkunsa, kun Kaivoluoto huomasi viime kesänä rommirusinajäätelön hyvän menekin Backaksen kesäkahvilassa. Hän alkoi tehdä rommirusina-aiheisia TikTok-videoita, jotka keräsivät nopeasti ison yleisön. Sen jälkeen hän on kuvannut somevideoita muun muassa rommirusinajoulutortuista ja muutamasta erilaisesta rommirusinacoktailista. Ase & Erä -lehdelle hän laati hirvenmaksasta valmistetun maksalaatikon, jonka tavalliset rusinat korvattiin rommirusinoilla.
“Suurin osa vastustaa vahvasti, kunnes maistaa.”
Lauri Kaivoluoto
– Rommirusina herättää vahvoja mielipiteitä puolesta ja vastaan. Suurin osa vastustaa vahvasti, kunnes maistaa. Uskon, että 99 prosenttia rommirusinapullien myynnistä on peräisin somehypetyksestä, vaikka luonnollisesti itse tuotekin on hyvä ja seison sen takana.
Somesuosion seurauksena kaupat lähestulkoon kilpailevat siitä, kuka saa rommirusinapullan valikoimiinsa. Jos sellainen löytyy kaupan valikoimista, somekäyttäjät ovat kuvanneet omia videoitaan pullien maisteluista. Tämä ”osallistava somekampanjointi” on ruokkinut itse itseään.
– Olen jakanut jokaisen maisteluvideon ja kuvan omalla sometililläni ja kommentoinut niihin. Haluan, että jokainen voi olla messissä tässä muutaman viikon kestävässä ilmiössä, Kaivoluoto jatkaa.
Useita työntekijöitä lisää
Laskiainen koittaa helmikuun lopussa, joten Kaivoluoto uskoo hypetyksen kestävän vielä parisen viikkoa.
– Nyt myymme laskiaiseen asti niin paljon kun ehdimme tehdä. Toivon, että maaliskuussa pääsemme tekemään oikeita töitä ja sitä, mitä varten tämä firma on perustettu ja ihmiset palkattu. Haluamme tehdä ruokaa ja tarjota sitä lautasilta pöytään asiakkaille.
Kaivoluodon somessa ”rommirusinagateksi” nimeämä ilmiö on kuitenkin tuonut sen verran rahallista hyvää, että sillä maksetaan hänen mukaansa noin 70 prosenttia helmikuun palkoista.
– Enemmän tämä tuo henkistä buustia työntekijöille. Liikevaihto on ollut pientä jo kaksi vuotta ja usko on välillä ollut koetuksella. Viimeisen kahden vuoden aikana olemme keksineet pyörän 15 kertaa uusiksi.
Kiviluoto palkkasi tällä viikolla yhdet lisäkädet rommirusinapullien valmistukseen. Ne löytyivät 123 minuutissa Instagram-postauksen julkaisun jälkeen. Käynnissä on myös muita rekrytointeja.
– Haemme keittiömestaria ja neljää muutakin työntekijää. Vaikka minulla ei kristallipalloa olekaan, uskon, että keväästä ja kesästä tulee kova. Sitä varten rekryämme 40 prosenttia lisää henkilökuntaa.
Pauli Reinikainen
pauli.reinikainen@yrittajat.fi