YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Lelualalla uusimmat villitykset ja perinteet kulkevat rinnakkain – ”Kukaan ei osaa sanoa, tuleeko lelusta hitti vai ei”, kertoo kokenut kauppias
Tekoäly tekee tuloaan myös lasten leluihin.
Ruskea lelunalle näyttää suunnilleen siltä, miltä nallekarhut yleensäkin. Pörröinen, halittava olemus ja isot, pehmeät tassut. Paitsi, että se kertoo tarinoita. Tekoälyllä toimiva nalle keksii satuja lapsen valitsemista aiheista.
– Ei tällaisia ole vielä paljon ollut. Kyllä perinteisiä barbeja, pehmoleluja ynnä muita myydään edelleen enemmän, kertoo perinteikkään lelukaupan Keravan Muovin ja Lelun yrittäjä Päivi Linnapuomi.
Digitaalisuus kuitenkin ulottuu myös leikkimiseen. Esimerkiksi lautapelejä pelatessa voidaan nykyisin hyödyntää kännykkäsovellusta. Myös tekoälynallen kanssa lapsi käyttää sovellusta, josta hän voi valita tarinan, vitsin tai vaikkapa arvoituksen aiheen.
Linnapuomi ja hänen kälynsä, yrityksen leluvastaava Tiina Laurinkoski sanovat, että kännykät ja tietokonepelaaminen valtaavat alaa varsinaiselta leikkimiseltä yhä nuoremmilta lapsilta.
– Minulla oli vielä 11-vuotiaana barbit ja paperinuket. Nykyään leikkiminen lopetetaan paljon aikaisemmin, Laurinkoski sanoo.
Keravan Muovi ja Lelu on todistanut leikkimiskulttuurin muutosta monella vuosikymmenellä. Päivi Linnapuomen vanhemmat perustivat kaupan vuonna 1968. Linnapuomi oli silloin seitsemänvuotias.
Ennen kuin Keravan Muovi ja Lelu siirtyi nykyisiin tiloihinsa vuonna 1986, yrityksellä oli Keravalla perinteinen kivijalkaliike näyteikkunoineen.
– Näyteikkunalla oli siihen aikaan todella suuri merkitys. Sitä lapset katselivat ja esittivät vanhemmille joululahjatoiveita, Linnapuomi sanoo.
Nykyisin näyteikkunan virkaa toimittaa netti.
Muotilelut vaihtuvat nopeasti
Linnapuomin ja Laurinkosken mukaan lasten lelutoiveissa näkyvät eniten lelut, jotka ovat jonkin elokuvan tai tv-sarjan oheistuotteita. Viimeisen 20 vuoden aikana kestosuosikiksi ovat jääneet esimerkiksi Ryhmä Hau -tv-sarjan oheistuotteet. Yhä uudet sukupolvet pelaavat edelleen samoja koko perheen lautapelejä sekä leikkivät neppisautoilla. Fidget spinnerit taas olivat lyhyt, mutta sitäkin kiivaampi muoti-ilmiö.
– Muutama vuosi sitten niitä myytiin ihan sairaasti, mutta sitten se vain loppui, yrityksen sisäänostajana toimiva Laurinkoski sanoo.
Lelutrendejä on mahdoton ennustaa.
– Kukaan ei yleensä osaa sanoa, tuleeko jostakin lelusta hitti vai ei, eivät sen paremmin agentit, tukut, maahantuojat kuin valmistajatkaan, Päivi Linnapuomi sanoo.
Yleensä Keravan Muovi ja Lelu hankkii kaikkea, mitä syksyisin ilmestyvässä Lasten Suuressa Lelukirjassa on. Lelujen kysyntä mukailee edelleen lelukirjaa, kuten jo vuosikymmeniä.
– Pyrimme siihen, että jokaista lelua olisi edes pieni määrä. Jos myyntierä on yksi, otamme sitten sen yhden, Laurinkoski sanoo.
Usein kuluttajat ostavat lapsilleen lelut isoista päivittäistavaraketjuista, mutta Linnapuomin ja Laurinkosken mukaan niiden leluvalikoima on melko suppea. Keravan Muovin ja Lelun kilpailuvaltti isoja marketeja vastaan onkin laaja leluvalikoima, sillä hinnalla pienehkö lelukauppa ei pysty kilpailemaan.
– Lisäksi jotkut asiakkaat haluavat tukea yksityisiä eikä isoja ketjuja, Laurinkoski sanoo.
Vuosikymmenten varrella myös lelukaupan asiakkaat ovat muuttuneet. Juuri kukaan ei enää kysy, mitä ostaisi vaikkapa kuusivuotiaalle pojalle, sillä netin aikakaudella aikuiset ja lapset tietävät mitä haluavat jo tarkkaan etukäteen. Lelujen toimintaa tai pelien pelaamistakaan ei tarvitse enää opastaa, sillä YouTubesta löytyvät ohjevideot.
Turvallisuus ensin
Aikojen saatossa leluista on tullut aina vain teknisempiä, sanoo Suomen Leluyhdistyksen puheenjohtaja Seidi Ailus. Nykyisin lelut ovat usein myös interaktiivisia, ja tekoälykin alkaa näkyä niissä.
– Varmasti tekoäly on osa lelujen tulevaisuutta, mutta meidän aikuisten pitää pitää huoli lasten turvallisuudesta, Ailus korostaa.
Hän peräänkuuluttaa aikuisilta tarkkuutta älylelujen suhteen.
– Jokainen laite, joka on jollakin tavalla yhteydessä kodin nettiin, on myös turvallisuusriski. Leluissa kyberturvallisuus on erityisen tärkeää huomioida, koska kyseessä on myös lapsen kyberturvallisuus, Ailus sanoo.
Ailuksen mukaan tällä hetkellä suurin ongelma lelualalla ovat EU-sääntelyn ulkopuolelta tulevat lelut, joiden turvallisuudesta ei ole takeita.
Yksi Suomen Leluyhdistyksen tehtävistä onkin varmistaa, että Suomessa leluja myyvät yritykset tietävät, mitä myytäviltä leluilta vaaditaan. Siksi Leluyhdistys tekee yhteistyötä Suomen Standardisoimisliiton, Tullin ja Tukesin kanssa.
Ailus uskoo, että alan yrittäjät ovat suhteellisen valveutuneita, koska he ovat vastuussa myymistään leluista. Sen sijaan kuluttajien verkkokauppajäteiltä tilaamat lelut jäävät väistämättä valvonnan ulkopuolelle.
– Hinta ei ratkaise kaikkea, eivätkä vaaralliset kemikaalit, kuten ftalaatit näy tuotteissa mitenkään, Ailus painottaa.
Vaikutteet somesta
Yleensä lasten lelutoiveisiin ja leikkimiseen vaikuttavat tv-sarjat. Nyt niiden rinnalle on tullut sosiaalinen media.
– Lapset saavat vaikutteita YouTubesta, TikTokista ja Instagramista, vaikka kyseisten sovellusten ikäsuositus ei edes ole lapsille.
– Lapsiin vaikutetaan suoraan juuri sovellusten kautta. Tubettajat ovat tästä hyvä esimerkki, ja heidän kauttaan tuotteita nousee trendiksi, tuoteryhmäpäällikkönä Tokmannilla toimiva Ailus kuvailee.
Ailus näkee, että nykylasten keskittymiskyky on äärimmäisen lyhyt. Hän uskoo sen johtuvan sosiaalisesta mediasta, kuten aikuisillakin.
– Lapset ottavat aikuisista mallia. Jos aikuinen istuu sohvan nurkassa luurin kanssa, ei lapsikaan opi tekemään mitään muuta. On helpompaa iskeä lapselle iPad käteen, kuin leikkiä tai pelata hänen kanssaan.
Ailuksen mielestä lasten pitäisi saada olla lapsia nykyistä pidempään. Jo yhdeksänvuotias voi kokea olevansa liian vanha leikkimään.
– Lasten aivot käyvät koko ajan ylikierroksilla, ja siksi leikkiminen voi välillä tuntua tylsältä, koska siinä ei tapahdu kovin paljon, ja siinä tarvitaan mielikuvitusta.
Kännykän jatkuva viihdevirta taas ei juuri kehitä mielikuvitusta.
Ailus kuitenkin arvioi, että koronavuosina moni aikuinen pysähtyi miettimään somen käyttöään sekä omaa hyvinvointiaan. Hän toivoo, että sama välittyisi myös lapsiin, ja perheet esimerkiksi pelaisivat yhdessä lautapelejä.
– Lapsi on kuitenkin kaikkein tärkein. Toivoisin, että aikuiset muistaisivat sen.
Leluala on perinteinen ja alati muuttuva
Kaikenlaiset lelut pehmoeläimistä työkoneisiin tekevät edelleen kauppansa, kertoo suomalaisen perheyrityksen Tactic Games Oy:n markkinointijohtaja Jemina Heljakka.
– Uskon, että vastapainona kaikkeen digitaaliseen arvostetaan perinteisempiä leikkikaluja, joiden kanssa saa leikkiä luovasti, käyttää mielikuvitusta, hän sanoo.
Jemina Heljakan isoisän Aarne Heljakan 57 vuotta sitten perustaman yrityksen kärkituote on klassikkopeli Kimble. Tactic valmistaa satoja erilaisia pelejä ja edustaa useita kansainvälisiä lelubrändejä Pohjoismaissa. Tacticin pelituotteita viedään noin 80 maahan.
Jemina Heljakka arvioi, että tekoälyn rooli leikkimisessä ja lelujen valmistuksessa kasvaa vielä. Tekoälystä voi esimerkiksi olla hyötyä uusien tuotteiden kehittämisessä ja testaamisessa. Digitaalisuutta Tactic hyödyntää jo perinteisen leikin elävöittämisessä. Tacticilla on esimerkiksi sovellus, jossa pehmolelua voi syöttää, laittaa nukkumaan tai pelailla sen kanssa.
– Se tuo vähän uutta ulottuvuutta leikkiin, mutta se on enemmänkin lisätekemistä, ei päätuote ainakaan vielä.
Heljakka sanoo, että tekoälyllä toimivat lelut vaativat tarkan testauksen, jotta ne toimivat luotettavasti, ja jotta niiden tuottama sisältö on lapsille sopivaa. Hän toivoo, ettei esimerkiksi tarinoita kertova tekoälynalle korvaisi täysin yhdessäoloa ja sosiaalista kanssakäymistä vanhemman kanssa.
Heljakka on ollut töissä perheyrityksessä nyt 25 vuotta.
– Tämä ala on samalla tosi perinteinen ja alati muuttuva. Ja onhan se ihanaa, että saa käyttää työaikaa hellyttävien lelujen tai jännittävien pelituotteiden parissa.
Vinkkaa meille juttuaihe!
Kaisu Puranen