YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

19.8.2019 klo 13:02
Uutinen

Liikeidea voi löytyä yllättävää reittiä – sisältöanalytiikkayritys tähtää kansainvälisille markkinoille ja antaa vinkkejä rahoituksen hakemiseen

Ohjelmistoyritys React & Sharen reaktionapit aiheuttavat joskus huvitusta, mutta toiminta tähtää kansainvälisille markkinoille.

React & Share on ohjelmistoyritys, joka kehittää analytiikkatyökaluja asiakkaidensa verkkosivujen sisällön kehittämiseen. Yrityksen seuraava askel on laajentuminen uusille markkinoille.

Yritys kehittää reaktionappeja verkkosivujen sisältöjen arviointiin. Sellaiset löytyvät tämänkin jutun alapuolelta. Reaktionapit auttavat ohjaamaan verkkosivujen sisällöstä vastaavien tiimien työtä sen mukaan, mitä lukijat kokevat hyödyllisenä tai kiinnostavana. Lukijoilta saatu palaute auttaa kehittämään huonosti palvelevia sisältöjä.

Yrityksen asiakkaat ovat julkisen sektorin toimijoita tai yrityksiä, joille sisällön tuottaminen on strateginen osa toimintaa ja jotka luovat brändimielikuvaa sisällöillä.

– Web-analytiikan markkinajohtaja Google Analytics kertoo liikenteen määrästä ja lähteistä. Meidän analytiikkamme kertoo, miten sisältö on palvellut lukijoita. Palaute on laadullista, ei pelkästään liikennettä, yrityksen perustajajäsen ja toimitusjohtaja Antti Aalto kertoo.

Kansainvälisiä asiakkaita sillä on jo Hollannissa ja Yhdysvalloissa, mutta seuraavaksi vuorossa on varsinainen uusille markkinoille asettuminen.

Yritys veloittaa asiakkailtaan kuukausimaksuja analytiikkatyökalujensa käytöstä. Tavoite on nelinkertaistaa nykyinen jatkuva kuukausittainen liikevaihto vuoden 2020 loppuun mennessä. Viime vuoden liikevaihto oli 80 000 euroa.

Kolme rahoituskierrosta alkuun

React & Share on kerännyt tähän mennessä kolmella rahoituskierroksella 400 000 euroa. Seuraavan kierroksen se kerää kansainvälistymiseen.

– Ensimmäinen kierros oli pieni, 50 000 euroa, johon pääasiassa ystävät ja tutut osallistuivat pienillä summilla. Siksi React & Sharella on harvinaisen paljon osakkeenomistajia, noin 50. Kaksi seuraavaa kierrosta olivat ammattimaisempia, Aalto kertoo.

Sijoittajalistassa on tunnettujakin enkelisijoittajia, kuten yhdysvaltalaiset Fabian Sepulveda ja Todd Wiebusch sekä kotimaisista Ali Omar, Teemu Varpanen ja Harry Santamäki.

Aalto muistuttaa, että rahoitusta voi saada muualtakin kuin sijoittajilta. Esimerkiksi Business Finland myöntää Tempo-rahoitusta alkuvaiheen yrityksille ja myöhemmin tuotekehityslainoja. Yrityksellä täytyy olla esittää pätevä liiketoimintasuunnitelma.

Idea syntyi blogista

Aalto kertoo, että React & Sharen liikeidea aiheuttaa joskus huvitusta, mutta toimivia yritysideoita löytyy yllättävistä paikoista.

Idea lähti toisen perustajan, Timo Virtasen, vaihto-oppilasvuoden blogista, johon ei tullut kirjallista palautetta, mutta tuttavat antoivat kannustavaa palautetta kasvotusten. Ilman sitä, blogi olisi ei olisi jatkunut pitkään.

Myöhemmin Facebook lisäsi omiin sisältöihinsä reaktio-emojia, kuten peukun, ihastu-, haha-, wow-, surullinen- ja vihainen-hymiöt. Vastaavat ilmestyivät myös LinkedIn-palveluun. Ne loivat yrittäjien uskoa siihen, että helposti ja anonyymisti annettavalle palautetavalle on kysyntää. Asiakkaiden palaute ja ideat ovat ohjanneet kehitystä edelleen.

– Reaktionapit ovat toimineet paremmin kuin alun perin ajattelimme. Lukijat käyttävät asiakkaidemme verkkosisällöissä reaktionappeja yli 30 kertaa useammin kuin he kommentoivat sisältöjä kirjallisesti. Alusta lähtien kantava ajatus React & Sharessa ollut se, että se ei ole vain datan keräämistä, vaan innostavaa ja toimintaa ohjaavaa analytiikkaa, Aalto kertoo.

Sijoittajasuhde on luottamuksen rakentamista

Aalto muistuttaa, että rahoituksen kerääminen on luottamuksen rakentamista. Siksi sijoittajiin tutustuminen kannattaisi aloittaa noin vuotta ennen kuin rahaa tarvitaan.

– Jos on tuttuja, jotka tuntevat sijoittajia, voi pyytää esittelyä, mutta muuten täytyy kaivaa yhteystietoja verkosta. Kannattaa muistaa, että sijoittajat etsivät aina hyviä sijoituskohteita, hän sanoo.

Rahoituksen hankkiminen on myyntityötä. Myyntipuheen, eli pitchin, koostamiseen on paljon neuvoja ja ohjeistusta sekä kilpailuja ja muita mahdollisuuksia harjoitella taitojaan. Sijoittajat etsivät hyvää tiimiä, jolla on monipuolista teknistä osaamista omasta takaa.

– Tiimin jäsenten kokemus on plussaa. Lisäksi sijoittajia kiinnostaa liiketoimintamalli, eli miten yritys aikoo tehdä rahaa. On hyvä, jos yrityksellä on jo asiakkaita, mutta monet sijoittavat yrityksiin, joilla ei vielä ole liiketoimintaa. Silloin pitää olla pätevä suunnitelma asiakkaiden hankkimiseen, Aalto sanoo.

React & Sharen valtteja oli tiimi, jolla oli monipuolista osaamista, olemassa olevia asiakkaita sekä tuote, jonka kansainvälinen skaalautuvuus oli jo todistettu ulkomaisilla asiakkailla. Reaktionapit toimivat kielestä tai maasta riippumatta.

Aalto kehottaa rahoituksen hakijoita rehellisyyteen ja avoimuuteen.

– Innostus kannattaa näyttää. Luvuissa täytyy olla rehellinen, sillä valheilla on lyhyet jäljet. Ammattisijoittajat näkevät läpi kaikesta vilungista. Hyviä asioita kannattaa tuoda rohkeasti esiin. Jos yrityksellä on esimerkiksi iso asiakas, se luo luottamusta ja kertoo, että yrityksellä on potentiaalia, Aalto sanoo.

Elina Hakola

elina.hakola (at) yrittajat.fi