YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

19.4.2018 klo 07:08
Uutinen

Liikunta-alan yrittäjä hyppäsi digipalveluiden kelkkaan – ”ennen raahasin muovikassilla kuitteja kirjanpitäjälle”

Digitaalisten palveluiden käyttö ei välttämättä maksa yrittäjälle suuria summia. Liikunta-alan yrittäjä Jarmo Laine kertoi kokemuksistaan Joensuun digikoulussa.

Joensuulainen Jarmo Laine jätti it-alan työpaikkansa vuonna 2012.

– Tutustuin pohjoiskarjalaiseen tyttöön, jonka kanssa kiersin maailmaa vuoden ajan. Matka päättyi Joensuuhun, Laine muistelee.

– Vuoden aikana ehdin miettiä, mitä haluaisin tehdä. It-ala ei ollut vaihtoehto. Oma intohimoni oli liikunta.

Laine kertoi eilen kokemuksistaan pienille ja keskisuurille yrityksille tarkoitetussa Yrittäjän digikoulussa Joensuussa.

Yrittäjän digikoulu tuo digitalisaation yrittäjän luo erittäin käytännönläheisesti ja rohkaisevilla esimerkeillä valaistuna. Digikouluja järjestetään ympäri Suomen ja ne ovat täysin maksuttomia. Kumppaneina digikoulukiertueella ovat Fennia, Elisa ja Holvi.

”Vaatii aikaa ja tutkimista”

Laine perusti Arctic Trainersin vuonna 2014. Se tarjoaa urheilu- ja liikuntapalveluja.

– Otin heti alussa sosiaalisen median palvelut käyttöön, ensin Facebookin, myöhemmin myös Instagramin. Kaikki markkinointi kulki somen kautta.

– Pari vuotta myöhemmin vaihdoin kirjanpidon sähköiseksi. Aiemmin vein kirjanpitäjälle edellisen kuukauden kuitteja muovikassilla. Nyt skannaan kaikki kuitit. Konkreettinen muutos on se, että nyt näen kirjanpitäjää todella harvoin.

Vuonna 2016 Laine perusti tuttavansa kanssa toisen yrityksen, CrossFit Pajan.

Hän myöntää, että digipalveluiden käyttöönotto vaatii aikaa ja tutkimista.

– Jonkin verran olen tehnyt asioita itse, mutta suurimmaksi osaksi olen ostanut palvelut muualta. Olen hyvä liikunta-alalla, mutta minun ei kannata tuhlata omaa aikaani vaikkapa nettisivujen tekemiseen, Laine toteaa.

Laineen mukaan markkinoinnin on oltava hauskaa, ”ei pakkopullaa”.

– Haluamme markkinoinnilla viihdyttää muita ihmisiä, pysyä ihmisten näkökentässä.

– Jos kuva tai video on laadukas, ei sitä tarvitse isosti sponsoroida. Se leviää laajalle muutenkin.

Katso videolta, kuinka Jarmo Laineen yritys hyödyntää digitalisaatiota arjessa.

Teksti ja kuva

Pasi Lehtinen

pasi.lehtinen (at) yrittajat.fi