YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

26.5.2020 klo 15:27
Uutinen

Linja-autoyrittäjän viesti Timo Harakalle: “Terassit aukeavat ensi viikolla, meillä ei aukea mikään”

Linja-autoyrittäjä vaatii alalle vähintään 150 miljoonan euron suoraa tukea.

Liikenneministeri Timo Harakka (sd) otti Yle aamu -ohjelmassa kantaa joukkoliikenteen vaikeaan tilanteeseen. Hän pitää mahdollisena tuntuvaa korvausta liikennöitsijöille. Se huomioitaisiin valtion lisäbudjetissa.

Harakka mainitsi, että jopa 80–90 prosenttia joukkoliikenteen matkustajista on kadonnut koronakriisissä. Hänen mukaansa joukkoliikennetuen täytyisi olla sen kokoinen, että se pystyy vastaamaan liikennöitsijöiden tarpeisiin. Neuvottelut lisäbudjetista ovat kuitenkin kesken, eikä päätöstä tuesta ole tehty.

Isokyröläisen Linja-autoliikenne Lehtosen yrittäjä Jussi Lehtonen on vielä epäileväinen.

– On äärettömän hyvä asia, jos joukkoliikenne saa tukea. On vielä arvoitus, kuinka tuki voidaan kohdistaa eri liikennemuotoihin, ja kuuluisimmeko me tuen piiriin.

Lehtonen on ajanut koululaisvuoroja sen jälkeen, kun koulut saivat luvan avata ovensa. Pian koululaisliikenne loppuu. Kesä näyttää huonolta.

– Noin 90 prosenttia tilauskannasta putosi päivän varotusajalla, kun koulut laitettiin kiinni. Jos tilanne jatkuu, ei meistä ole enää koulukuljettajiksi.

Lehtonen kaipaa tukea, joka paikkaisi menetettyä kannattavuutta.

– On todella kallista, kun bussikalusto seisoo. Niihin tulee helposti erilaisia vuotoja ja huoltokulut kasvavat. Samaan aikaan täytyy pitää palkkarahoja säästössä ensi syksyä ajatellen. Kuntia laskutetaan yleensä kuukausittain ja maksuaika on useimmiten 30 päivää. Voi siis mennä kaksi kuukautta toiminnan aloittamisesta, ennen kuin saamme rahaa sisään. Jos aloitamme elokuussa, rahaa tulee syys-lokakuussa.

”Harakalla menevät puurot ja vellit sekaisin”

Ylen haastattelussa Timo Harakka mainitsi, että esimerkiksi Helsingin seudun joukkoliikenne (HSL) menettää noin 20 miljoonaa euroa lipputuloja kuukaudessa. HSL on anonut valtiolta 100 miljoonan euron tukea.

– Kaupunkien liikennelaitokset ovat tilanteessa, jossa on uhkana, että lippujen hintoja on ihan pakko nostaa, Harakka sanoi.

Hämeessä toimivan bussiyhtiön yrittäjä näkee ministerin kommenteissa ymmärtämättömyyttä alaa kohtaan.

– Mielestäni Harakalla menevät puurot ja vellit sekaisin. Isot kaupungit ottavat yrittäjäriskiä ja hakevat sitten rahaa valtion kassasta. Sitten olemme me, yrittäjät, joilta on hävinnyt kaikki liikenne, muun muassa Hämeenlinnassa ja Lahdessa operoivan Pekolan liikenteen toimitusjohtaja Risto Pekola sanoo.

– Nyt kaivataan suoraa tukea meille yrittäjille. Harakka ei tunnusta sitä, että on eri asia olla Helsingin kaupunki, jolla on veronmaksajien rahat takana. HSL leikkii yrittäjää yhteiskunnan rahoilla.

Pekola on koko kevään ajanut itse vuoroja, koska yrityksellä ei ole varaa ottaa lomautettua henkilökuntaa takaisin töihin. Koulujen ovien avaaminen pariksi viikoksi ei tuonut minkäänlaista helpotusta, päinvastoin.

– Koulutaksiyrittäjille tuli kymmenisen päivää kouluajoa, mutta ne poikivat enemmän kuluja kuin tuloa.

Pekola on tuohtunut tilanteeseen, jossa valtiovalta ei näytä ymmärtävän alan hätää.

– Olemme isommassa kusessa kuin ravintolat. Ravintoloiden terassit aukeavat ensi viikolla, mutta meillä ei aukea mikään. Olemme puoli vuotta ilman kassavirtaa, koska kesältä kaikki tilausajot on peruttu. Helposti ajatellaan, että bussit kulkevat, niin rahaakin tulee. Ongelmana on se, että matkustajat eivät uskalla tulla autoihin. Mummot eivät matkusta mihinkään.

”Kunnat eivät korvaa mitään”

Pekola muistuttaa, että liikennöintialan yritykset ovat keskenään hyvin erilaisessa asemassa.

– Eniten kärsii tilausliikenne. Siellä ei ole näköpiirissä minkäänlaista helpotusta. Kaikki retket on peruttu koko maassa. Kenelläkään ei mitään bisnestä ennen kuin korkeintaan pikkujouluaikaan. Meillä on sentään muitakin liikennetyyppejä, kun ajamme viidellä autolla kaupungin vuoroja ja viidellä autolla markkinaehtoisia pikavuoroja. Silti kysymys kuuluu, millä selviämme puolen vuoden päähän, yrittäjä kysyy.

Suoran tuen pitäisi olla Pekolan mukaan vähintään 150 miljoonaa euroa. Jos tukea ei tule, hän ennakoi, että syksyllä nähdään useita alan konkursseja.

– Yritykset eivät kaadu vielä, ne kaatuvat syksyllä kun rahat loppuvat. Vaarana on, että kunnat eivät pysty järjestämään kuljetuksia syksyllä.

Pekola ihmettelee, että kunnat eivät maksa minkäänlaista korvausta esimerkiksi menetetystä koululaisliikenteestä.

– Isot kaupungit ovat pitäneet velvoitteensa, mutta pienemmät kunnat ovat haistattaneet pitkät yrittäjille. Ne eivät korvaa mitään. Täällä omalla alueellamme Hämeenlinnan kaupunki on korvannut ajoista, mutta Hattula ei mitään. Sen takia liikennöinti Hattulassa loppui.

Ely-keskukset ovat Pekolan mukaan niin ikään kädettömiä tilanteessa.

– Autot seisovat pihassa. Olemme tehneet sopimuksen lähes 190 koulupäivän liikennöinnistä ja ostaneet autot sitä varten. Ely-keskuksen kanta on, että kyse on yrittäjän omasta riskistä, vaikka sopimus on olemassa.

Kuva: Getty Images

Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi

Avaa pop-up -ikkuna