YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Lisää ongelmia sähköyhtiö 365 Hankinnan entisille asiakkaille: Älä maksa perusteetonta laskua
Sähköyhtiö 365 Hankinta on lähettänyt syyskuussa useita perusteettomia laskuja. Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan laskut ovat perusteettomia.
Sähköyhtiö 365 Hankinnan toiminnasta on noussut esille uusia epäkohtia. Kilpailu- ja kuluttajavirasto on saanut ilmoituksi laskuista, jotka ovat perusteettomia, koska yhtiön sähköntoimitus on keskeytetty jo kesäkuussa.
Aikaisemmin keväällä uutisoitiin, että poliisi epäilee 365 Hankintaa ja Fi-Nergyä miljoonien eurojen veropetoksista. Erityisen paljon valituksia oli tullut Fi-Nergyn kuluttaja-asiakkailta. Toukokuussa markkinaoikeus määräsi yhtiölle uhkasakolla tehostettuja kieltoja kuluttaja-asiamiehen vaatimuksesta.
Laskut ovat koskeneet 118,80 euron palvelumaksua 1. elokuuta alkaen. KKV pitää laskuja perusteettomina, koska kuluttajilla ei voi olla 365 Hankinnan kanssa voimassa olevaa sähkönmyyntisopimusta.
– Siksi on selvää, että kuluttajien ei pidä maksaa saamiaan laskuja, KKV lausuu tiedotteessa.
Laskusta on syytä reklamoida 365 Hankinnan ilmoittamaan sähköpostiosoitteeseen. Jos lasku etenee tästä huolimatta perintään, asiasta kannattaa olla yhteydessä KKV:n kuluttajaneuvontaan.
Asiaa mutkistaa se, että osa kuluttajista on maksanut yhtiölle ennakkomaksua tulevasta sähkönkäytöstä. Nämä rahat tulisi KKV:n mukaan palauttaa. Markkinaoikeus kielsi kyseisen ennakkolaskutuksen viime kesäkuussa 100 000 euron uhkasakolla. Energiavirasto puolerstaan tuomitsi Fi-Nergyn maksettavaksi kolme uhkasakkoa.
Iltalehden mukaan 365 Hankinta Oy:stä on tehty KKV:lle tänä vuonna yhteensä 591 valitusta.
Sopimusten uusimisessa oli kiire
Energiavirasto on aiemmin kehottanut yrityksiä tekemään pikaisesti sopimuksen uuden sähkönmyyjän kanssa. Fi-Nergy Voiman ja 365 Hankinnan sähköntoimitukset asiakkaille keskeytyivät, koska yhtiöillä ei ole ollut tasevastaavaa kantaverkkoyhtiö Fingridin purettua 11.6.2021 tasevastaavana olleen yrityksen sopimuksen.
Muun muassa Iltalehti kertoo, että tappiollisen Fi-Nergyn toimintaa on poliisin mukaan rahoitettu maksamattomilla veroilla jopa miljoonien eurojen edestä.
Jos yritys ei tehnyt uutta sopimusta valitsemansa sähkönmyyjän kanssa, sähköt ovat todennäköisesti katkenneet käyttöpaikalta.
Suomen Yrittäjien asiantuntija Atte Rytkönen kehotti jo viime keväänä toimimaan nopeasti.
– Yritysten näkökulmasta tärkeintä on toimia nopeasti Energiaviraston ohjeistamalla tavalla ja varmistaa, ettei sähkön toimitus esimerkiksi yrityksen toimitiloihin ei katkea. Jos yrityksellä on voimassaoleva sopimus Fi-Nergyn tai 365 Hankinta Oy:n kanssa, on syytä ilmoittaa heille sopimuksen päättämisestä vedoten siihen, ettei palveluntarjoaja pysty täyttämään omaa sopimusvelvoitettaan, Rytkönen muistutti.
Kuva: Getty Images
Pauli Reinikainen
pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi