24.2.2023 klo 17:53
Uutinen

”Lohjan matkailu junnaa paikallaan”…?


Otsakkeen mukainen lausahdus kirjoitettiin paikallislehden somekanavassa olevaan uutiseen, jossa kerrottiin kaupunkimme sen hetkisen matkailupäällikön työsuhteen päättymisestä. Eli nyt kun matkailupäällikköä ei tilapäisesti ole, tarkoittaa se kommentoijan mukaan matkailun paikallaan junnaamista. Oikaistaanpa hieman:

Lohjan matkailu ei ole vain ja ainoastaan kaupungin tekemää matkailutyötä vaan siihen lukeutuu iso määrä matkailuyrittäjiä ja -yrityksiä. Lohjan kaupungin matkailun, eli VisitLohjan tehtävänä on tukea ja auttaa paikallisia alan yrittäjiä tuomalla kootusti esiin oman alueemme matkailullista potentiaalia kansallisilla sekä kansainvälisillä markkinoilla. VisitLohjan työtä ohjaa toki kaupungin sisäiset raamit, mutta myös Länsi-Uudenmaan matkailustrategia, jolla pyritään vastaamaan mahdollisimman hyvin matkailualan nykyhetken ja tulevaisuuden haasteisiin. Länsi-Uudellamaalla on ollut yhteinen matkailustrategia vuodesta 2013 lähtien, tuorein päivittyi viime vuonna ja se on yhteislinjaus vuosille 2022-2025 Lohjan, Raaseporin, Inkoon ja Hangon matkailuyksiköiden välille. Strategiatyön tekemisessä on mukana myös Novago Yrityskehys, VisitFinland Akatemian kouluttajia sekä liuta alan yrittäjiä edellä mainittujen kuntien alueelta. Läntisen-Uudenmaan alueella on oivallettu systemaattisesti tehdyn matkailun kehittämistyön takia, että emme ole toistemme kilpailijoita vaan yhteistyö on koko alueen voimavara matkailun kehittymiseksi ja matkailutarjonnan kasvattamiseksi.

VisitLohjan tehtäviin lukeutuu myös erilaiset kehittämishankkeet, joissa kaupunkimme on ollut kiitettävän aktiivinen ja aloitteellinen. Hankkeiden avulla pystytään tarjoamaan valtava määrä koulutuksia ja verkostoitumista alueen matkailuyrittäjille ja luomaan saavutettavuuden työkaluja, jotka parantavat tuotteiden ostettavuutta ja alueen yhteisen tarjonnan esilletuontia.

Kuten koko maata, niin myös matkailualan yrityksiä kuin -yrittäjiä on kurittanut korona sekä muuttuvat maailmantilanteet rankalla kädellä. Yhteistyöllä olemme selvinneet pahimpien aikojen ohi, ja samalla yhteistyöllä selviämme jatkossakin.


Yhteisissä tilaisuuksissa on tunnistettu tämän hetken suurimpia haasteita alueen matkailun kehittymisessä: osaava työvoima ja työvoiman saatavuus, julkiset liikenneyhteydet, ympärivuotisen tarjonnan lisääminen, yhteinen markkinointinäkyvyys ja tietysti epävarmuus maailmantilanteessa siitä, mitkä ovat ne kansainväliset kohderyhmät, joihin jatkossa yhdessä vahvemmin panostamme. Matkailijalle palveluketjun tulee olla kokonaisuutena kunnossa valitulle kohderyhmälle ja jokaisen toimijan tulee tehdä töitä kohti yhteisiä strategisia tavoitteita. Näitä haasteita me yhdessä koko alan kentän kanssa taklaamaan, jokainen omista mahdollisuuksistaan käsin.

On ilo huomata, että alueen matkailuyrityksissä tapahtuu kehitystä edelleen haastavista ajoista huolimatta. Uusia yrityksiä tulee sopivassa tahdissa alueelle lisää, majoitustarjonta on kasvusuunnassa monen toimijan ansiosta ja majoituspalveluiden tarjoajat ovat onnistuneet jopa lisäämään palvelutarjoamaansa uusilla jo valmistuneilla sekä suunnitteilla olevilla investoinneilla. Kohteita korjaillaan ja sitä myöden palvelutarjonta monipuolistuu ja nykyaikaistuu. On matkailutarjoajia, jotka laajentavat toimintaansa, jotta toimintavuoro-kaudesta tulisi pidempiaikaisempi sekä houkuttelevampi. Järviyrittäjien tarjoamat mahdollisuudet Lohjanjärvellä kasvavat vuosi vuodelta, matkailuoppaat työllistyvät opastuskierrosten kanssa niin maan alla Elämyskaivoksessa kuin maan päällä rullaten linja-autolla pitkin Länsi-Uuttamaata… Nämä vain muutama esimerkki mainitakseni.

Vaikka meiltä tällä hetkellä väliaikaisesti VisitLohjan matkailupäällikkö uupuukin, niin ei missään nimessä voi sanoa, että Lohjan matkailu junnaa paikallaan, päinvastoin. Sitä mukaa kun maailman tilanteet helpottavat, niin me yrittäjät omalla panoksellamme tuotamme kaupungille verorahoja palveluillamme. Kaupungin matkailutiimin kanssa avoin yhteistyö ja aloitetut suunnitelmat etenevät ja kehittyvät omalla painollaan yhä edelleen, toki fokusointi kääntyy tässä kohtaa yrityksillä enemmän toteuttamisen puolelle. Kannustankin kaikkia osallistumaan niin VisitLohjan kun alueen yrittäjien järjestämiin tapahtumiin, joita on ilahduttavan paljon erityisesti nyt Lohja700v juhlavuotena. Netistä www.mylohja.fi sivustolta löytyy kootusti monipuolinen ohjelmatarjonta. Olethan muuten laittanut omat tapahtumasi kyseiselle sivustolle esiin? Sen voit tehdä täysin ilmaiseksi täällä: https://tapahtumat.visitlohja.fi. Ostamalla paikalliselta yrittäjältä autat osaltasi, että niin matkailijoilla kuin paikallisilla on laaja määrä palveluita sekä työpaikkoja saatavilla, ja autat ennen kaikkea siinä, että matkailu on askeleen lähempänä olla yksi alueen pääelinkeinoista. Matkailu nimittäin luo uusia investointeja, kestävää kasvua sekä vastuullista liiketoimintaa, kukapa ei sitä omaan kaupunkiinsa haluaisi?

Elämyksellistä juhlavuotta kaikille!

Elina Kaukojärvi
3. varapuheenjohtaja
Lohjan Yrittäjät ry