YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

11.11.2020 klo 10:00
Uutinen

Loppuvuoden verkkokauppatykitys on käynnissä – ”Halloween, isänpäivä, Singles’ Day ja Black Friday saavat kauppiaat pistämään parastaan”

Marraskuun 11. päivä on Kiinasta länsimaihin rantautunut tarjouspäivä, josta on kasvanut maailman suurin verkkokaupan teemapäivä.

Verkkokauppojen vuoden loppukiri on vauhdissa. Lämmittelykierrokset, eli Halloween ja isänpäivä ovat takana, Singles’ Day, Black Friday, Cyber Monday ja joulukauppa edessä.

– Meille on tulossa kontillinen tavaraa Black Fridayta varten ja joulua varten uusi kuorma. Haasteena on ollut se, että medioita ja kanavia on käytössä rajallisesti kampanjoiden määrään nähden, eli ne menevät vähän päällekkäin. Kaupat pistävät nyt parastaan, mistä kuluttajat hyötyvät, verkkokauppa E-villen toimitusjohtaja Ville Majanen kertoo.

– Meillä on asiakkaita, jotka keskittävät yhden tai kahden kuukauden ostoksensa tähän vuodenaikaan, Majanen jatkaa.

Lue myös Koronavirus sekoitti tilaukset, kaupan ja rekrytoinnit – ”Kaupassa sain vihaisia katseita, kun unohdin kasvomaskin”

Singles’ Day valmistaa Black Friday -hulinaan

Marraskuun 11. päivä on Suomessa vielä vähän nostetta saanut Singles’ Day. Elekrtoniikka- ja kodinkonekauppiaat ovat kuitenkin ottaneet myyntipäivästä kopin. Kiinalaisten opiskelijoiden kehittämä sinkkuelämää juhlistava teemapäivä on noussut maailman suurimmaksi myyntipäiväksi. Esimerkiksi kiinalainen verkkokauppajätti Alibaba tekee kovia myyntilukuja.

E-Ville on Kiina-verkkokaupan pioneeri Suomessa ja juhlistaa Singles’ Dayta osana brändiään.

– Singles’ Day on meille myös tapa testata kampanjoita ja niiden sivuja Black Fridayta varten.

Marraskuun lopussa häämöttävä Black Friday on alun perin ollut kivijalkakauppojen, lähinnä suurien jälleenmyyjien, tarjouskauppapäivä, jota on seurannut verkkokaupan Cyber Monday. Nyt, kun asiointi on siirtynyt kokonaisuudessaan enemmän verkkoon, marraskuun lopussa on käytännössä yksi pitkä tarjousviikonloppu.

Vuoden ylä- ja alamäet

Koronakriisin vuosi on tuonut verkkokauppaan omat mausteensa. Vuosi sitten kärsittiin vielä Postin lakosta, ja pelättiin verkkokauppayrittäjien joulukaupan näivettymistä. Vähänpä tiedettiin tulevista haasteista ja digiloikasta, mitä koronakriisi toi tulleessaan.

– Koko vuosi on ollut taistelua. Ensin Kiinassa olivat tehtaat kiinni ja tuotteita oli vaikea saada myyntiin. Sitten lentokoneet lakkasivat lentämästä, joten tavara ei liikkunut, kun logistiikka yski. Kotimassa oli lockdown, Uudenmaan sulku, mikä kuitenkin ohjasi asiakkaat verkkoon, Majanen kertaa.

Polkupyöriä, retkeilyvarusteita, etätyöpisteitä kotiin, kasvomaskeja, käsidesiä ja isoäidille helppokäyttöinen kuvapuhelin. Digiloikka on tapahtunut monella rintamalla ja useat verkkokauppiaat kiittävät. E-Villenkin myyntiluvut ovat monta kymmentä prosenttia koholla. Vuotta piristi myös Mäntäsän Nuori Yritys 2020 -palkinto.

– Kilpailua on tullut lisää ja etänä ostamisen ja lähetysten toimitustapoja on kehitetty. Auton voi ostaa etänä ja se toimitetaan kotiin, Majanen sanoo.

Toki pakettien määrät ovat kasvaneet hurjasti ja logistiikkapalvelut ovat olleet kiireisiä. Majanen kiittelee erityisesti Matkahuoltoa, joka on pysynyt tahdissa mukana, vaikka julkisen liikenteen bussivuoroja on vähennetty koronakriisin keskellä.

Kehitysaskelia on otettu myös Kiinassa. Logistiikkaverkosto on Majasen mukaan vielä puolikuntoinen tai rampa, mutta lentoliikenteen yskiessä junayhteydet ovat parantuneet.

– Junayhteys on säännöllisempi, kun se ennen oli teoreettinen mahdollisuus. Se on kaksi kertaa kalliimpaa, mutta puolet nopeampi kuin laivayhteys ja ekologisempi tapa. Trumpin kauppasota on purrut komponenttivalmistukseen ja tuotantohäiriöitä esiintyy edelleen. Mutta ei niin pahaa, ettei jotain hyvääkin, Majanen summaa.

– Uskon, että maailma nousee tästä kriisistä vahvempana, hän lisää.

Elina Hakola

elina.hakola (at) yrittajat.fi

Avaa pop-up -ikkuna