YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Lue niksit kotisivujen tekoon: Kaksi WordPress-palvelua, tiesitkö niiden erot? Asiantuntija vastaa
Wordpress.comin ja WordPress.orgin eroavaisuudet on hyvä ymmärtää ennen yrityksen verkkosivuprojektin aloittamista.
Tuoreessa Yrittäjäsanomat-lehdessä kerrottiin, miten yrityksen kotisivut syntyvät mahdollisimman vaivattomasti ja pienillä kustannuksilla. Jutussa kerrottiin muun muassa WordPress.com -palvelusta, joka on kevyempi versio WordPressistä. Sillä ei onnistu esimerkiksi WooCommerce-pohjaisen verkkokaupan perustaminen toisin kuin WordPress.org -palvelulla (tilanne Suomessa).
WordPress on maailman käytetyin alusta verkkosivuille ja verkkokaupoille. Sitä voi käyttää yksinkertaisimmillaan vain blogialustana, mutta toisessa ääripäässä se taipuu ison yrityksen digitaaliseksi markkinapaikaksi. WP:llä pyörii tällä hetkellä noin kolmasosa näkyvästä osasta internetiä. WooCommerce sen sijaan pyörittää noin neljäsosaa maailman kaikista verkkokaupoista.
– Kun puhutaan WordPressistä, on ymmärrettävä ero sen kahden eri palvelun välillä, media-, mainos-, ja markkinointitoimisto Mainio Mooseksen yrittäjä Jaakko Pöntinen sanoo.
Siinä missä WordPress.org on kehittäjien yhteisö, joka ylläpitää WordPress-ohjelmistoa, WordPress.com on Automattic Inc:n omistama blogi- ja verkkosivualusta. Sen käytön aloittaminen on ilmaista, mutta lähes jokaisesta ulkonäköön tai toiminnallisuuteen vaikuttavasta asiasta on maksettava omistajalle.
– Tämän lisäksi teemat ja laajennukset ovat Automatticin valitsemia, joten rakentaminen on niistä maksettaessakin rajoitettua, Pöntinen huomauttaa.
WordPress.com toimii WordPress.org:n ilmaiseksi ylläpitämällä WordPress-ohjelmistolla. Käyttäjä ei tarvitse kotisivujen perustamiseen omaa webhotellia.
Mihin tarkoitukseen palvelut sopivat?
Pöntisen mukaan WordPress.com soveltuu niihin tapauksiin, joissa tekijän tekninen osaaminen on hyvin vähäistä. Blogin tai yksinkertaisen sivuston käyttöönotto on nopeaa ja ilmaista. Jos käyttäjä haluaa itselleen oman verkko-osoitteen (domainin), sellainen on ensin rekisteröitävä, maksettava ja kytkettävä tiliin. WordPress.comin ilmaisen version verkko-osoite on muotoa sivustosiosoite.wordpress.com.
Jos yrittäjä päättää käyttää WordPress.orgia, ohjelmiston asentaminen omaan palvelintilaan on Pöntisen mukaan mainettaan helpompaa.
– Ensin on ostettava webhotelli. Hyviä saa sivuston laajuuden huomioiden 5 – 15 eurolla kuukaudessa. Suomalaisen .fi-päätteisen domainin saa hallittavakseen 9–15 eurolla vuodeksi. Tämän jälkeen webhotellilla olevan asennusohjelman kautta asennetaan WordPress ja sivusto on pystyssä ja valmis kehitettäväksi. Jos ulkonäön muokkaaminen tai lisäosat eivät kiinnosta, voit vaikka heti kirjoittaa artikkeleita muiden luettavaksi, Pöntinen opastaa.
Ilmaisia teemoja on lähes lukematon määrä, samoin erilaisia liosäosia, joilla voi lisätä toimintoja verkkosivuille.
– Tässä kohtaa oman WordPress-asennuksen voima tulee esiin verrattuna WordPress.comiin. Valintoja voi siis tehdä vapaasti.
Ylläpito mainettaan helpompaa
Pöntisen mukaan yksinkertaisen WordPress-sivuston ylläpidon ja päivittämisen voi tehdä itse, vaikka tekninen tuntemus ei olisikaan huippuluokkaa.
– Käytännössä kyse on WordPressin hallintapaneelin päivitysnapin painamisesta. Ennen sitä kannattaa ottaa sisällöstä varmuuskopio jollakin ilmaisella lisäosalla. Tämän lisäksi webhost-tarjoajat pitävät tavanomaisesti muutamia varmuuskopioita sivustostasi jo webhotellin hintaan kuuluen.
Pöntinen muistuttaa, että teetetyt työt ovat luonnollisesti maksullisia. Kehitystyötä pitkälle vietäessä kustannuksia tulee myös teeman maksullisesta laajentamisesta ja premium-lisäosien ostamisesta.
Entä sitten se verkkokauppa?
– Kun olet asentanut WordPressin, lataa siihen WooCommerce, se on ilmainen verkkokauppalaajennus. Muitakin ilmaisia verkkokauppa-alustoja WordPressille on, mutta neljäsosan markkinaosuus koko maailman verkkokaupoista ei ole turhaan ansaittu. Määrittele verkkokauppasi toimitustavat, laita tuotteita sisälle, tee maksupainikesopimus jonkin maksupainikevälittäjän kanssa ja ryhdy myymään tuotteita, hän kiteyttää.
Kuva: Getty Images
Pauli Reinikainen
pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi