YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

Lukiolaistyttöjen bisnesidea lähti lentoon Tiktokissa, ja glitterillä koristelluista kukkakimpuista tuli hitti
Tiktok siivittää Forever Flowers -yrityksen ruusukimppujen myyntiä.
Kun kauppaoppilaitos Mercurian 17-vuotiaat opiskelijat Jenna Karlsson, Jenna Kruus ja Ada Räkköläinen miettivät, millaisen yrityksen haluaisivat perustaa, he löysivät Tiktokista bisnesidean, jollaista ei vielä ollut Suomessa.
– Muualla maailmassa, esimerkiksi Amerikassa, on glitter-kukkakimppuyrityksiä, ja päätimme tuoda idean Suomeen, Kruus kertoo.
Tytöt käyvät Mercuriassa yrittäjyyslinjaa, jonka ohjelmassa oli syksyllä 2024 harjoitusyrityksen perustaminen ja siinä toimiminen. Vaikka kysymys on harjoitusyrityksestä, se toimii oikean yrityksen tavoin. Yrityksen perustaminen on osa tyttöjen merkonomiopintojen Vuosi yrittäjänä -ohjelmaa.
Glitter-ruusukimput olivat kolmikolle mieleinen idea.
– Me tykätään tehdä käsin asioita, ja tykkäämme kukista, sekä totta kai myös saada kukkia, Karlsson kertoo.
Niin syntyi yritys nimeltä Forever Flowers NYT. Liite NYT on lyhenne Mercurian yrittäjyysohjelman järjestäneen Nuorten yrittäjyys ja talous -järjestön nimestä.
Iso työ
Nuoret yrittäjät tilaavat vaahtomuoviset kukat ja koristelutarvikkeet pääosin Saksasta, osan myös Suomesta, ja koristelevat sekä sitovat kimput itse.
Lukiota kauppaoppilaitoksen ohella suorittavat Karlsson, Kruus ja Räkköläinen sanovat, että yrityksen perustamisessa oli iso työ. Alussa liikeideaa hiottiin ja mietittiin muun muassa kukkakimppujen kokoja ja värejä. Sitten pohdittiin hinnoittelua, someprofiilia ja kohderyhmää, tehtiin liiketoimintasuunnitelmaa ja myös demokimppuja. Opiskelijat pääsivät myymään ruusukimppuja tammikuun 2025 alussa.

– Me tykätään tehdä käsin asioita, ja tykkäämme kukista, sekä totta kai myös saada kukkia.
Myyntiä Tiktokista
Tähän mennessä Florever Flowersin ruusukimppuja on myyty noin 70 kappaletta, ja lisäksi yritys sai ison, 60 kimpun tilauksen nuorten Uskalla yrittää -kilpailun finaaliin.
Ruusukimput ovat niittäneet mainetta erityisesti Tiktokissa, jossa tytöt tekevät niistä esittelyvideoita ja muutakin sisältöä. Suosituimmalla videolla on melkein 80 000 näyttökertaa.
– Siinä mainitaan eri poikien nimiä ja sanotaan, että jos poikaystäväsi nimi on joku näistä, hänen pitää ostaa sulle kimppu meiltä, Kruus kuvailee.
– Sitten muistutamme esimerkiksi juhlapäivistä, kuten naistenpäivästä, Räkköläinen sanoo.
Kaikkein pienin, seitsemän ruusun minikimppu maksaa kahdeksan euroa ja onkin suosituin tuote.
– Kohderyhmämme ovat nuoret, ja minikimppuun heillä on varaa, Kruus kertoo.
Kallein, 50 ruusun kimppu puolestaan maksaa 40 euroa.
Nuoret toimivat pääosin Tiktokissa, ja Instagramissakin Forever Flowersilla on tili.
– Ollaan myös harjoiteltu kotisivujen tekemistä, mutta koemme, että some on helpompi, Karlsson sanoo.
Yrittäjyys on unelma
Vuosi yrittäjänä -ohjelma loppuu ensi syksynä. Karlsson, Kruus ja Räkköläinen eivät vielä tiedä, jatkaako heidän yrityksensä ohjelman loppumisen jälkeen.
– Ollaan me vähän mietitty, jos jatkaisimme, muttemme ole vielä saaneet mitään lopputulosta aikaan, Karlsson sanoo.
Mikäli he päättävät jatkaa yritystä, Vantaan Yrittäjät, kaupungin elinkeinopalvelut ja yrityskummit antavat neuvontaa seuraaviin askeleisiin.
Nuoret kertovat yllättyneensä siitä, kuinka paljon yrityksen perustamisessa ja sen pyörittämisessä on työtä.
– Ehkä silloin kun aloitimme, emme tienneet, kuinka paljon yritykseen pitää panostaa ja laittaa jaksamista, Karlsson sanoo.
– Että jaksaa kierrellä messuja ja käyttää vapaa-aikaa siihen koulunkin jälkeen, tehdä kimppuja ja vastailla Instagram-viesteihin vielä ennen kuin menee nukkumaan, Kruus miettii.
Kaikilla on kuitenkin jäänyt hyvä maku yrittäjyydestä. Erityisen hyvältä on tuntunut nähdä oman työnsä tulos ja kättensä jälki.
Erityisen hauskaa kolmikosta on ollut hauska kiertää tapahtumia ja kauppakeskuksia.
– Meillä on ollut ständejä, ja se on ollut kivaa tekemistä. Olemme jutelleet ihmisten kanssa ja saaneet sitä kautta uusia asiakkaita, Räkköläinen kertoo.
Karlsson kertoo, että yrittäjyys on tuttua, sillä hän tulee yrittäjäperheestä.
– Olisi se yrittäjyys sellainen unelma. Olen nähnyt kotona millaista se on, ja kotoa varmaan saisi tukeakin.
Vinkkaa meille juttuaihe!

Kaisu Puranen