YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Luottamus taksikuskeihin pohjalukemissa, korjaussarjasta toivotaan pelastusta: “Annetaan navigaattori asiakkaalle”
Lähitaksin toimitusjohtaja vaatii radikaaleja muutoksia taksilainsäädäntöön. – Luottamus takseihin on romahtanut, hän sanoo.
Lähitaksi on erittäin huolissaan asiakkaiden kasvavasta tyytymättömyydestä taksiliikenteeseen. Lähitaksin toimitusjohtaja Juha Pentikäinen tiivistää päällimmäisen ongelman yhteen lauseeseen.
– Yleinen luottamus takseihin on romahtanut.
Entisen liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin johdolla suunniteltu taksilaki astui voimaan vuoden 2018 heinäkuussa. Sen jälkeen ongelmat alalle ovat lisääntyneet.
– Ennen vuoden 2018 muutosta suomalaiset luottivat takseihin. Sanottiin, että mihin tahansa taksiin voi laittaa lapsensa ja antaa rahat kuljettajalle. Niin turvallisena sitä pidettiin. Nyt näin ei voi asiakkaiden mukaan tehdä, Pentikäinen pahoittelee.
Luottamuksen puute on seurausta osin epäselvästä hinnoittelusta.
– Koska enää ei ole yhtenäistä hinnastoa, asiakkaat eivät tiedä mistä hinta muodostuu. Yön pimeinä tunteina ei lueta taksin kyljessä olevia pienellä printattuja hinnastoja. Lisäksi jokaisen taksiyrittäjän hinnat voivat olla erilaisia.
Ongelmalistaan Pentikäinen lisää myös kuljettajien radikaalisti heikentyneen kommunikaatiokyvyn. Suomeksi tämä tarkoittaa kielitaitoa.
Kyse ei kuitenkaan ole siitä, etteikö maahanmuuttaja voisi toimia menestyksekkäästi taksialalla.
– Olemme kiitollisia, että maahanmuuttajat ovat löytäneet alan. He ovat viime vuosiin asti osanneet suomea riittävästi, mutta nyt alalla on kuljettajia, jotka eivät ole hankkineet riittävää kielitaitoa.
Koulutuksen puute lisää ongelmia
Päänvaivaa on aiheuttanut myös roimasti heikentynyt aluetuntemus. Pentikäinen kertoo karun esimerkin kuljettajasta, joka antoi navigaattorin asiakkaalle ja pyysi tätä näpyttelemään haluamansa määränpään osoitteen.
Syynä tilanteeseen Pentikäinen pitää koulutuksen puutetta.
– Alalle pääsee nykyisin ilman koulutusta ja se näkyy. Ennen kun taksiin halusi töihin, viranomaisvalvonnassa suoritettiin muun muassa aluetuntemuskoe. Nyt kun tätä ei ole, asiakkaat kertovat, että kuljettajat eivät aina osaa ollenkaan sitä aluetta, jossa toimivat.
Vuoden 2018 lainsäädäntöuudistuksessa alan koulutusvaatimus poistettiin kokonaan. Pentikäinen pitää päätöstä käsittämättömänä.
– Suomalaisessa yhteiskunnassa on aina painotettu koulutuksen merkitystä. Sitten yhtäkkiä yhdelle toimialalle sanotaan, ettei tarvita mitään koulutusta.
Vastauksena ongelmaan Lähitaksi laajensi omaa koulutustaan. Se edellyttää koulutuksen suorittamisen jokaiselta omalta kuljettajaltaan ja uudelta taksiyrittäjältä. Koulutuksen on läpäissyt viimeisen kahden vuoden aikana yli 1000 kuljettajaa.
Valtioneuvosto esitteli 15. lokakuuta eduskunnalle ”korjaussarjan” taksisääntelyn epäkohtien korjaamiseksi. Taksiluvan saaminen edellyttäisi jatkossa yrittäjäkoulutusta ja kokeen suorittamista. Uusi laki vaatisi taksiyrittäjiltä myös Y-tunnuksen jo taksiluvan myöntämisvaiheessa. Tällä hetkellä tunnuksen on voinut hakea jälkikäteen.
”Kuljettajia häädetään asemilta”
Lähitaksissa on seurattu järkytyksellä taksikentän välisiä sisäisiä riitoja, joista on raportoitu kentältä.
– Lähitaksin yrittäjät ja kuljettajat ovat saaneet kuulla suoranaisia uhkauksia toisilta taksinkuljettajilta eri taksiasemilla. Tätä olemme kuulleet useita kertoja.
Asemakaavaan merkityt taksiasemat ovat paikkoja, joihin jokainen taksiyrittäjä saa mennä. Osa taksiyrittäjistä on kuitenkin yrittänyt häätää muun muassa Taksi Helsingin ja Lähitaksin kuljettajia pois asemilta.
Pentikäinen tuomitsee käytöksen.
– Kuljettajillemme on sanottu, että tämä on meidän asema, lähde pois. Eräässä tapauksessa kuljettajamme autosta revittiin taksivalokupu katolta, kun tämä ei suostunut lähtemään pois asemalta. Arvatenkin tässä on kyse jonkinlaisesta reviirikiistasta, joka vaatii viranomaisselvitystä.
”Korjaussarja” ei vielä tyydytä
Pentikäinen kiittelee valtioneuvoston esittelemää korjaussarjaa, mutta näkee siinä myös selkeitä puutteita.
– Tärkeintä olisi ratkaista, miten taataan taksipalvelujen saaminen koko Suomessa. Tällä hetkellä isoissa kaupungeissa on järkyttävä ylikapasiteetti ja maaseudulta autot ovat hävinneet. Asiakkaan kannalta ylikapasiteetti ei haittaa, mutta maaseudulla on paljon väestöä, jotka ovat riippuvaisia takseista. Kuten vanhuksia. Heidän tarvettaan ei ole korjaussarjassa ratkaistu.
Lähitaksi toivoo muutosta myös nykyisen taksiluvan ja taksiajossa käytettävän auton välisen yhteyden varmistamiseen. Ehdotuksen mukaan edettäessä riskinä on Pentikäisen mukaan se, että liikenneluvan kopioita voidaan pahimmassa tapauksessa kaupata eteenpäin.
– Poliisin täytyy pystyä tarvittaessa varmistamaan, että liikenneluvan saanut auto on oikeassa käytössä. Jokaisessa luvassa tulisi olla lupaan kohdistettu auto. Muutoin riskin on kopioitujen lupien kauppaaminen esimerkiksi kaverille tai lainattuun autoon.
Eduskunnassa on Pentikäisen mukaan lupaavalta näyttävä tuki taksialan epäkohtien korjaamiseen.
Lähitaksi on autoilijoiden vuonna 1965 perustama taksien tilausvälitysyhtiö, jonka toiminta-alue on 24 kuntaa pääkaupunkiseudulla ja Uudellamaalla sekä Riihimäellä.
Kuva: Getty Images
Pauli Reinikainen
pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi