Nuoren yrittäjän Jamie Acostan mielestä yrittäjyys on tosi siistiä, jos on hyvä siinä, mitä tekee ja omaa tuotteen, josta ihmiset nauttivat ja ovat valmiita maksamaan. Kuva: BLOKKI Outdoor Lounge Bar & Kitchen

Maagisia kesähetkiä ja maailman paras työpaikka – Jamie Acosta tiimeineen on luonut unelmakeitaan merikontin ympärille

BLOKKI Outdoor Lounge Bar & Kitchen on nuorten yrittäjien, Jamie Acostan ja Juho Saaren luomus, jossa nautitaan työn hedelmistä päivittäin. Tämä innovatiivinen konsepti tuo esiin elämänilon ja yhteisöllisyyden, joista isot markkinointitoimistot voivat ammentaa inspiraatiota. Blokilla osataan pysähtyä hetkeen ja nauttia nyt, mikä näkyy niin asiakaspalvelussa kuin työntekijöiden hyvinvoinnissa.

Jamie Acosta, 24-vuotias yrittäjä ja BLOKKI-konseptin toinen perustaja, on idearikas ja innokas toimitusjohtaja, joka haluaa luoda maagisia kesähetkiä asiakkaille ja tarjota maailman parhaan työpaikan työntekijöilleen. Blokin ytimessä on merikontti, jossa ruokataika tapahtuu. Jamie esittelee streetfood-ravintolansa suosituinta annosta, Keep It Simple -comboa, joka sisältää loaded friesit cheddar-kastikkeella, pikkelöidyllä punasipulilla ja kevätsipulilla, friteerattua kananfilettä ja mummon reseptillä pikkelöityä kurkkua, sekä annoksen ehdottomana kruununa itsetehdyt aurajuustodipin ja jalapenovalkosipulidipin.

Jamie on kotoisin Espoosta, mutta joitakin vuosia sitten hän muutti Tampereelle opiskelemaan liiketaloutta ja yrittäjyyttä. Yrittäjähenkisyys ja uraorientoituneisuus ovat olleet osa Jamien elämää pienestä pitäen, äidin toimiessa vahvana roolimallina. Äidin hallinto- ja projektipäällikkötyön ja startuphenkisen tekemisen kautta saadut vaikutteet ovat muovanneet Jamiesta ihmisläheisen ja osaavan johtajan, joka osaa lukea ja ymmärtää ihmisiä.

Avoin, hymyilevä ja ilmiselvästi työstään innostunut Jamie tuo olemuksellaan mieleen maailmalla tunnetun kaimansa. Yrittäjyys tuli Jamielle hieman yllättäen, mutta hän on löytänyt siitä unelmiensa täyttymyksen.

– Tässähän pääsee tekemään just sitä, mitä mä olen aina halunnut, mutta sitä ei vaan tajunnut ennen kuin alkoi tekemään, Jamie kertoo.

Askel askeleelta ravintolayrittäjäksi

Opintojen alettua Jamie päätyi nopeasti mukaan erilaisiin projekteihin, kuten vetämään myyntitiimiä kaverin firmassa ja vastaamaan isossa IT-firmassa Pirkanmaan äänentoisto- ja AV-projekteista. Nämä tehtävät olivat nuorelle miehelle suuret saappaat täytettäviksi, sillä edellinen työntekijä oli lopettanut burnoutin takia. Tämä paineensietokoulu opetti Jamielle tärkeitä taitoja stressinhallinnasta ja johtamisesta, jotka tulivatkin heti käyttöön seuraavassa pestissä.

Koronan aikaan Jamie johti Espoon kuuden rokotuspisteen 34:ää työntekijää. Tämä tehtävä oli erityisen haastava, sillä siinä joutui käsittelemään ihmisten pelkotiloja liittyen rokotuksiin. Jamie seurasi ja kehitti asiakaspolkua, jotta rokotuspisteiden toiminta olisi mahdollisimman sujuvaa ja stressitöntä. Tästä ensimmäisestä isosta johtamispositiosta hän sai mukaansa paljon oppeja ison tiimin johtamisesta ja asiakaspalvelun merkityksestä.

Jamien työura jatkui henkilöstövuokrausfirmassa, jossa hän vastasi ravintoloiden työntekijöiden sijoittamisesta ympäri Tamperetta. Hän loi ja ylläpiti asiakkuuksia, etsi ja löysi oikeat ihmiset oikeisiin paikkoihin. Kymmenet onnistuneet rekrytoinnit vahvistivat hänen kykyjään henkilöstöhallinnassa ja asiakassuhteiden rakentamisessa, ja mikä tärkeintä, toi hänet ravintola-alan pelikentälle.

Lopulta Jamie päätyi työskentelemään projektinhallintahommiin ravintola-startupiiin Tampereella, missä hän innostui tuloksien mitattavuudesta ja siitä kuinka paljon hän pystyi vaikuttamaan yrityksen menestykseen.

– Silloin huomasin, että tämä ravintolahomma on oikeastaan aika siistiä, Jamie sanoo.

Jamie sai toimeksiannon löytää uudet vetäjät Näsijärven rannalla sijaitsevalle terassille.

– Tuli villi ajatus, että pitäisikö paikka ostaa itse, Jamie muistelee.

Pari kuukautta pohdittuaan hän kutsui tutun porukan palaveriin Moro Sky Bariin. Idean kerrottuaan muut eivät vakuuttuneet, mutta yksi kaveri innostui. Niinpä kolme vuotta sitten visio BLOKKI ulkoilma-olohuone -konseptista toteutui yhdessä Juho Saaren kanssa.

Ensimmäisen kesänsä nuoret yrittäjät pyörittivät toimintaa kyseisellä pikkutontilla, mutta asiakasmäärät kasvoivat nopeasti ja he alkoivat saada vakioasiakkaita. Jamie huomasi, kuinka paljon hän pystyi vaikuttamaan ihmisten elämään ravintolatoiminnan kautta, tuoden siihen ainutlaatuisen kokemuksen ja lämpöä, joka ei vaikuttanut ainoastaan asiakastyytyväisyyteen, vaan aidosti myös ihmisten elämiin. Tänä kesänä BLOKKI on siirtynyt uudelle spotille aiemman läheisyyteen, aivan Hiedanrannan Street Art -puiston ja tulevan ratikkapysäkin välittömään läheisyyteen – Hiedanrannan tehtaan sisäpihalle.

Ulkoilma-olohuoneen visio: Streetfoodia fine dining -palvelulla

Jamie ja Juho ovat onnistuneet luomaan Blokkiin fine dining -ravintolakokemuksen, jossa asiakkaat eivät tule vain ruoan vuoksi, vaan kokonaisvaltaisen elämyksen takia, jolloin ruokakin maistuu entistä paremmalta.

– Meidän alkuperäinen idea oli, että olisi siistiä olla oma paikka, missä voisi hengata ja viettää aikaa kavereiden kanssa, ja asiakkaat olisivat myös sun kavereita, Jamie kertoo.

Tampereelta puuttui tällainen paikka. Useat kaupungin terassit olivat tunkkaisia tai liian ruuhkaisia, joten Jamie ja Juho päättivät luoda jotain omaa ja ainutlaatuista. Tavoite oli tarjota rento ulkoilmatila, jossa olisi virvokkeita ja hyvää ruokaa sekä live-keikkoja ja tapahtumia. He kehittivät ruokatuotteen, joka osoittautui niin hyväksi, että ihmiset rakastuivat siihen heti. Ensimmäiset kaksi vuotta menivätkin pitkälti ruoan myynnin parissa, ja alkuperäinen unelma jäi odottamaan toteutumistaan.

Aluksi he myös kuvittelivat, että asiakkaat olisivat pääosin heidän kaltaisiaan, mutta Blokin ydinasiakasryhmää ovat nuorten aikuisten lisäksi myös kaveriporukat ja pariskunnat iästä riippumatta sekä lapsiperheet.

Toisena toimintavuotena BLOKKI avasi kolme uutta paikkaa: Härmälänrannan keskustassa, Sorsapuistossa ja heidän alkuperäisellä lippulaivapaikallaan Hiedanrannassa. MM-kisojen aikaan yritys järjesti kisakatsomoita ja jokaisena iltana pelejä oli katsomassa 70 katsojaa. Se toi yrittäjille ensimmäisen maistiaisen oheistapahtumien järjestämisestä ja intoa jatkaa vastaavan toiminnan kehittämistä.

– Skaalattiin kolmeen ravintolaan melko nopealla tahdilla, mutta sitten huomattiin, ettei se välttämättä ollutkaan optimaalisin tapa kehittää toimintaa, vaikka se liiketoiminnallisesti olikin onnistunut steppi. Konsepti oli pitkälti henkilöitynyt Juhoon ja minuun, eikä meillä ollut mahdollisuutta revetä joka suuntaan siten, että palvelumme laatulupaus pysyisi. Aiemmin tämä oli meidän omaa spekulaatiotamme ja intuitiota, nyt se näkyy myös datassa, Jamie kertoo.

– Kun viime vuonna kaikki energiamme meni kolmen ravintolan perusoperaatioiden ylläpitoon, tänä vuonna kaikki fokus voidaan oikeasti keskittää laadun ylläpitoon, myynnin kehitykseen sekä tapahtumatoimintaan. Isossa kuvassa tää on ehdottomasti merkittävämpi siirto kuin kasvu ravintoloiden määrää lisäämällä. Fiksu päätös näkyy myös liikevaihdossa, ollaan näillä näkymin ylittämässä viime vuoden luvut reippaasti, Jamie iloitsee.

Maagisia kesähetkiä

Jamie kertoo intohimoisesti tapahtumistaan, kuten BLOKKI Live-konseptista, joissa festaritason äänentoisto ja nopeasti pystytettävä lava luovat ainutlaatuisen tunnelman.

– Terassi täyttyy ihmisistä, jotka tulevat nauttimaan hyvästä musiikista ja viettämään ihania kesäiltoja ystäviensä kanssa, Jamie kertoo.

Lipunmyyntiä ei ole, mikä tekee tapahtumiin osallistumisesta helppoa ja matalan kynnyksen toimintaa.

– Asiakkaat voivat tulla vaikkapa yksille, viettämään rentoa kesäiltaa ilman sen suurempia suunnitelmia, Jamie mainitsee.

Tämä konsepti tuo mieleen Keski-Euroopan ilmapiirin, jossa ulkoilmaelämä ja rento yhdessäolo ovat keskiössä.

Jamie ja Juho ovat rakentaneet Blokin ympäristön huolellisesti, jotta se houkuttelee ohikulkijoita pysähtymään. Terassin ulkopuolella on paljon informaatiota paikasta ja sen tarjonnasta, mikä madaltaa kynnystä tutustua paikkaan.

Blokilla on hollantilaisen arkkitehdin suunnittelema sauna, joka on juuri kunnostettu. Kaksi pukuhuonetta ja kunnon vessat ovat asiakkaiden käytössä. Paikan värikkäät kontit on maalannut Jamien serkku Viivi Vierinen eli VivMagia, joka tunnetaan monien maalaustensa lisäksi Käärijä-muraalistaan Vantaalla.

Hiedanrannan graffiteistaan tunnettu punatiilinen teollisuusalue, jossa BLOKKI sijaitsee, on muutenkin kehittymässä nopeasti.

– Tässä meidän kontin takana on suuri tapahtuma-aukio, jossa on mahdollista järjestää isompiakin tapahtumia. 10–15 vuoden kuluttua tämä paikka näyttää aivan erilaiselta. Tähän tulee kerrostaloja ja ratikkakiskot päättyvät tänne. Tää sijainti tulee selkeästi olemaan sellainen kulttuurin keskittymä, Jamie visioi.

BLOKKI on paikka, jossa unelmat ja visiot kohtaavat todellisuuden.

– Se on siistein juttu tässä, että kaikki, mitä me halutaan tehdä, on mahdollista täällä Hiedanrannassa. Siitä iso kiitos myös Hiedanrannan kehitykselle, joka mahdollistaa meidän toiminnan ja kasvun alueella.

Unelmaduuni, joka nojaa dataan ja arvopohjaiseen tekemiseen

Jamie on oivaltanut yrittäjyyden arvon.

– Oon tajunnut sen parin vuoden aikana, että yrittäjyys on tosi siistiä, jos sä oot hyvä siinä mitä teet ja sulla on tuote, jota ihmiset on valmiita ostamaan ja, josta ne nauttii, Jamie toteaa.

Hän korostaa rehellisyyden merkitystä yrittäjyydessä, niin itselle kuin asiakkaillekin.

– Pitää arvostaa niitä juttuja, joissa olet oikeasti hyvä ja koittaa niiden ympärille rakentaa se liiketoiminta. BLOKKI on täydellinen tuotos mun tähän asti kokemistani asioista, Jamie kertoo.

Kontin tiskillä käy jatkuvasti Wolt-kuskeja, mikä kävi ilmi tämän jutun haastatteluhetkelläkin.

– Woltista saadaan paljon dataa, mitä voidaan hyödyntää, Jamie kertoo.

Heillä on Tampereen paras uudelleentilausprosentti, mikä osoittaa, että asiakkaat palaavat kerta toisensa jälkeen.

– Se kertoo, että meillä on paljon vakkariasiakkaita, jotka nimenomaan valitsevat meidät, vaikka eivät pääsisi paikan päälle, toteaa Jamie tyytyväisenä.

Woltin ja Foodoran myynti muodostaa noin 20 prosenttia kokonaismyynnistä. Jamie selittää, että sadepäivinä, kun terassi on tyhjä, he voivat keskittyä ulosmyyntiin ja käyttää ajan hyödyksi tekemällä markkinointimateriaalia, siivoamalla tai pitämällä TikTok-liveä.

– Sadepäivinä me voidaan laittaa luukut kiinni ja myydä Wolttia. Jos ei todella ole muuta tekemistä, työntekijä
voi soittaa kaverit hengaamaan ja katsomaan Netflixiä.

Jamie Acostan ja Juho Saaren alkuperäinen idea oli oma paikka, missä voisi hengata ja viettää aikaa kavereiden kanssa. Paikka, jossa asiakkaatkin olisivat kavereita. Kuva: BLOKKI Outdoor Lounge Bar & Kitchen

Blokin tiimipäiviin tuskin tarvitaan ulkopuolista arvokonsulttia kertomaan, miten työpaikan kulttuuria kehitetään. Tekeminen kumpuaa yhdessä pohdituista arvoista, joista puhutaan yhtä luontevasti kuin dippikastikkeista. Moni perinteinen ravintolabisneksen edustaja voisi olla toiminnasta ihmeissään, mutta ehkä se on juuri se syy, minkä takia blokkilaiset kokevat olevansa juuri oikeassa työpaikassa, ja se taas näkyy asiakaspalvelun laadussa ja liiketoiminnan kasvussa.

Jamie tiivistää Blokin mission kahteen päätehtävään.

– Eka tehtävä on se, että luodaan ikimuistoisia kesähetkiä ihmisille Tampereella ja toka on se, että luodaan maailman paras työpaikka meidän työntekijöille.

Näiden lisäksi hän kokee henkilökohtaisesti merkitykselliseksi roolinsa toimitusjohtajana ja mahdollisuuden vaikuttaa yrityksen työkulttuuriin. Kolmen vuoden aikana Blokilla on ollut noin 25 työntekijää.

– Meillä tuntipalkka on noin neljätoista euroa, joka lisien kanssa on mielestämme ravintola-alalla tosi kilpailukykyinen. Haluamme maksaa työntekijöille heidän ansaitsemansa korvauksen siitä kullanarvoisesta panoksesta, jonka he tarjoavat meille. Jokainen työntekijä on meidän brändin ambassadori. Brändi on meille kaikki kaikessa. Rekrytointi on meillä tehty tosi tarkkaan, joten se mistä me käytännössä työntekijöille maksamme on se, että he ovat juuri niitä energisiä ja aitoja omia itsejään, joina me heidät tunnetaan, Jamie sanoo.

Jamie ja Juho ovat luoneet työympäristön, jossa elämä saa olla hauskaa.

– Meille on monta kertaa sanottu, että ette te voi noin tehdä. Silloin mä oon aina miettinyt, että miksei. Me tehdään tätä kuitenkin työntekijöitämme ja asiakaskuntaamme varten, toteaa Jamie.

Blokin tiimipäiviin tuskin tarvitaan ulkopuolista arvokonsulttia kertomaan, miten työpaikan kulttuuria kehitetään. Tekeminen kumpuaa yhdessä pohdituista arvoista, joista puhutaan yhtä luontevasti kuin dippikastikkeista.


Tämä on helppo uskoa. Kontin tiskillä asiakkaita palvelee hymyilevä työntekijä, joka kertoo ylpeänä kielitaitonsa kehittyneen. Hän vakuuttaa puhuvansa asiakkaille aina suomea ja kääntävänsä englannille vain, jos asiakkaat niin toivovat. Jamie uskoo, että Blokin konseptiin sopii monikielisyys. Työntekijä kehuu Jamieta ja Juhoa erittäin mukaviksi ja huomaavaisiksi. Hänellä on paljon musiikkiprojekteja käynnissä, ja työnantajat ovat ymmärtäväisiä sen suhteen. Hän ei haluaisi, että kesä loppuu koskaan.

– Working here has made me love people more, työntekijä kiteyttää.

Blokin tavoitteena on olla maailman paras työpaikka työntekijöilleen, sanoo toimitusjohtaja Jamie Acosta. Kuva: BLOKKI Outdoor Lounge Bar & Kitchen

Pisteet yhdistyvät ajan myötä

Vaikka Jamie on nuori, hän on jo ehtinyt kokea yhden uran verran työelämää. Hän on joutunut tekemään kompromisseja, kuten nopeuttamaan opintojaan ja jättämään osan opiskelijaelämästä väliin.

– Toisaalta nyt pääsen nauttimaan sitä ihka oman tiimin kanssa, hän naurahtaa.

Steve Jobsin viisaus, että pisteet voi yhdistää vasta jälkeenpäin, on konkretisoitunut Jamien elämässä.

– Nyt niitä pisteitä on voinu yhdistellä jo aika monta, nuori yrittäjä toteaa.

Jamie on analyyttinen ja urahenkinen ihminen, joka saa dopamiininsa yrittäjyydestä. Hän muistelee haaveilleensa työskentelystä isossa markkinointitoimistossa projektipäällikkönä. Nyt hän katselee kännykästään videoita edelliseltä illalta, jolloin he BLOKKI Live -tapahtuman jälkeen ottivat koko työporukan voimin paikkaa haltuun. Sauna oli 120 asteessa ja kukin heitti vuorollaan DJ-keikkaa.

– Tää mun arki on juuri sellaista kontenttia, mitä suurilta mainostoimistoilta tilataan kovalla rahalla isojen firmojen mainoskanaviin, Jamie sanoo pilke silmäkulmassaan.

Viime vuonna Jamie alkoi huomata työnsä hedelmiä ja nyt hän tuntee keräävänsä niitä jatkuvasti.

– Mä en ole oikeesti vuosiin ollut näin rentoutunut.

Hän on juuri menossa viiden päivän vapaalle mökille ilman stressiä, ja vaikka sesonki on parhaimmillaan, hänellä ei ole kiirettä takaisin.

Yrityksellä on Woltissa Tampereen paras uudelleentilausprosentti, mikä osoittaa, että asiakkaat palaavat kerta toisensa jälkeen. Kuva: BLOKKI Outdoor Lounge Bar & Kitchen

Good karma – hyvä kiertää

Jamien ultimate unelma on kehittää Blokkia edelleen.

– Seuraavaksi on suunnitteilla hommata isompi merikontti tähän, sellanen 20-metrinen, hän kertoo.

Tiiminsä kanssa yrittäjät suunnittelevat myös uutta ravintolakonseptia, jossa yhdistyvät nykyiset ideat, mutta fiinimmällä twistillä.

– Viiniä ja livejatsia ja semmoista.

Konseptia hiotaan seuraavassa työntekijäillassa, jossa koko porukka kokoontuu tekemään ruokaa ja viettämään mukavaa aikaa yhdessä. Lisäksi Jamie haaveilee drive-in -leffateatterista, joka voitaisiin pystyttää terassin taakse.

– Loppukesästä voisi olla sen aika. Tuolla katolla on videotykki jo valmiina ja leffan voisi heittää talon seinälle.

Jamie tiedostaa, että kaikki ideat eivät välttämättä ole taloudellisesti kannattavia heti, mutta hän uskoo pitkäjänteiseen hyvän tekemiseen.

– Mulle ei oo mitään väliä, että tekeekö se homma miinusta, jos tänne tulee 20 ihmistä ja voin itse siinä tyttöystävän kainalossa katsoa leffaa ja se on kaikille spesiaali juttu.

Jamie on sitoutunut luomaan ainutlaatuisia kokemuksia asiakkailleen ja uskoo, että se tuo hyvää takaisin jossain vaiheessa, jossain muodossa.

Blokin liiketoiminta perustuu suosituksiin ja asiakaspalautteeseen. Jamie painottaa, kuinka tärkeää on kohdata asiakkaat henkilökohtaisesti ja tarjota heille pieniä yllätyksiä, kuten limsa Wolt-kuskille tai jotakin kivaa ekstraa asiakkaalle.

– Meidän perehdytyspaketissa työntekijöille on ihan kokonaan oma slaidi, jonka otsikko on Good karma. Siinä puhutaan juuri tästä ja meidän työntekijät on omaksuneet jutun todella hienosti, avaa Jamie HR-johtamisen malliaan.

Jamie muistaa monet asiakkaansa henkilökohtaisesti ja vaalii näitä suhteita.

– Eräs asiakas kolmen vuoden takaa tulee vähintään kymmenen kertaa kesässä. Muistan tasan tarkkaan
hänen tilauksen, sillä se on joka kerta sama, Not so small -annos jalopenovalkosipulidipillä ja olut
lasipullossa, Jamie nauraa.

Tällainen asiakaslähtöinen toiminta on rakentanut Blokin mainetta.

On vielä podcast-projekti, jota tukee norjalainen teknologiayritys. Ja noin kymmenen muuta ideaa, joita ei kaikkia ehdi esitellä tässä. Nähtäväksi jää, mitä kaikkia pisteitä Jamie saakaan yhdistellä kolmen seuraavan vuoden päästä.

BLOKKI Outdoor Lounge Bar & Kitchen -konseptin taustalla oleva Hype Group Oy Yrittäjien jäsenyritys ja sen oma paikallisyhdistys on Tammerkosken Yrittäjät.

Teksti: Sanna Seiko Salo
Kuvat: BLOKKI Outdoor Lounge Bar & Kitchen