YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Maahantuojat ja viejät: Onko EORI-tunnus haettu? – Veneyrittäjä: ”Koko Brexit-taisteluajan olemme rakentaneet markkinaa”
Jos toimit maahantuojana tai viejänä, tarvitset EORI-tunnuksen. Tulli kiirehtii yrityksiä hakemaan tunnusta ja hoitamaan suomi.fi sähköisen tunnistautumisen ja valtuutukset kuntoon.
– Olemme pikkuisen huolissamme pk-yritysten valmistautumisen tilasta. Jos edellä mainitut eivät ole kunnossa, niin prosessi alkaa heti tökkiä, kertoo Tullin asiakasneuvonnan päällikkö Annika Salokannel.
Salokanteleen mukaan on positiivista, että Brexitiin liittyvät kysymykset ovat lisääntyneet Tullin neuvonnassa viime viikosta alkaen. EORI-numero haetaan Tullin asiointipalvelusta. Suomi on 20.10 mennessä myöntänyt tunnuksen noin 13 000 suomalaiselle yritykselle. Britannian ja EU:n välisen tulevan suhteen neuvottelut ovat vielä kesken. Vuoden 2021 alussa joillakin aloilla saatetaan pudota sopimuksettomaan tilaan.
Brexitin jälkeen jokaisesta Britanniasta tulevasta tai sinne lähtevästä tavarasta on tehtävä tulli-ilmoitus. EORI-numero on tulliasioinnin yritystunnus, jota yritys käyttää asioinnissa EU-maiden tulliviranomaisten kanssa. Brexitin siirtymäajan päättyminen vaikuttaa muun muassa tuotteiden alkuperäselvityksiin, lupa- ja rekisteröintiasioihin sekä tulliselvitykseen ja eri tullimenettelyjen soveltamisperiaatteisiin erosopimuksen siirtymäajan päättymishetkellä ja sen jälkeen.
Brittiläisten yritysten kanssa kauppaa tekee noin 17 000 suomalaisyritystä.
Kuinka kalliiksi Brexit tulee perinteikkäälle venetehtaalle?
Kälviällä Nord Starin venetehtaalla on selvitetty veneiden viennin kohtaloa vuodenvaihteessa, kun Britannia jättää EU:n. Perheyrityksen jatkaja Simon Lindkvist kertoo, että tämänhetkisen tiedon mukaan veneala on pääsemässä aika helpolla. Lindkvist on saanut venealan EU:n ja Britannian välistä kauppaa koskevat tiedot heidän jälleenmyyjältään.
– Näillä näkymin venealalle ei ole tulossa tullimaksua. Toki tämä voi vielä muuttua. Tämä on iso asia koko venealalle. Maahantuojasopimuksia pitää muuttaa niin, että he eivät ole maahantuojia vaan jälleenmyyjiä. Toinen asia, mihin tulee muutoksia, on, että Englantiin tulee oma CE-merkki. Tässä on vuoden siirtymäaika.
Lindkvistin mukaan Englannin CE-merkinnässä on lähes samat kriteerit kuin EU:ssa. Tällä hetkellä veneiden CE-merkintä kertoo, että veneet täyttävät EU:n vaatimukset veneille.
– Tästä sertifioinnistakin selviämme aika helpolla. Arviomme mukaan, muutos kauppasuhteessa ei tule kovin kalliiksi. Sertifiointi ei ole niin kallista verrattuna tulleihin, viime viikosta Nord Staria valmistavan Linex-Boatin toimitusjohtajana toiminut Simon Lindkvist arvioi.
Nord Star myy muun muassa Norjaan, Pohjois-Amerikkaan ja Singaporeen. Britannian osuus liikevaihdosta on tällä hetkellä noin viisi prosenttia, mutta markkina on kasvussa.
Yrityksellä on ollut EORI-tunnus käytössä jo pitkään tullauksia varten.
– Aloitimme 2,5 vuotta sitten Englannissa uuden myyjän kanssa. Koko Brexit-taisteluajan olemme rakentaneet markkinaa, ja nyt työ rupeaa tuottamaan hedelmää. Uskomme, että tulemme ainakin tuplaamaan Englannin-myynnin tulevana vuonna.
– Vaikka on Brexit ja korona päällä, Englannissa on aika hyvä kuhina venepuolella. Kun matkustamista ei suositella, tarvitsevat ihmiset tekemistä, se näkyy meillä kysynnässä.
Oletko tähän asti toiminut vain EU:n sisämarkkinoilla? – Muutos on Brexitin koittaessa suuri
Brexit on suuri haaste niille yrityksille, jotka tähän asti ovat toimineet ainoastaan EU:n sisämarkkinoilla.
Jos yritys käy jatkossa kauppaa Britannian kanssa, sen on noudatettava tulliselvitysmenettelyjä, jotka ovat kolmansien maiden kanssa käytävässä kaupassa pakollisia. Tulli muistuttaa, että yritysten pitää hankkia tietoa siitä, mitä kaupankäynti EU:n ulkopuolisten maiden kanssa edellyttää ja mitä vaatimuksia kolmansien maiden tuotteiden on täytettävä, ennen kuin ne voidaan tuoda EU:n sisämarkkinoille.
– Ne yritykset, joille kolmansien maiden kauppa on ihan uutta, pitäisi perehtyä tulliselvitykseen. Näin siitä huolimatta vaikka antaisi huolintaliikkeen tehtäväksi, sillä tavaranhaltija on vastuussa siitä, tarvitaanko mahdollisesti jotain lupia, Tullin Salokannel muistuttaa.
Kun Katso-tunnistautuminen loppuu vuoden lopussa, on tärkeää, että yritykset olisivat ottaneet Suomi.fi tunnistautumisen käyttöön.
Lisätietoa löytyy Tullin sivuilta. Suomen Yrittäjät järjestää Tullin kanssa Brexitinfo yrityksille -maksuttoman webinaarin 4. marraskuuta. Tulli avaa loppuvuodesta yrityksille erillisen Brexit-tukipuhelinpalvelun.
*Juttua päivitetty 20.10 klo10.00: lisätty tieto Suomen myöntämien EORI-tunnusten määrästä.
Riikka Koskenranta
riikka.koskenranta (at) yrittajat.fi