25.9.2019 klo 12:56
Uutinen

Maailmalla tutkittua: Tunnetut kappaleet kasvattavat kassakoneen kilinää “hissimusiikkia” paremmin

Taustamusiikkilupia hallinnoivan GT Musiikkiluvat -yrityksen mukaan musiikkivalinnat voivat lisätä yrityksen myyntiä jopa lähes kolmanneksella.

Tunnettuja kappaleita sisältävä taustamusiikki on helppo tapa lisätä viihtyvyyttä, ja se voi olla merkittävä tekijä jopa yritysten myynnin kannalta.

Gramexin ja Teoston vuonna 2016 perustama yhteisyritys GT Musiikkiluvat Oy kertoo, että laadukas taustamusiikki lisää tutkitusti asiakkaiden yrityksessä viettämää aikaa sekä ostosten määrää.

GT Musiikkiluvat kertoo, että mikäli musiikki ei niin sanotusti toimi, ongelmana on usein yrityksen brändiin sopimaton musiikkivalinta tai liian korkea äänenvoimakkuus. Musiikittomuudellakin on negatiivisia vaikutuksia asiakkaaseen.

Yrityksen mukaan taustamusiikkivalinnat voivat nostaa myyntiä jopa yli 30 prosentilla.

Ulkomailla on havahduttu siihen, että tunnetun taustamusiikin käyttö kannattaa: samalla, kun laatuun panostaminen on kasvanut, tuntematon “hissimusiikki” laskee selvästi suosiotaan.

Esimerkiksi Tanskassa on siirrytty soittamaan enemmän kaupallista tekijänoikeuksilla suojattua musiikkia, kun taas tuntemattoman hissimusiikin markkinaosuus on laskenut puolessatoista vuodessa yhdeksästä kolmeen prosenttiin.

Toinen keskeinen kansainvälinen trendi on vastuullisuus. Kun yrityksessä hyödynnetään taustamusiikkia asianmukaisin luvin, musiikin tekijät ja esittäjät saavat työstään korvauksen. Näin yritykset osaltaan tukevat rikasta ja monipuolista työtä kulttuurin eteen.

Trendit ovat vaikuttaneet myös siihen, että tunnetun taustamusiikin soittamiseen vaadittavien lupien hankkiminen koetaan hyödyllisenä sijoituksena sekä vastuullisena, kestävänä toimintana.

Laadukasta, tekijänoikeuksin suojattua taustamusiikkia saa käyttää hankkimalla asianmukaiset musiikkiluvat. Suomessa lupia hallinnoi Teoston ja Gramexin omistama Musiikkiluvat.fi.

Musiikkiluvat.fi:n tehtäviin kuuluu lupamyynnin ohella yrittäjien auttaminen tunnetun taustamusiikin hyödyntämisessä.

– Pyrimme tekemään Suomessa paljon tutkimustyötä tunnetun taustamusiikin käytöstä ja sen hyödyistä, jotta asiakkaamme saavat kaipaamiaan referenssejä. Haemme myös jatkuvasti lisää kumppaneita tutkimustyöhön, Musiikkilupien toimitusjohtaja Harri Kaasinen kertoo.

toimitus (at) yrittajat.fi