YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

2.4.2019 klo 08:02
Uutinen

Magisso teki kattauksen lentoyhtiöiden bisnesluokkaan – mahdollisuudet suuriin kasvuharppauksiin

Lufthansa-konsernin tytäryhtiön omistava Spiriant pyysi Magissoa suunnittelemaan bisnesluokan kattauksen.

Suomalainen muotoilutuotteiden valmistaja Magisso on tehnyt sopimuksen lentokonetavaroita valmistavan Spiriantin kanssa business-luokan Airwaves-kattaussarjastaan. Se esitellään tänään tiistaina alkavilla World Travel Catering & Onboard Services -messuilla Hampurissa, Saksassa.

Spiriant on saksalaisen Lufthansa-konsernin tytäryhtiön LSG Groupin omistuksessa. LSG Groupilla on 75 vuoden kokemus in-flight-palveluiden tuottamisesta ja sen vuoden 2017 liikevaihto oli 3,2 miljardia euroa.

Airwaves on Magisson historian suurin yksittäinen kokoelma ja se sisältää 13 lentokonekäyttöön tarkoitettua air catering -tuotetta.

Toimitusjohtaja Juhani Sirénin mukaan Magissoa pyydettiin tekemään mallisto.

–Tässä vaiheessa on vaikea sanoa, mitä sopimus tarkoittaa Magissolle kasvumielessä, mutta toivon, että se on hyvä alku johonkin ja suomalainen muotoilu pääsee maailmanlaajuisesti esiin, Sirén sanoo.

Kattauksen kappalemäärät ovat ainakin suuria. Sirénin mukaan pienen lentoyhtiön kattaus voisi olla 20 000- 50 000 kappaletta yhtä tuotetta riippuen lentokonelaivueen koosta. Esimerkiksi Lufthansa ei kuitenkaan ole pieni lentoyhtiö. Spiriantin kautta mallisto on vapaasti ostettavissa muillekin lentoyhtiöille.

– Kun yhtiö lentää pitkiä matkoja laajarunkokoneilla, bisnesluokan kattauksen kappalemäärät voivat olla 5-10-kertaisia pienen yhtiön kattaukseen verrattuna. Alessi-brändi on toimittanut yhdysvaltalaiselle Delta-yhtiölle pitkälti toistakymmentä miljoonaa tuotetta, Sirén kertoo.

Magisso on perustettu helsingissä vuonna 2008. Sen pääkohderyhmä on kansainväliset retail-, b-to-b- ja asiakaslojaliteettikohderyhmät. Sen suurimmat markkina-alueet ovat Saksa ja Pohjois-Amerikka. Yli 90 prosenttia noin kolmen miljoonan euron liikevaihdosta tulee ulkomailta. Yritys työllistää 15 työntekijää, joista viisi on yhdysvaltalaisen tytäryhtiön palveluksessa.

Elina Hakola

elina.hakola (at) yrittajat.fi