YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Sannäsin Kartanon johtaja Johanna Sainio kertoo asiakkaiden olevan yhä kiinnostuneempiä ympäristöasioista.
3.11.2023 klo 08:40
Uutinen

MaRaTa-alalla vastuullisuusasiat ovat nyt esillä ennennäkemättömällä tavalla – juuri julkaistu käsikirja auttaa pk-yrityksiä hahmottamaan, mitä ja miksi kannattaa tehdä

MaRaTa-alan yrityksiltä odotetaan enenevissä määrin ympäristövastuullista toimintaa. Suuremmille yrityksille asetetut mittaus- ja standardivaatimukset siirtyvät tuotanto- ja palveluketjussa eteenpäin matkailu- ja ravintola-alan yrityksille, ravintoloille, majoitusyrityksille, kokouspaikoille ja elämyspalveluille.

Porvoolaisessa Sannäsin kartanossa on huomattu myös asiakkaiden kasvanut kiinnostus ympäristöasioihin viimeisen vuoden aikana.

– Erityisesti yksityishenkilöt huomioivat vastuullisuuden ja ympäristöasiat. Osalle yritysasiakkaista ympäristösertifikaatti on kaupan ehto. Meillä ympäristöasiat ovat tärkeitä ja meille on myönnetty Green Key ja Sustainable Travel Finland -sertifikaatit, kartanonjohtaja Johanna Sainio kertoo.

Kartano kertookin vastuullisuustyöstään selkeästi verkkosivuillaan.

Digitalisaatio tuo käytännön ratkaisuja fiksuihin resurssivirtoihin

Ympäristöinvestoinnit, ekotehokkuus ja kiertotalous – alkuun pääseminen vaatii yritykseltä vähintään aikainvestointia. Miten päästä liikkeelle riittävän kevyesti ja saada aikaan tuloksia kustannustehokkaasti?

Digitalisaatio on yksi kulma, jolla taklata vihreän siirtymän toimia. Näkökulmana se on laaja ja kattaa paljon toimia etenkin asiakas- ja henkilöstötarpeen ja raaka-aine- ja energiavirtojen ennakoimisesta, mittaamisesta, ohjaamisesta ja optimoinnista aina raportoimiseen saakka.

Hyvinkääläisen Ravintola Obelixin ravintolapäällikkö Sanni Laitila kertoo, kuinka yrityksessä on lähdetty kehittämään digiratkaisuja.

– Otimme käyttöön mobiilikassan pääkassan oheen, että voimme luopua blokkivihkosta ja kynästä. Hävikin vähentämiseksi olemme kehittäneet taustalle digitaalisia merkitsemisjärjestelmiä, Laitila kertoo.

Ravintola Obelix oli mukana Digi+Hiiletön -hankkeessa, jossa tulevaisuuteen katsovat uusmaalaiset MaRaTa-alan pk-yritykset lähtivät asiantuntijoiden tuella etsimään ratkaisuja ja taklaamaan vihreän siirtymän haasteita digitaalisin keinoin omassa yrityksessään.

Katso Ravintola Obelixin ja muiden yritysten esimerkkejä niiden kehittämisprojekteista Hankkeen matkassa -videosta.

Käsikirjasta hyvin jäsennellyt tehtävät oman kehittämistoiminnan tueksi

Digi-Hiiletön -hankkeen opit on kiteytetty pk-yrityksille tarkoitettuun käsikirjaan, joka on nyt kaikkien saatavilla. Se sisältää muun muassa hyödyllisiä pohjia, joilla analysoida ja lähteä liikkeelle omassa yrityksessä kohti vihreää siirtymää. Käsikirja huomioi niin datan merkityksen kuin henkilöstön ja heidän osaamisen johtamisen muutosprosessissa.

Löydät käsikirjan täältä.

Haaga-Helian yliopettaja Altti Lagstedt esitteli käsikirjan hankkeen loppuseminaarissa maanantaina 30.10.2023.

 – Muutos tapahtuu aina ihmisten kautta. Tarvitaan niin halukkuutta kuin osaamista, Lagstedt kiteytti.

DigiHiiletön-sivustolta löydät lisäksi muun muassa hankkeen tuottamat webinaaritallenteet:

  1. Digi kohtaa vihreyden – uudet teknologiaratkaisut ekotehokkuuden tukena
  2. Datanhallinta ja järjestelmien väliset integraatiot MaRaTa-alalla
  3. Digitalisoinnin vaiheet, menetelmät ja kokemukset
  4. Standardit ja sertifikaatit pk-yrityksen kehittämistyössä
  5. Miten mitata vihreää siirtymää – näkemyksiä ja työkaluja