Marianne Lehikoinen
31.8.2022 klo 09:23
Uutinen

Marianne Lehikoinen teki rohkean täyskäännöksen ja asettaa yritykselleen suuria tavoitteita – 100 000 euron kuukausimyyntiä seuraa kansainvälistyminen

Marianne Lehikoinen käänsi yrityksensä suunnan menestyksekkäästi, kun hän satsasi premium-asiakkaisiin. Seuraavaksi yritys lähtee kansainvälisille markkinoille.

Sosiaalisen median markkinoinnin ammattilainen ja asiantuntijapalveluita verkkovalmennuksina myyvä Marianne Lehikoinen on saanut kesän mittaan julkisuutta, sillä toukokuussa hänen yrityksensä CG Company saavutti suuren tavoitteen: yrityksen toukokuun myynti ylitti 100 000 euroa.

Yrityksen liikevaihto on tältä vuodelta Lehikoisen mukaan jo yli puoli miljoonaa euroa. Tavoite on nostaa se miljoonaan tänä vuonna tai viimeistään ensi vuonna.

Menestys on vaatinut rohkeata suunnan muutosta. Se tapahtui muutamassa kuukaudessa. Viime vuonna yrityksen liikevaihto oli 78 000 ja tulos yhdeksän tuhatta euroa.

– Minun piti saada rahaa kassaan ja toiminta kannattavaksi, Lehikoinen toteaa.

Nuoresta pitäen

Lehikoinen aloitti muotiblogin 15-vuotiaana, kun blogit olivat uusinta uutta. Blogi ei ollut suuri bisnestarina, mutta antoi lisätuloja yksinhuoltajaäidin tyttärelle. Sitäkin enemmän bloggaaminen antoi kokemusta ja loi pohjan asiantuntijuudelle.

– Alalla ei ollut konkareita. Kaikki aloittivat somessa tuolloin reilu kymmenen vuotta sitten. Se on ollut hyvä ponnahduslauta, Lehikoinen sanoo.

Hän keräsi myös aineetonta pääomaa: näkyvyyttä ja seuraajia.

Ensimmäisen yrityksensä Lehikoinen perusti vuonna 2017. Hän teki somemanagerointia yrityksille. Tuolloin tavoite oli työllistää vain itsensä.

– Se oli työ, johon olin päätynyt, mutta se ei ollut intohimoni. Halusin luoda suurempaa vaikuttavuutta tasa-arvon, naisten ja naisyrittäjien sekä pienten yritysten hyväksi. Halusin myös rakentaa isompaa bisnestä, Lehikoinen kertoo.

Nuorten naisten auttaminen on Lehikoista lähellä. Hänen on täytynyt perustella omaa asiantuntijuuttaan. Omassa lähipiirissä ei ollut yrittäjiä, eikä varsinkaan nuoria, saati värillisiä yrittäjiä. Mielikuva yrittäjästä oli keski-ikäinen valkoihoinen mies.

Lehikoinen jakaa avoimesti kasvutarinaansa hyvine ja huonoine puolineen sosiaalisen median kanavissaan lähes reaaliajassa. Tavoite on inspiroida ja toimia esikuvana.

Tarkka kohderyhmä

Toisen yrityksensä hän perusti vuonna 2020. Lehikoinen on myös äiti kaksivuotiaalle lapselle.

Lehikoisen palveluihin on kuulunut monenlaista. Yrityspuolen myyntivalmennuksia hän on tehnyt muun muassa Lindexin ja Bernerin henkilöstön kanssa.

Vuonna 2021 hän aloitti valmennukset tarkasti rajatulle kohderyhmälle, kuten kosmetologeille. Toimintamalli vaati kuitenkin jalostamista. Silloin syntyi idea premium-mallista. Siinä asiakkaat osallistuvat 12 viikon valmennukseen ja seuraavat selkeitä kaavoja henkilökohtaisen tuen avulla.

– Halvemmissa verkkovalmennuksissa asiakas saa ohjelman ja ohjeet, mutta jää täysin hänen vastuulleen, tekeekö hän niillä mitään. Olen itsekin maksanut valmennuksista, joita en ole tehnyt. Premium-asiakas tarvitsee apua yleensä heti ja on valmis maksamaan muutoksesta. Hän on supermotivoitunut muuttamaan toimintaansa. Valitsemme asiakkaamme sillä perusteella, että heillä on jo jonkinlaisia tuloksia ja osoitusta, että he pystyvät muutokseen, Lehikoinen kertoo.

Premium-asiakkaiden koulutusten hinnat ovat 2 000 – 20 000 euron välillä. Lehikoisen mukaan asiakkaiden myynnit ovat kasvaneet 10 000 – 20 000 euroon muutamissa viikoissa.

Seuraavaksi maailmalle

Seuraavaksi CG Company tähtää kansainväliseen kasvuun. Ruotsissa on jo yksi asiakas, ja kasvuponnistelut länsinaapuriin aloitetaan jo syyskuun aikana. Matka jatkunee Baltian maihin ja Eurooppaan.

– Kun materiaalit ovat englanniksi, mahdollisuus on kasvaa verkossa ympäri maailmaa, Lehikoinen sanoo.

Lehikoinen on saanut osansa pahoista puheista menestyksen myötä.

– Minusta puhutaan. Silloin, kun meni huonosti, puhetta oli paljon vähemmän. Harvoin tullaan henkilökohtaisesti sanomaan, mutta olen kuullut epäilyjä verkostomarkkinoinnista, pyramidihuijauksesta ja minut on julistettu valeguruksi, hän sanoo.

Samojen kysymysten äärellä

Oleellisia Lehikoisen toiminnan kasvattamisessa ovat olleet muutamat oivallukset, kuten toiminnan keskittäminen yhteen asiaan ja palveluun, premium-valmennukseen.

Lehikoinen ei myy vain omaa aikaansa, joka on rajallinen, vaan hänellä on 10 hengen tiimi, joka valmentaa ja myy tuotteistettua sekä houkuttelevaa pakettia. Näin kasvun rajat eivät tule vastaan, kun kalenterista loppuvat tunnit.

– Ulkoista tekemistä ja tuotteista palvelusi, Lehikoinen neuvoo.

Asiakkaita askarruttavat usein samat kysymykset.

1. Hinnoittelu

– Yrittäjiä puhuttaa paljon oman osaamisen arvottaminen ja se, kuka saa pyytää ja kuinka paljon.

2. Skaalautuvuus

– Jos yrittäjä myy aikaansa ja kalenteri on täynnä, skaalaaminen on vaikeaa. Siksi kehotan ulkoistamaan sen, minkä voit. Luo selkeät systeemit oman yritystoiminnan pyörittämiseen ja ota tiimiläisiä pyörittämään toimintoja puolestasi.

3. Myynnin haasteet

– Moni kokee myymisen ja asiakkaiden saamisen hankalaksi. Myynnin prosessi ei ole kunnossa.

Lehikoinen kehottaa testailemaan myyntiä jo ennen kuin kaikki muu on valmista.

– Usein yritykset tekevät investoinnit, liiketoimintasuunnittelmat, brändityön ja logot valmiiksi ennen kuin se aloittaa asiakashankinnan. Myyntiä kannattaa kuitenkin aloitella ajoissa.

– Esimerkiksi me myymme Ruotsissa syyskuun ja aloitamme valmennukset lokakuussa. Valmistelemme materiaaleja siinä samalla. Jos homma ei toimikaan, ei ole mennyt aika hukkaan valmisteluissa, Lehikoinen sanoo.

4. Isot visiot

Lehikoisen mielestä liian moni yrittäjä ei uskalla visioida isoista liiketoimintasaavutuksista ja yrittää niitä kohti.

– Menestys on saavutettavissa, kun sitä uskaltaa havitella. Teet erilaisia asioita, jos tavoittelet 100 000 euron myyntiä kuin jos tavoittelet 10 000 euron myyntiä. Menetykseen harvoin päätyy vahingossa, Lehikoinen sanoo.

Elina Hakola