YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Markku heräsi todellisuuteen Yrittäjän digikoulussa: ”En tiennyt aikaisemmin, mitä digitaalisuus tarkoittaa”
Yrittäjien digikoulu voi parhaassa tapauksessa herättää yrittäjän kiinnostuksen digitalisaatiota kohtaan. Näin kävi loimaalaiselle konepajayrittäjälle, jolla ei ollut aikaisemmin edes kotisivuja.
Loimaan Konepaja Oy:n yrittäjä Markku Peltola havahtui todellisuuteen vuosi sitten.
– Tajusin, että digitaalisuus muuttaa oikeasti yritysten toimintaympäristöä. En ollut aikaisemmin tiennyt, mitä digitaalisuus tarkoittaa.
Samoihin aikoihin Peltolan silmiin osui ilmoitus Yrittäjän digikoulusta.
– Ennen kouluun menoa oma tasoni oli hyvin puutteellinen. Digikoulu avasi silmiä kaikesta.
Peltolalla on kaksi metallikonepajayritystä, joissa molemmissa on alle kymmenen työntekijää. Aikaisemmin niitä kehitettiin varsin perinteisin keinoin.
– Kun toiminta on hiljalleen laajentunut, olen tajunnut että tarvitaan muutakin kuin pelkkä sähköposti ja Office-työkalut. Nyt olemme ajaneet sisään toiminnanohjausjärjestelmiä ja verkkolaskutusta. Samalla mukaan tulevat tietoturva-asiat.
Peltola on huomannut, että digitaalisuus antaa paljon uusia työkaluja myös markkinointiin. Hänen mielestään jokaisen yrityksen kannattaisi ottaa niistä selvää.
– Nyt olemme hyvässä vauhdissa uusien digitaalisten välineiden käyttöönotossa. Rakennamme tuotekategorisointia ja otamme käyttöön kustannusten seurantaa helpottavia työkaluja. Verkkolaskutuksen myötä laskujen teko helpottuu selvästi.
”Rohkeasti tutkimaan”
Moni yrittäjä on nyt siinä asemassa, missä Peltola vuosi sitten. Digitaalisuus saattaa aiheuttaa paljon avoimia kysymyksiä, etenkin jos oma tietotaito ja osaaminen on puutteellista.
– Oma lähtötilanteeni oli se, että molemmat yritykset olivat kuolemassa. Jatkajaa niille ei ollut omasta takaa. Yritysten kehittäminen oli jäänyt puolitiehen.
Kummallakaan Peltolan yrityksistä ei ollut omia kotisivuja. Toisella oli sähköposti.
– Oli hyvä tilanne rakentaa uutta nousua tyhjästä. Vastaavia yrityksiä on Suomessa paljon, Peltola sanoo.
Yrittäjän digikoulussa Peltola istui 30 muun yrittäjän kanssa kuulemassa asioista, jotka tuntuivat aluksi vierailta.
– Sanoisin, että osallistuminen kannattaa, jos on mahdollisuus. Sen jälkeen kannattaa rohkeasti lähteä tutkimaan asioita ajan kanssa. Apua saa esimerkiksi yritysneuvojilta ja yrityskeskuksista, jotka järjestävät koulutusta ja auttavat kontaktien löytämisessä.
Peltola kehottaa haastamaan yritysneuvojia ja kysyä, mitä digitalisaatio tarkoittaa.
– Yrittäjän olisi hyvä etsiä itselleen itselleen sopivia työkaluja. Verkkolaskutus on tässä mielessä hyvä esimerkki. Jossain vaiheessa tulee vastaan tilanne, etteivät yritykset lähetä enää muuta kuin verkkolaskuja. Siihen ja muihin tulevaisuuden haasteisiin on pakko vastata, muuten käy huonosti.
Peltola on päässyt mukaan paikalliseen digihankkeeseen, jonka kautta hän on saanut muun muassa konsultointipalveluita.
”Pakon edessä ollaan”
Peltolan tavoitteena omissa yrityksissään on saada digitaaliset työkalut käyttöön, jotta ne helpottaisivat päivittäisiä toimintoja.
– Jonkinlaisen pakon edessä tässä ollaan. Tilanne on nyt parempi, olemme löytäneet markkinointiin uusia kanavia ja ottaneet käyttöön Facebook-sivut.
Haasteita riittää edelleen, sillä henkilökuntaa ei ole paljon ja merkittävä osa vastuusta on Peltolalla itsellään.
– Kannattaa ehdottomasti hyödyntää niitä työntekijöitä, jotka voivat muiden töiden ohella hoitaa yrityksen Facebook-sivujen päivittämisen. Kaikilla ei ole siihen kiinnostusta.
Seuraavaksi Peltola harkitsee chat-palvelun käyttöönottoa yrityksen kotisivuille.
– Henkilöstön motivointi on digitaalisissa uudistuksissa avainasemassa. Pitää motivoida henkilökunta esimerkiksi perustelemalla, että uudet digitaaliset välineet helpottavat myös heidän työtään. Muutosvastarinta on normaalia mutta kyllä työntekijätkin ymmärtävät, että maailma muuttuu.
Pienille ja keskisuurille yrityksille tarkoitetut Yrittäjän digikoulut siirtävät Suomea digiaikaan. Reboot Finland -hankkeen ja Suomen Maksuttomat Yrittäjien digikoulut vierailevat kuluvan vuoden aikana lukuisilla paikkakunnilla ympäri Suomen. Osallistujilta ei edellytetä aiempaa digiosaamista.
Kuva: Vesa-Matti Väärä
Pauli Reinikainen
pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi